Sadelgjordar med resår.

mackan

Trådstartare
vad tycker ni? Har alltid varit lite halvt negativ till dessa då jag tycker att de inbjuder till att man bara drar och drar och drar...
tvingades dock köpa en med resår härom veckan då förra spruckit/revs upp pga att den låg tillfälligt på sidan av stallgången och en häst klev på den... de hade inga andra än de med resår i affären och hade inte tid att köpa nånannanstans, så det blev en med resår.

hästen är UNDERBAR med den. fick en helt annan avslappning och schwung med den. trodde inte att det skulle göra sån skillnad, men visst, objektivt sätt borde det ju vara bekvämare för hästen med en gjord som ger efter.... nån annan som har samma erfarenhet, bu eller bä, som upplevt sån drastisk skillnad? nyfiken bara.....:bow:
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

Jag tycker de är bra eftersom de är lite eftergivna så kan hästen "andas" mer med dem än en stum. Dra för hårt "kan" man egentligen inte för det känns ju lagom med en sådan likväl som en stum.
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

Tja, tänk dig skillnad själv på att springa omkring med ett stumt skärp hårt draget runt magen och ett elastisk!

Jag skulle aldrig använda en stum gjord, stackars lillen är tillräckligt rädd om sin mage som det är..
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

Nä du har helt rätt, har bara hört så mycket negativt och dessutom haft kompisar som dragit för kung och fosterland och ändå har sadeln åkt runt när hästen lagt på tvärnit eller gjort en 180 vändning.

har å andra sidan inte en sån häst, och dessutom var sadeln precis lika stadig då jag testkörde att kliva upp utan pall. (blir en ordentlig kravling då hästen är hög :D )

bara lite skamsen när jag inser vilken skillnad det blev... man är så inkörd på gamla banor, och hur noga det är med annars rätt tillpassat träns, sadel osv... hade visst glömt sadelgjorden. pinsamt....:o
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

Haha ja, men bättre sent än aldrig ju. ;)

Sen så är det så att om sadeln passar så ligger den där den ligger... Jag har ridit ett dressyrpass (i nytt läskigt ridhus...) med en sadelgjord som var så lös att spännena klirrade när hästen travade... :angel:

Men sadeln satt kvar där den skulle! Trots alla hopp och tvärnitar han gjorde. :D
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

Jag upplever ingen större skillnad varken med eller utan resår, men det har fallit sig så att jag mest använt en med resår då jag gillar den bäst (bäst kvalité på lädret etc.). Men det viktigaste är väll att man inte drar jättehårt utan ser till så att den är lagom spänd
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

Jag kan inte ha sadelgjord med resår på min pålla, då ligger sadeln inte still. Pålle har en 'ponnymage' som gör att sadelgjorden helst vill glida fram till armhålan.
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

mackan skrev:
vad tycker ni? Har alltid varit lite halvt negativ till dessa då jag tycker att de inbjuder till att man bara drar och drar och drar...
tvingades dock köpa en med resår härom veckan då förra spruckit/revs upp pga att den låg tillfälligt på sidan av stallgången och en häst klev på den... de hade inga andra än de med resår i affären och hade inte tid att köpa nånannanstans, så det blev en med resår.

hästen är UNDERBAR med den. fick en helt annan avslappning och schwung med den. trodde inte att det skulle göra sån skillnad, men visst, objektivt sätt borde det ju vara bekvämare för hästen med en gjord som ger efter.... nån annan som har samma erfarenhet, bu eller bä, som upplevt sån drastisk skillnad? nyfiken bara.....:bow:


Säger samma som du. Jag var skeptisk men för några år sen (ganska många nu) provade jag och fick väldigt positiva reaktioner från hästarna. Båda jag hade då var griniga att sadla men det mesta av irritationen när man drar gjorden försvann med resår. Samma med den jag har nu. Min resårgjord "tog slut" så jag körde med en gammal dressyrgjord ett tag och då grinade hon väldigt illa vid sadlingen. Stor skillnad. I ridning har jag inte tänkt på så stor skillnad utan mest vid själva sadlingen och sadelgjordsdragandet.
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

oopsie skrev:
Säger samma som du. Jag var skeptisk men för några år sen (ganska många nu) provade jag och fick väldigt positiva reaktioner från hästarna. Båda jag hade då var griniga att sadla men det mesta av irritationen när man drar gjorden försvann med resår. Samma med den jag har nu. Min resårgjord "tog slut" så jag körde med en gammal dressyrgjord ett tag och då grinade hon väldigt illa vid sadlingen. Stor skillnad. I ridning har jag inte tänkt på så stor skillnad utan mest vid själva sadlingen och sadelgjordsdragandet.


Hehe... är det fullbloden som gör det till överkurs för oss? :D De är ju pigga på det petiga med nyanser :D :bow:
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

jag har alltid haft lädergjordar med resår till mina hästar o aldrig upplevt några problem med dem. jag tror inte det finns nån som BARA DRAR utan man drar ju åt lite lagom hårt!!
tkr alla andra gjordar utan resår är fruktansvärt jobbiga att spänna med, sen brukar ändå inte sadeln ligga på plats
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

mackan skrev:
Hehe... är det fullbloden som gör det till överkurs för oss? :D De är ju pigga på det petiga med nyanser :D :bow:

Jo, det kan man säga. De säger vad de tycker:bow:
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

jag upplevde också stor skillnad, min häst var arg och tjurig varje gång sadelgjorden skulle spännas, så köpte en med resår på båda sidor, fast den tyckte han var för smal...(event tyg gjord dressyr) så det fick bli en med bredare anläggningsyta, och nu står han nästan o sover...verkligen skillnad från gjord till gjord
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

Jag föredrar de med resår, de känns bekvämare och om man bara använder sunt förnuft när man drar så drar man inte för hårt. Har dock inte haft en resårlös på lääänge, brorsan har dock en men hans häst bryr sig inte om skullnaden. Tycker att sadeln ligger stadigare med min dressyrgjord med resår.
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

KL.

Ja jag har då tänkt om sen jag sett skillnaden. att jag sen har en häst med mycket åsikter och som visar även nyanser i detalj vad som funkar och vad som inte, gör väl saken ännu tydligare. i detta fall har han valt RESÅR. :D
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

Min häst accepterar inget annat än gjordar med resår på båda sidor. Jag spänner ganska löst - men skulle jag spänna en gjord utan resår litegrann skulle han få spel.
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

Jag tycker de är bra eftersom de är lite eftergivna så kan hästen "andas" mer med dem än en stum. Dra för hårt "kan" man egentligen inte för det känns ju lagom med en sådan likväl som en stum.

När du drar åt en resårgjord drar du ju ut resåren, så att den sitter spänd, och "lagom". Den drar sedan ihop sig igen och sitter mycket hårdare än vad du drog.. ? Det är iallafall så jag har uppfattat det. Själv använder jag en vanlig "stum" gjord, men drar ju aldrig åt sadelgjorden så hårt att det skulle kunna upplevas obehagligt, och hindra andningen :crazy:.. När jag har ridit klart kan jag få in en hand mellan den och hästen.. Välanpassad sadel :D

Sedan är säkert resårgjordar väldigt bra sålänge dom är spända rätt :)
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

Resårgjordar är bra, tycker jag, men det ärs vårt att hitta en som är lagom elastisk (=billiga gjordar har alldeles för mjuk resår!) och som är lika elastisk i båda ändar.

Rejäl resår i båda ändar eller på mitten, annars kan det vara.;)
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

Har faktiskt varit och köpt en sadelgjord med resår i båda ändar idag, behövde en ny.. Kändes inte för mjuk, jag tror den blir bra.. Ska bli riktigt intressant att se om det blir någon skillnad på hästen, och vad han tycker :idea:

Har alltid lärt mig att sadelgjordar med resår ska vara "elakare" än dom vanliga, men när jag läser om det här på buke får man ju en annan sida av saken, om dom spänns rätt, så borde det vara bekvämare för hästen. varför gå och ha en massa fördomar? :o

Dock har det aldrig varit något problem med sadelgjorden jag rider på nu, så vi får se om det blir någn skillnad.
:)
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

När du drar åt en resårgjord drar du ju ut resåren, så att den sitter spänd, och "lagom". Den drar sedan ihop sig igen och sitter mycket hårdare än vad du drog.. ? Det är iallafall så jag har uppfattat det. Själv använder jag en vanlig "stum" gjord, men drar ju aldrig åt sadelgjorden så hårt att det skulle kunna upplevas obehagligt, och hindra andningen :crazy:.. När jag har ridit klart kan jag få in en hand mellan den och hästen.. Välanpassad sadel :D

Sedan är säkert resårgjordar väldigt bra sålänge dom är spända rätt :)

Men självklart känner man efter med handen hur hårt gjorden sitter efter att man har spännt den. Oavsett om man har resår eller icke-resår.
 
Sv: Sadelgjordar med resår.

OM det ska vara resår så SKA det vara på båda sidor med trippelband, annars är det värdelöst.

Jag är inget fan av resår men det kan funka på vissa hästar.
 

Liknande trådar

Utrustning Efter ett halvårs sökande inkluderat flera veterinärgenomgångar och provningar av sisådär 30 sadlar så hittades äntligen problemet och...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 838
Senast: Iliaca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp