Bukefalos 28 år!

Sadelfunderingar

Susodus

Trådstartare
Skulle behöva lite kloka råd. Vi hyr en häst. Vi tycker att hästen är "insjunken" bakom bogen, nedanför manken. Musklad framför bogen, dock. Hästen går sällan i form, bär sig inte. Vi är inte kunniga på sadlar, men ägaren ansvarar för att sadel som passar medföljer hästen. Nåväl, av en kunnig person har vi fått höra att pållens sadel förmodligen är för trång. Detta skulle orsaka att hästen är muskelfattig bakom bogen.
Vi har skickat foton till ägaren som menar att sadeln sitter bra. Och vi vet nu inte riktigt vad vi ska tro. Pållen kanske inte alls är muskelfattig bakom bogen? Pållens sadel kanske sitter bra?
20171126_140615_zpsrwf9a8h8.jpg.html
IMG_4183_zpsw0cmpfyt.jpg.html
IMG_4180_zpsweryqvis.jpg.html
IMG_4181_zpsnpkswcb6.jpg.html
20171126_140615_zpsrwf9a8h8.jpg.html


Jag försöker lägga upp lite bilder och vore supertacksam för kloka tankar!
 
Är hästen gammal?
Mitt äldre sto som dessutom har cushings har börjat tappa muskler i samma område. Det är ju ganska normalt för äldre hästar. Om det är en yngre häst så skulle jag säga att den behöver bygga mer muskler.
Angående sadeln så är det omöjligt att säga om den passar från endast bilder.
 
Formen visar att sadeln trycker sönder musklerna runt manken. De kan inte utvecklas. Det är fysiskt omöjligt för hästen att gå i from eftersom musklerna inte kan jobba
 
Lovisaleonora - då kan det alltså vara så att sadeln inte passar.... Och vad är i så fall bästa vägen framåt? Just nu rids hästen barbacka även om ägaren gett klartecken för sadeln. Hur inpassar man en sadel när man vill att den ska ge utrymme för musklerna att växa? Ska man leta efter en sadel som är lite för stor, och använda paddar? Uppenbarligen kan en sadel inte utprovas efter hur pållen ser ut just nu, för då blir den för trång...
 
Lovisaleonora - då kan det alltså vara så att sadeln inte passar.... Och vad är i så fall bästa vägen framåt? Just nu rids hästen barbacka även om ägaren gett klartecken för sadeln. Hur inpassar man en sadel när man vill att den ska ge utrymme för musklerna att växa? Ska man leta efter en sadel som är lite för stor, och använda paddar? Uppenbarligen kan en sadel inte utprovas efter hur pållen ser ut just nu, för då blir den för trång...

Jag tycker ni ska kontakta en duktig sadelmakare som kan hjälpa er att prova ut sadel. Det handlar om bommens form, bombenens vinkel, vidden, formen på kanalen, formen på bossorna. Och hästens rörelsemönster, storlek på bogbladet.

De har också - utifrån varje individ - förslag på åtgärd. Bäst är såklart att träna upp hästen icke uppsuttet, så det finns en grund att lägga sadeln på. Barbackaridning ger en rätt elak punktbelastning rätt ner i ryggmuskeln, vilket många hästar tycker är obehagligt och därför går upp med huvudet och sänker ryggen med resultatet att ryttaren sitter på tornutskotten.
 
Lovisaleonora - då kan det alltså vara så att sadeln inte passar.... Och vad är i så fall bästa vägen framåt? Just nu rids hästen barbacka även om ägaren gett klartecken för sadeln. Hur inpassar man en sadel när man vill att den ska ge utrymme för musklerna att växa? Ska man leta efter en sadel som är lite för stor, och använda paddar? Uppenbarligen kan en sadel inte utprovas efter hur pållen ser ut just nu, för då blir den för trång...
Litet tips istället för att rida helt barbacka är att skaffa en barbackapadd som är ordentligt uppbyggd, eller i alla fall ha ett par tjocka schabrak och t ex en fårskinnspadd att spänna fast med täckesgjord när ni rider. Lite mer avlastning för ryggraden.

Tips vid sadel letandet sen är att försöka välja en sadel av känt märke och som verkar ha ett stabilt andra/tredje hands värde. Så ni inte står med en sadel som inte går att sälja vidare utan att dumpa priset med hälften :/.
 
Låter som sadeln är för smal för hästen. Det gör ont att gå med en för trång sadel! Vänd dig till en sadelutprovare. Har du ”tur” att det ”bara” är för trångt så kan det hjälpa att vidga bommen om du har en sadel som det går att göra på.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag håller på att lära mig rida på "riktigt" och har på bara en måndag lyckats rida upp min hästs manke till oanade höjder, underbart...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Tossa90
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 819
Senast: lillamy73
·
Utrustning Då min häst byggt på sig fram så började gamla allround/hoppsadeln tryckas längre bak. Letade runt efter beg sadel eftersom jag tyckte...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 413
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 915
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp