Sadelgjord

Shaggy

Trådstartare
Jag har ett problem med sadelgjordar. Min sadel är nerskuren i sidorna vilket gör att jag måste ha en ponnygjord till den. Jag är lite vrång och vill ha en repgjord (bomull) av bra kvalitet men det verkar vara helt hopplöst att hitta sådana. Den enda sådan gjord jag hittar är från hööks och kvaliteten på den är miltutryckt kass. Spännena har vassa kanter så hästen får skav och själva repet är för instabilt så det töjer sig samt att det är dålig kvalitet på repet så det skavs sönder ovanpå detta så är den dessutom dåligt knuten så man får fästa om den efter tvätt. Gjorden är så dålig så i helgen blev jag utesluten från årets första distanstävling pga "hälta" som vi tror kan bero på att gjorden klämt henne i armhålan.
Vet någon om det ens finns bra gjordar till ponnyer. Ska jag ge upp letandet och försöka tillverka en själv? Det verkar finnas så bra men de är alltid minst 15 cm för långa. Tyvärr kan jag inte ens i nödfall använda en längre gjord eftersom jag då får knyta fast den i ringen på högersidan och dessutom vira 3 varv på vänstersidan.
 
Sv: Sadelgjord

Beror ju på vad du menar med ponny? Dom flesta finns ju från 26", och det är ju inte långt
 
Sv: Sadelgjord

Den jag har nu är 50 cm och den får inte vara längre än så. 50 cm bör väl var något liknande 20". Jag har en gjord som är 26" och den är på tok för lång.
 

Liknande trådar

Western Jag har två olika gjordar, en repgjord i mohair och en vanlig i filt och teddy. Mohairgjorden är fantastiskt bra på många sätt, och...
Svar
2
· Visningar
776
Senast: sthu
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 553
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp