Sadelgjord känslig häst

DarkInNight

Trådstartare
Häst som inte riktigt uppskattar när sadelgjorden spänns. Jag spänner ett hål i taget och väntar en stund emellan, men hon är inte alls nöjd.

Hittills är det en mjuk och fluffig gjord som fungerat bäst.
Men hon är verkligen inte nöjd, trampar runt och visar tydligt att hon inte uppskattar sadelgjorden.

Har provat repgjord, Wintecs luftfyllda, ett antal "vanliga".

Vad har ni för förslag på sadelgjordar att testa?
 
Min häst hade ELT hos sin förra matte pga sadeltvång. Hos mig har hon haft vanlig hoppgjord med magplatta, men kan nu även ha dressyrgjord utan större problem än att hon visar lite missnöje när man spänner.
 
Har du provat att ha den löst spänd? Så att det inte tar emot när bröstkorgen vidgas. En gjord med mjuk resår, t ex elt, som dessutom är löst spänd är kanske något.
 
Häst som inte riktigt uppskattar när sadelgjorden spänns. Jag spänner ett hål i taget och väntar en stund emellan, men hon är inte alls nöjd.

Hittills är det en mjuk och fluffig gjord som fungerat bäst.
Men hon är verkligen inte nöjd, trampar runt och visar tydligt att hon inte uppskattar sadelgjorden.

Har provat repgjord, Wintecs luftfyllda, ett antal "vanliga".

Vad har ni för förslag på sadelgjordar att testa?

Känner mig tjatig men ELT. 😊
Började använda ELT när jag fick hem en häst med sadeltvång. ELT hjälpte den hästen mkt så jag provade även på andra hästar som inte hade sadeltvång och alla har hittills trivts jättebra med ELT och får ett friare steg och liksom det känns som om hästarna kan andas mkt bättre på ett avslappnat sätt.
 
Jag använder gjord med platta på min.
Spänner något hål i taget, tar ut henne och promenerar runt lite, spänner igen, sitter upp, låter henne gå en stund innan jag spänner sista. Omständigt, men effektivt.
 
ELT skulle jag också rekommendera! Jag har ELT men med fluff på sidorna. Vissa får skav av övergången mellan gummit och lädret och nu är min än mer nöjd än innan. Köpte en tunnel på Hööks och klippte sönder...
28322
 
Stubben equisoft tycker jag och hästen är mycket bättre än ELT. AV ELT fick min häst skav av på sidorna, gillade inte att hålla på med massa fårskinn och krångla med.
Mattes sadelgjordar ser trevliga ut med det blev en Stubben. På Stubben finns olika alternativ av stoppning jag har skinn.
 
Man ska inte behöva dra ELT så hårt men om man inte gör det tycker jag inte sadeln sitter fast ordentligt. Sålde och köpte RP, mer nöjd med den.
 
Mattes! Eller den anatomiska från Börjes.

Haft ELT, Prestige RP, Spider, H gjord, Stubben Equisoft, Wintec Cair, Amerigo etc innan. Även testat den nya från santa cruz.
 
Repgjord vet jag många hästar som gillar, min trivs allra bäst med sadelgjordar som har platta. :)
Lycka till!
 
Min vill främst ha mjuka, släta och riktigt breda (som ligger an brett, magplattor ger sällan jämnt tryck på min tex så hjälper inte). Har en lång tryckfördelargjord från Prestige och en kort som heter typ Soft (bla Santa Cruz har sålt den modellen).

Men sedan får man kanske lägga lite tid på att "lära om" så gott det går också när man hittat det bästa alternativet. Jag märker snabbt en försämring om jag dra gjorden när min är mer spänd, ibland får jag vänta lite och avleda. Min har kopplat avspänning ganska mycket till beröm så brukar räcka med att jag gullar lite med honom så slappnar han av.

Att spänna i rätt takt med hur hästen andas brukar vara enklaste för mig annars.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 032
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 003
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 239
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp