Sadelgjord för sadel som glider bak

Zussi

Trådstartare
Finns det någon form på sadelgjord som förhindrar sadeln att glida bakåt, eller är det bara brösta som gäller i det fallet?
Hästen är ganska cylinderformad så det finns ingen mage eller svank som håller sadeln på plats.
Kan en luftstoppad gjord fungera? Jag har haft en sådan på andra hästar och tycker att sadeln ligger väldigt bra med den, men ingen av de andra är i o f s lika "rör-formade" så det kan ju vara ett prov utan värde.
Tips någon?
 
Om sadeln inte ligger still, så hjälper en annan gjord föga, när sadeln glider bak eller fram är det min erfarenhet så att den inte passar.

På min åker allt bak. Har provat massvis med hopp och dressyrsadlar och nu när vi gått över till westernridning så har vi även provat en hel hög med w-sadlar. Lägg även till flera olika bomlösa av bättre kvalite som t.ex startrekk. Samtliga har åkt bak :banghead: så jag har faktiskt gett upp och använder brösta på min w-sadel som ligger bra på alla andra punkter. Får även använda brösta till min barbackapadd 🙄 så tyvärr är det inte alltid så att det bara funkar att byta sadel. Problemet kan finnas kvar med alla sadlar och man aldrig får det att funka utan hjälpmedel som t.ex brösta :down:
 
Finns det någon form på sadelgjord som förhindrar sadeln att glida bakåt, eller är det bara brösta som gäller i det fallet?
Hästen är ganska cylinderformad så det finns ingen mage eller svank som håller sadeln på plats.
Kan en luftstoppad gjord fungera? Jag har haft en sådan på andra hästar och tycker att sadeln ligger väldigt bra med den, men ingen av de andra är i o f s lika "rör-formade" så det kan ju vara ett prov utan värde.
Tips någon?
ELT gjord och antiglid padd :)
 
På min åker allt bak. Har provat massvis med hopp och dressyrsadlar och nu när vi gått över till westernridning så har vi även provat en hel hög med w-sadlar. Lägg även till flera olika bomlösa av bättre kvalite som t.ex startrekk. Samtliga har åkt bak :banghead: så jag har faktiskt gett upp och använder brösta på min w-sadel som ligger bra på alla andra punkter. Får även använda brösta till min barbackapadd 🙄 så tyvärr är det inte alltid så att det bara funkar att byta sadel. Problemet kan finnas kvar med alla sadlar och man aldrig får det att funka utan hjälpmedel som t.ex brösta :down:
Ja det gjorde den på mina hästar med, trots att jag innehar en del kunskap om sadel. Väljer jag att ta hjälp av oberoende märkesbaserad utprovade. Vilket absolut har varit en ren och skär hit.
 
Eller så är det hästens form som gör att det glider. Min stora glider allt på-även jag om jag sitter barbacka. Det är som att försöka rida på en giraff.
Ja det finns oerhört knepiga hästar, har haft ett par. Men i slutändan fann man en passande sadel, som låg still.
 
Ja det gjorde den på mina hästar med, trots att jag innehar en del kunskap om sadel. Väljer jag att ta hjälp av oberoende märkesbaserad utprovade. Vilket absolut har varit en ren och skär hit.

Har haft hjälp av flera olika utprovare, både märkesbundna och icke. Ingen har kunnat lösa ekvationen under 1,5års tid. Hästen är nöjd med den sadeln han har + brösta och det är det viktigaste.
 
Jag hade samma problem med min innan han musklade till sig lite. Jag hittade en Butet-gjord begagnat som var formad som { ungefär framåt samt bredare bakåt under magen. Tillsammans med fempunktsbrösta så sitter allt perfekt vid hoppning.
 
Är det att sadelgjordsläget är långt bak så fungerar oftast en sväng gjord.
Är det att sadeln ligger dåligt så kan det vara bra att se sig om efter en bättre.

Hade en häst där gjorden åkte bakåt men sadeln låg kvar där jag la den, där fungerade wintec cair (gamla modellen) väldigt bra :)
 
Hmmm, svårt det här. Det är en bomlös sadel av äldre modell (Torsion) dvs den har ingen egentlig form i sig själv.
Nu har jag i alla fall beställt en Wintec cair (fast numera verkar de vara raka och inte lite svängda som min tidigare är).
Om inte annat har den ju en ring så att jag kan fästa en brösta ;)
 
Hade en häst förr vars alla sadlar gled bak på,(utprovade och satt bra). Hästen var byggd lite som en vinthund :p Fick tipset av en sadelutprovare att prova en svängd gjord men att ha den åt fel håll. Det var det enda som funkade på den hästen. Brösta gick inte då hästen fick skav av allt.
 
Hmmm, svårt det här. Det är en bomlös sadel av äldre modell (Torsion) dvs den har ingen egentlig form i sig själv.
Nu har jag i alla fall beställt en Wintec cair (fast numera verkar de vara raka och inte lite svängda som min tidigare är).
Om inte annat har den ju en ring så att jag kan fästa en brösta ;)
Du kanske skulle leta upp en passande sadel med bom? :)
 
Hade en häst förr vars alla sadlar gled bak på,(utprovade och satt bra). Hästen var byggd lite som en vinthund :p Fick tipset av en sadelutprovare att prova en svängd gjord men att ha den åt fel håll. Det var det enda som funkade på den hästen. Brösta gick inte då hästen fick skav av allt.
Ja hade en vän med liknande problem, men tro det eller ej. Efter ett sökande hittades en passande sadel som i praktiken ligger still utan en gjord. För det är precis målet med en anpassning, om ryttaren har tillräcklig balans kan denne sitta upp utan gjord.
 
Ja hade en vän med liknande problem, men tro det eller ej. Efter ett sökande hittades en passande sadel som i praktiken ligger still utan en gjord. För det är precis målet med en anpassning, om ryttaren har tillräcklig balans kan denne sitta upp utan gjord.

Absolut, du har helt rätt. Hästen i fråga i mitt exempel var 3 år och oinriden, så det gjorde det hela lite svårare med sadelutprovning.
 

Liknande trådar

BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 205
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Nya hästen har lång manke och min befintliga sadel (som har enkelkåpa och stropparna sydda direkt på kåpan)ligger helt ok men stropparna...
Svar
1
· Visningar
563
Utrustning Alla mina andra hästar har haft sadlar som glider fram, och även denna borde ha det tycker jag, men icke! Sadeln glider istället bak...
Svar
19
· Visningar
2 313
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 162
Senast: Tossa90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp