Sadelgjord till arab, trångt vid armbåge

Aifos

Trådstartare
Har en arab med sadelgjordsläge långt fram och mycket trångt vid armbågen. Hennes armbåge slår alltså i sadelgjordar som inte är supersmala och tunna. Idag rids hon med billigaste möjliga syntetgjord, ni vet en sådan där som egentligen bara belastar ca två cm i mitten. Armbågen är fri men hon hatar den här gjorden (av förståeliga skäl) och får väl sägas ha mild form av sadeltvång. Rider jag hemma omkring rider jag med lös sadelgjord och hoppas på att det inte blir något skutt i sidled. Sadeln ligger bra och stilla såväl spänd som lös gjord. Jag har surfat runt ett tag och försökt utröna vad som skulle kunna funka för henne. Jag funderar på Stubben snörgjord eller en vanlig sadelgjord som är utskuren vid armbågen. Stubben känns som en snäll gjord för en häst som är superkänslig i sadelgjordsläget men kan kanske bli för bred vid armbågen. Sadelgjordsstaden är smal eftersom magens välvning börjar nästan direkt efter armbågshålan. Tankar och tips mottages tacksamt.
 
Jag vet att den främsta stroppen är säkrast, men har du provat att bara använda de två bakåt? Som jag förstår kan man påverka sadelgjordsläget så sett.
Nästan alla gjordar är ju anatomiska nu för tiden, skulle väl prova en såndär vanlig syntet kanske. Har hört mycket bra om Total Saddle Fit också, men tror du måste beställa från USA då.
 
Jag vet att den främsta stroppen är säkrast, men har du provat att bara använda de två bakåt? Som jag förstår kan man påverka sadelgjordsläget så sett.
Nästan alla gjordar är ju anatomiska nu för tiden, skulle väl prova en såndär vanlig syntet kanske. Har hört mycket bra om Total Saddle Fit också, men tror du måste beställa från USA då.
De två bakersta har jag inte provat. Värt ett försök.
 
De här gjordarna funkade finfint på min arabkille C med sadelgjordsläge långt fram, en stor mage och sadeltvång:
- En mohairgjord - vår favorit, tar inte alls mycket plats, är mjuk och andas väl, lagom elastisk;
- Stübbens snörgjord - relativt billig, mjuk, tar inte heller mycket plats på magen;
- Anatomiskt utformad gjord i syntet utan resår - den var lite stelare och anpassade sig inte lika fint efter magen som snörgjordarna = tryck koncentrerades på en mindre yta, C tyckte dock den var okej;
- Frank Baines sadelgjord med fårskinn och "Humane Ends" - mjuk, tack vare de smarta ändarna kunde den anpassa sig fint efter magen, det fluffiga fårskinnet gjorde dock att armbågarna slog i gjorden vid rörelse, C tyckte ändå att den var helt okej, jag tror att han tyckte om gjordens ändar helt enkelt.

Annars kan Bucas Optima, Total Saddle Fits Shoulder Relief Girth, Fairfax/Prolite Performance Girth eller Mattes Crescent sadelgjord vara något? Jag har inte provat någon av dem, men de ser smart ut!

Lycka till i sadelgjordsdjungeln! :)
 
Jag har en Mattes Cresent gjord till min häst med trångt bakom armbågar, enda gjorden han godkänt :)
 
De här gjordarna funkade finfint på min arabkille C med sadelgjordsläge långt fram, en stor mage och sadeltvång:
- En mohairgjord - vår favorit, tar inte alls mycket plats, är mjuk och andas väl, lagom elastisk;
- Stübbens snörgjord - relativt billig, mjuk, tar inte heller mycket plats på magen;
- Anatomiskt utformad gjord i syntet utan resår - den var lite stelare och anpassade sig inte lika fint efter magen som snörgjordarna = tryck koncentrerades på en mindre yta, C tyckte dock den var okej;
- Frank Baines sadelgjord med fårskinn och "Humane Ends" - mjuk, tack vare de smarta ändarna kunde den anpassa sig fint efter magen, det fluffiga fårskinnet gjorde dock att armbågarna slog i gjorden vid rörelse, C tyckte ändå att den var helt okej, jag tror att han tyckte om gjordens ändar helt enkelt.

Annars kan Bucas Optima, Total Saddle Fits Shoulder Relief Girth, Fairfax/Prolite Performance Girth eller Mattes Crescent sadelgjord vara något? Jag har inte provat någon av dem, men de ser smart ut!

Lycka till i sadelgjordsdjungeln! :)
Tack, det var ett sådant här svar jag hoppades på, att någon mödosamt provat sig fram utifrån liknande problematik. Kanske läge att testa stubbengjorden och köpa mohair om jag ska behålla pållen.
 
De här gjordarna funkade finfint på min arabkille C med sadelgjordsläge långt fram, en stor mage och sadeltvång:
- En mohairgjord - vår favorit, tar inte alls mycket plats, är mjuk och andas väl, lagom elastisk;
- Stübbens snörgjord - relativt billig, mjuk, tar inte heller mycket plats på magen;
- Anatomiskt utformad gjord i syntet utan resår - den var lite stelare och anpassade sig inte lika fint efter magen som snörgjordarna = tryck koncentrerades på en mindre yta, C tyckte dock den var okej;
- Frank Baines sadelgjord med fårskinn och "Humane Ends" - mjuk, tack vare de smarta ändarna kunde den anpassa sig fint efter magen, det fluffiga fårskinnet gjorde dock att armbågarna slog i gjorden vid rörelse, C tyckte ändå att den var helt okej, jag tror att han tyckte om gjordens ändar helt enkelt.

Annars kan Bucas Optima, Total Saddle Fits Shoulder Relief Girth, Fairfax/Prolite Performance Girth eller Mattes Crescent sadelgjord vara något? Jag har inte provat någon av dem, men de ser smart ut!

Lycka till i sadelgjordsdjungeln! :)

Jag köpte en Stubben snörgjord och den fungerar utmärkt. Sadeln ligger bra och inget skav. Hästen visar inget obehag vid ridning utan trivs mkt bra.
 
Min apploosa (arab till mamma) fick skav av att hon stötte i spännet på gjorden i körselen. Baksidan på frambenet stötte i spännet på gjorden. För oss hjälpe det att lägga en rejäl skumgummitunnel (naturligtvis i värsta chock-rosa färg) under gjorden. Det gjorde att spännet inte nuddades av Gasellens ben, det blev en distans.
Nu är vi båda glada och hon tar ut steget fint. Kanske funkar det för dig.
 
Sitter och läser The Basic Training of the Young Horse av Reiner o Ingrid Klimke. Noterar att dressyrhästarna på många bilder är sadlade med Stubbens långa snörgjord. Då måste den vara bra :-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp