Sadelgjord

Indigo15

Trådstartare
Jag är helt ny på engelska sadlar då jag tidigare använt western sadlar! Med min nu första unghäst så ska jag vänja vid sadel och har då köpt en "stubben siegfried och den är väl typ MW, ca 17 tum i sadel. Det var dock ingen sadelgjord med så ja kollar runt lite, men jisses så svårt de va o veta vilken gjord man bör ta. Hur lång ska den va?😅
Jag är ju främst ute efter att han enbart ska ha sadel på i kanske 2 minuter till en början för o sen såklart efter tid utöka att han kanske har den på vid promenader osv. Men det är ju inte ännu!
Vad för sadelgjord rekomenderar ni? Och storlekar?
 
Jag gillar lädergjordar med rejäl (flerslagen) resår i båda ändar.

Längd kan inte vi veta, det beror på storleken på din häst (Dvs, hur lång är den under magen). Jag brukar föredra att ha gjorden på typ mittenhålen när den är ordentligt spänd.
 
Jag tycker denna modell är bra som standard:
1620761046567.jpeg

Läder, resår på båda sidor, svängd och smidigt med ringar både i mitten och på sidorna.

Gällande längd - du kan inte testa med någon sadelgjord som en stallkompis har? För att få ett hum. Annars mät med måttband.
 
Jag gillar lädergjordar med rejäl (flerslagen) resår i båda ändar.

Längd kan inte vi veta, det beror på storleken på din häst (Dvs, hur lång är den under magen). Jag brukar föredra att ha gjorden på typ mittenhålen när den är ordentligt spänd.
Ja precis! Det jag dock tänker på är att han är ju långt ifrån färdigväxt, han beräknas bli 1,50 o är idag ca 1,35. Så gjorde ja köper NU, kanske inte passar om en två månader, han hade en stor växt period för ca två månader sen. Vart börjar jag mäta för att det ska bli så rätt som möjligt?
 
Köp en billig syntetjord, har hästen så mycket kvar att växa så kommer du att behöva köpa en eller två nya jordar innan den är vuxen.
Finns bra och billiga på tex hööks eller andra hästvaruhus. Finns även mycket begagnat att köpa. Se till att det är resår i båda ändar på den så blir det trevligare för hästen.
Lägg på sadeln och mät från hålet längst ner på sadelgjordsstropparna, under magen och till hålet längst ner på stroppen på andra sidan. Då vet du hur lång du ska ha. Eftersom att hästen växer och sadeln inte ska spännas för ridning så kan du nog ta en stl längre än vad måttet visar.
 
Köp en billig syntetjord, har hästen så mycket kvar att växa så kommer du att behöva köpa en eller två nya jordar innan den är vuxen.
Finns bra och billiga på tex hööks eller andra hästvaruhus. Finns även mycket begagnat att köpa. Se till att det är resår i båda ändar på den så blir det trevligare för hästen.
Lägg på sadeln och mät från hålet längst ner på sadelgjordsstropparna, under magen och till hålet längst ner på stroppen på andra sidan. Då vet du hur lång du ska ha. Eftersom att hästen växer och sadeln inte ska spännas för ridning så kan du nog ta en stl längre än vad måttet visar.
Tack så jättemycket för tydligt svar👍😃
 
Jag tycker det är viktigt att ha sköna saker för hästen även om dom inte är färdigväxta.
Hade skippat syntetgjord för jag avskyr dom men alla hästar är ju olika. Hade kanske köpt en beg och mjuk lädergjord om jag inte ville köpa en ny, saker går alltid att sälja när dom inte passar längre.
Har du ingen kompis som har en vanlig gjord som du kan testa och se vad din häst ska ha för strl?
 
Jag har ev en fin läder pessoagjord avsedd för korta stroppar liggandes. Kan ha slängt den.
pm om du vill veta mer, din för en billig peng i så fall
 
Jag skulle säga att det absolut bästa är en helt vanlig sadelgjord i läder eller syntet men det viktigaste tycker jag är att den är UTAN resår, då det inte går att spänna för hårt utan resår :)
 

Liknande trådar

R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 428
Senast: Freazer
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej alla ni med erfarenhet av bomlösa sadlar. Är sugen på att skaffa mig en bomlös så vill höra alla erfarenheter ifrån er innan jag...
Svar
13
· Visningar
2 601
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 008
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp