Sadelfunderingar

A

aspartam

Hur vet man egentligen vilken sadel man skall ha? Rider mitt sto barbacka för tillfället, då bommen på hennes gamla manskapssadel har gått av. :cry:

Men hur vet jag om jag skall ha en hoppsadel, dressyrsadel, bomlös distanssadel eller allroundsadel? Jag vill ju göra lite allt möjligt med damen... :confused:

Är det klokt att köpa syntet? Eller håller det bara några år? Tänkte främst på Griffin.

Tack för svar! :bow:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Tja.. om du ska hoppa hästen räcker det iaf inte med att bara ha en bomlös sadel... Till något litet skutt duger den väl, men inte mer.
Ska du TÄVLA dressyr så går ju det bomlösa alternativet bort pga dressyrreglementet, men ska man bara träns och rida dressyr så tycker iaf jag att bomlös regerar :love: :o
Tävla distans får man väl göra i vilken sadel som helst, så där gör det väl inte så mycket skillnad...
Har ingen erfarenhet av just Griffin, men syntetsadlar blir väl bättre och bättre... tycker dock att de blir himla hårda när det blir kallt ute :crazy:

Det viktigaste är att sadeln passar dig och hästen, och att den funkar/är tillåten att användas till det du vill använda hästen :)

Och det finns inte bara distanssadlar som är bomlösa, det finns flera olika modeller :) PM:a om du vill veta mer om sånt :)
 
Skaffa en sadel för det du vill göra med din häst, och som passar din hästen.
 
Kruxet är att jag inte vet än om hästen någonsin kommer att kunna hoppa igen. Hon har haft fång två somrar i rad och jag vill inte hoppa igen förrän hon är röntgad, vilket kan ta några år... :(

Dressyr vill vi bara träna och till 99 % blir det uteritter. Funderar lite på en Bent Branderupsadel. Eller kanske en Griffin Haflinger. *drömmer mig bort*

Allra helst skulle jag vilja ha bomlöst, för det verkar vara bäst för hästen. Men de verkar vara så hutlöst dyra de sadlarna. :crazy:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Okej... Så om jag vill rida ut i skogen, tävla distansritt, träna dressyr och lite hoppning, vad blir det för sadel då?

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Låter som om Griffin haflinger är ett bra alternativ, om jag inte misstar mig så är den väldigt allround. Fast det är klart man vill ha en BB-sadel, tyvärr är de ju fruktansvärt dyra.
 
Själv väntar jag med spänning på den nya Startrekk-sadeln www.startrekk.de

Bomlös, och tillverkad av Deuber & Partner som också gör BB-sadeln. Pris runt 10 000 kronor...
 
Den hade ett förvånansvärt bra pris, såg även väldigt trevlig ut. Synd bara att jag inte behärskar tyska, skulle varit kul att läsa lite mer om den.
 
Om det är några år kvar till ev. hoppning så kan du ju vänta med hoppsadeln och se...
När jag blev diplomerad sadelinprovare fick vi lära oss att Bents sadel endast är gjord för skolridning, vilket innebär mycket korta intensiva pass... tydligen är den inte lämplig att använda "jämt" och under längre stunder. Jag har inte själv sett den, så jag kan inte uttala mig personligen...
Bomlösa sadlar kan man få för mellan 5000-10000:- det är väl inte sådär jättefarligt?
Och jag håller med, de ÄR nog bäst för hästen! (i de flesta fall) :love:
 
Oj, har du beställt den också! Jodå, rapport önskas. Har läst om den på ett tyskt forum, och det lät väldigt positivt!
 
Vad kul att höra att den låter bra! Den SER ju himla trevlig ut! Dessutom finns den med två olika tjocklekar och fasthet på "bossorna", bra va? Så funkar det även till lite dåligt musklade hästar, å sånna med hög manke... Det är problem det där med manken ;)

Pratade med en rygg-kunnig veterinär om det där med olika höga mankar, och han sa att rent tekniskt sett så borde inte hästarna ha så olika höga mankar... Det som gör att det ser ut som en hög manke är istället ofta borttvinade muskler tex efter en för trång sadel...
Så rent teoretiskt sett så kan man träna bort de flesta höga mankarna :crazy:
Vad tror du om det?
 
Jag har bara hittat bomlösa sadlar för mellan 10000 och 12000 kr. Var hittar man billigare?

Så skolridning skulle fungera i en bomlös? :confused:

Låter ju lite negativt informationen om Bent Branderup-sadeln, men en sådan har jag ju ändå inte råd med nu. :(

Tack för informationen! :bow:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Det blir nog en bomlös ändå. Jag får spara och spara och spara... :D

Tack alla som svarat här eller skickat pm. :bow:

mvh Ellinor E. Karlström :bump:
 
Griffin Selecta 3 i 1 då? Billig sadel i bra kvalitet. Så får du både dressyr,allround och hoppsadel! :)
 
Jag håller ju på och utbildar mig till hästmassör, och jag kan hålla med om att musklerna ofta är "bortträngda" vid manken.
Vi hästägare envisas med att sätta sadlarna för långt fram så att hästen inte kan använda skulderbladen. Kolla förresten i Ridsport sid 91, Trevligt Stort Russ... med sadeln PÅ skulderbladen ,eller samma sida, en Kanon Dressyr Ponny, var sitter sadeln??
När jag påpekar lite vackert att man kanske skulle kunna sätta sadeln lite längre bak och säger att "regeln" är 3 fingrar bakom skulderbladet ska bommen sitta, då frågar de flesta, varifrån går bommen då?
Det är inte lätt med sadlar :crazy:
 
Nej, det är inte lätt med sadlar... Tyvärr är det ju också så att väldigt många fortfarande har för trånga sadlar till sina hästar... Då hamnar sadeln ofta i bakvikt och glider fram till där den får bättre plats, vilket brukar bli PÅ skulderbladen... Det är tragiskt att se dessa hålor där koppjärnen helt uppenbart har grävt sig in i hästen... Och ägarna menar att nej, så är hästen byggd...
Bättre då att skaffa en bomlös sadel, den kan iaf inte åstadkomma sådana skador på våra älskade djur!
Var håller du på att utbilda dig? Axelsons? Jag håller också på, med en ganska stor paus just nu
 
Tips!! Om man hittar info på tyska och vill ha översatt till engelska, finns en superbra översättningshjälp!

Webbplats

Klistra in det stycke som du vill ha översatt, välj språk och klicka! Allt blir inte rätt men i det stora hela så funkar det bra! Hade god hjälp av det när jag fick information från min sadeltillverkare på tyska.

Man kan tydligen även översätta hela hemsidor!
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 115
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 172
Senast: Liten
·
L
Utrustning Har letat och letat efter en sadel som kan passa min häst, han har hög lång manke och något sväng rygg. Det han har nu är en märkeslös...
Svar
16
· Visningar
2 903
Senast: Lillan09
·
Utrustning Hej på er! Håller på att leta sadel till min arabkille och vi har provat en hel del sadlar, ingen har passat så bra att jag ridit i...
Svar
12
· Visningar
1 737
Senast: Limaha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp