Sadelgjord islandshäst

Eleonoren

Trådstartare
Jag funderar på en ELT eller typ g-boots avlastningsgjord. Hur mäter man storlek hästen ska ha? I stallet har folk dessa gjordar och även andra förstås, jag tycker egentligen att både 40cm och 55 cm ser okej ut. Hur "ska" de sitta? Hittar ingenting på nätet, måste man ta ut en sadelprovare? Jag vill ha en bredare för att det verkar skönt för hästen, den jag har nu är rätt tunn och enkel, han får inga skav men däremot nu när magen är rundare åker sadeln fram lite vid ridning.
 
En för bred sadelgjord är inte skönt för en liten häst. Gick mode i extra breda sadelgjordar för ett par år sedan. Ju bredare desto mer avlastande enligt reklamen. En bred platta blir väldigt svettig och det blir hårt obekvämt tryck på större delen av magen på hästen. Det bästa för hästen är så lång gjord som möjligt. Stropparna mot revbenen är inte skönt för hästen, det trycker. Jag köpt stubben equi soft mycket bättre än ELT.
 
Ja precis de marknadsförs ju som avlastande och min tränare säger att det är framtiden. Hmmm, verkligen en djungel! Men hur valde du storlek?
 
Jag har 55 cm på min stora islandshäst. 50 är nog ett säkrare köp om hästen inte är för tunn. Man får mäta upp till de hål man brukar ha. Väldigt bred hel gjord ger tryck på mage och lungorna får svårt att vidga sig.gjorden ska ha mest tryck på bröstbenet dvs ganska nära frambenen.. Försök och spring med ett jättebrett häst skärp runt magen. En gjord ska vara luftig och ge tryck på rätt ställen för att vara bekväm.
 
Jag har 55 cm på min stora islandshäst. 50 är nog ett säkrare köp om hästen inte är för tunn. Man får mäta upp till de hål man brukar ha. Väldigt bred hel gjord ger tryck på mage och lungorna får svårt att vidga sig.gjorden ska ha mest tryck på bröstbenet dvs ganska nära frambenen.. Försök och spring med ett jättebrett häst skärp runt magen. En gjord ska vara luftig och ge tryck på rätt ställen för att vara bekväm.
Fast gjordarna är ju olika breda beroende på storlek. Korta gjordar har mindre yta än längre.
Tycker det är tydligt att många hästar trivs med bred anatomisk gjord.
 
Jag vet inte riktigt hur man provar ut sadelgjord, men min islänning har 55 cm som passar bra. Han är ca 137 cm hög.
 
Vi har ELT till våra hästar och är jättenöjda, även hästarna trivs med den.
Våra gjordar är 45 cm, har dressyrsadeln med lite längre stroppar. Islandshästen är strax över 140cm och min andra är 157cm. På min stora har jag även en som är 55 cm att ta till när hon blir lite sommartjock!😉
 

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 335
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver en ny sadelgjord. Hon har lättare sadeltvång och en husse som är väldigt svag i armarna. Jag söker därför...
Svar
13
· Visningar
3 311
Senast: svea
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 866
Senast: CarEr
·
Islandshäst Hej, nu har jag ingen islandshäst men min häst har ett himla besvärligt sadelgjrodsläge och jag letar därför ständigt sadelgjordar...
Svar
14
· Visningar
6 343
Senast: walkaway-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • hjälm till avlångt huvud?
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp