sadelgjordsproblem

Lilla_Gubben

Trådstartare
Alltså jag har ett litet problem, jag skulle behöva en gjord när jag sadlar och en annan när jag rider... Lille hästen avsmalnar kraftigt vid uppsittande, det går från att knappt få runt gjorden till att kunna dra den 3 hål på varje sida...
Har jag längre gjord så räcker inte hålen till på sadeln och sadeln rör sig i sidled, men nuvarande gjord går knappt runt vid sadling och jag tycker inte om att bråka med honom vid sadling :/.

Någon som har bra tips?
 
Vad har du för gjord idag? Nåt resårigt borde du ju ha.
Fast jag får en annan tanke, om jag slarvar med att dra åt min sadel, så går den inte att rubba i sidled i alla fall, då får den i princip vara lös, eller att jag skulle bli hängandes på ena sidan.
Så din sadel kan inte ligga opimalt.
 
Om sadeln kan röra sig i sidled så passar den inte. När du har hittat en passande sadel så gå en sväng med hästen innan du sadlar så att hästen slappnar av och inte blåser upp sig så. Det kan vara så att hästen upplever det som så obehagligt att ha den ickepassande sadeln på sig att det är därför hen gör som hen gör för att slippa smärtan.
 
kanske fel att säga att den rör sig i sidled, men han sätter mig snett och när jag, med alla mina för många kilon hamnar snett, så får jag ju lov att 'trampa tillbaka' i andra stigbygeln med jämna mellanrum. Sadeln är kontrollerad av 3 olika sadelmakare under årens lopp, alla säger att den passar honom, har breddat den i takt med att han växt. Men samtidigt är det ju något som stör honom, i o m att han blåser upp sig och har blivit lite grinig. å andra sidan gör han samma sak med longergjorden och den belastar ju inte särskilt mycket...
@Blandrastik , japp, jag har resårgjord, med resår i båda ändarna
@Trissa , har en sadelgjordsförlängare (köpte en förra sommaren när han blev väldigt rund...) men den är liksom alldeles för lång och för krånglig att ta bort under tiden jag rider.

Hm, det är väl kanske läge att gå igenom honom igen, men han är så superfin att rida på just nu att det känns som att han inte borde ha ont någonstans, men man kan ju aldrig veta. Ibland skulle man vilja att de kunde prata lite grann..
 
Alltså jag har ett litet problem, jag skulle behöva en gjord när jag sadlar och en annan när jag rider... Lille hästen avsmalnar kraftigt vid uppsittande, det går från att knappt få runt gjorden till att kunna dra den 3 hål på varje sida...
Har jag längre gjord så räcker inte hålen till på sadeln och sadeln rör sig i sidled, men nuvarande gjord går knappt runt vid sadling och jag tycker inte om att bråka med honom vid sadling :/.

Någon som har bra tips?
Gjordförlängare, som man använder sig av när man sadlar och tar bort när man kan spänna gjorden i sadeln. Har själv gjort så då gjorden knappt räckt runt, men går att spänna 3 hål på varje sida sen. :)
 
Gjordförlängare, som man använder sig av när man sadlar och tar bort när man kan spänna gjorden i sadeln. Har själv gjort så då gjorden knappt räckt runt, men går att spänna 3 hål på varje sida sen. :)

jag får väl kanske ge den en chans till, undrar bara vart jag har lagt den... Känner sig ju lite elak när man snörper åt
 
kanske fel att säga att den rör sig i sidled, men han sätter mig snett och när jag, med alla mina för många kilon hamnar snett, så får jag ju lov att 'trampa tillbaka' i andra stigbygeln med jämna mellanrum. Sadeln är kontrollerad av 3 olika sadelmakare under årens lopp, alla säger att den passar honom, har breddat den i takt med att han växt. Men samtidigt är det ju något som stör honom, i o m att han blåser upp sig och har blivit lite grinig. å andra sidan gör han samma sak med longergjorden och den belastar ju inte särskilt mycket...
@Blandrastik , japp, jag har resårgjord, med resår i båda ändarna
@Trissa , har en sadelgjordsförlängare (köpte en förra sommaren när han blev väldigt rund...) men den är liksom alldeles för lång och för krånglig att ta bort under tiden jag rider.

Hm, det är väl kanske läge att gå igenom honom igen, men han är så superfin att rida på just nu att det känns som att han inte borde ha ont någonstans, men man kan ju aldrig veta. Ibland skulle man vilja att de kunde prata lite grann..

Kan ju vara du som är sne och sätter sadeln snett oxå? Om både häst och sadel ska passa och hästen genomgådd men sadeln "åker" snett ändå.

Jag hade länge problem med just att sadeln hamnade några cm snett, och hästen behandlades. När sadeln började glida på båda mina hästar så började jag fundera men var inte förens höften började göra ont jag gick till en osteopat. Jag var väldigt sned i höften, nu är både hästar, jag och sadel raka:) Märker direkt när min höft börjar bli sned igen, får svårt att trava på volt i ena varvet..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
502
Senast: tessan.g
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 034
Senast: Badger
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Trassel12
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp