Sadelgjordsproblem

Horsesm

Trådstartare
Hej!
Jag har en valack på 16 år som betyder mest i hela världen för mig. Har ägt honom nu i några år och han är hur härlig som helst, förutom…
Tidigare ägare berättade att han alltid har haft problem när det kommer till att spänna sadelgjorden. Han visar aldrig några symtom när man rider, sitter upp eller spänner sadelgjorden fullt ut utan det är BARA vid själva spänningen av första hålet. Det han gör är att blåsa upp sig stor som en ballong, så man knappt kommer runt med gjorden och kan spänna den. När man då ”drar” åt gjorden för att få runt den får han panik. Jag fick själv uppleva det några gånger och tog ut en massör/akupunktör. Hon hittade ingenting på honom vilket gjorde situationen ännu jobbigare då vi inte förstår vad det är för fel. Tiden går och hon kollar igenom honom regelbundet (utan fynd) vissa dagar går det jätte bra att spänna, vissa inte alls. Vi flyttade för några månader sedan till ett nytt stall och han fick en lite längre vila för att landa osv. Jag tog ut en ny massör och samma visa där, inget fynd vad som kan orsaka detta obehag. Till slut var det dags att sätta igång honom efter vilan och det var hemskt, det gick knappt att spänna sadelgjorden, han visade stora tecken på obehag och spänna sadelgjorden vart ett stressmoment för oss båda. Idag står jag fortfarande som ett frågetecken, det går inte att spänna första hålet på sadeln. Vad gör man?? Jag har köpt en ELT gjord till honom som ska komma alldeles strax, men det känns som vi har gått igenom flera hundra sadelgjordar utan att hitta någon som lindrar just detta, kommer ens ELT gjorden göra det då? Har ni några tankar/idéer/tips osv att ge? Är verkligen desperat, vill min kille det bästa, men det är så svårt när man inte vet vad som står på tok. Super tacksam för respons,
Mvh
 
När jag red en häst som inte gillade att gjorden drogs åt så brukade vi stå och stryka låååångsamt på bröstkorgen/magen från armbågen och bakåt. Om man gjorde det en stund så brukade hästen prutta :D och sen gick det bra att spänna gjorden. Teorin var att hästen var gasig och gjorden gjorde ont/var obehaglig.
Det kan du ju testa, det kan även fungera som en lugn förberedelse för gjorden.
 
Har han några andra symtom? Jag skulle ev misstänka magsår. Passar sadeln?

Min har innan jag köpte honom gått med dålig sadel och har varit/är rätt sur när sadeln läggs på och på sadelgjorden. Han står nu på magsårsbehandling. Jag har köpt en ELT gjord och man märker att han tycker mer om den än en vanlig. Hade väldigt låga förväntningar, så positivt överraskad 😊
 
Har han några andra symtom? Jag skulle ev misstänka magsår. Passar sadeln?

Min har innan jag köpte honom gått med dålig sadel och har varit/är rätt sur när sadeln läggs på och på sadelgjorden. Han står nu på magsårsbehandling. Jag har köpt en ELT gjord och man märker att han tycker mer om den än en vanlig. Hade väldigt låga förväntningar, så positivt överraskad 😊

Nej inga andra symtom visar han! Alltid glad annars. Snäll lugn, älskar att ridas, äter och dricker bra osv, en riktig kelgris. Sadeln kollas 2 gånger om året och är nyligen kollad. Men att kolla upp ev magsår kan vara bra då obehaget är så tydligt. Tack för svar! Väntar med spänning på min ELT gjord. :)
 
Nej inga andra symtom visar han! Alltid glad annars. Snäll lugn, älskar att ridas, äter och dricker bra osv, en riktig kelgris. Sadeln kollas 2 gånger om året och är nyligen kollad. Men att kolla upp ev magsår kan vara bra då obehaget är så tydligt. Tack för svar! Väntar med spänning på min ELT gjord. :)

Min visade aldrig nåt i ridning heller, men jag började misstänka magsår när han reagerade på att bli borstad (vände sig om, högg mot en, sparkade med bakbenet mot magen/kosparkade) och ringde vet när en equiterapeut var ut och fick samma misstanke som jag.
 
Hur löst sitter gjorden vid första hålet? Du kanske redan har prövat det, men har du lagt på sadeln och låtit hästen vara en stund för att sedan spänna så att gjorden hänger helt löst (utan kontakt) under magen?
 
Hur löst sitter gjorden vid första hålet? Du kanske redan har prövat det, men har du lagt på sadeln och låtit hästen vara en stund för att sedan spänna så att gjorden hänger helt löst (utan kontakt) under magen?
Efter att han har slappnat av sitter den väldigt lös, den sitter som den ska liksom när man bara har spänt 1 hål. Jag har provat tekniken att lägga på sadeln, greja med annat, fortsätta med sadeln, pausa osv osv. Men han blåser upp sig direkt när man försöker försiktigt tillslut spänna gjorden, han reagerar på en millisekund
 
Tack! Ska prova tipsen jag har fått. Har använt gjordförlängare förr och har upplevt att när han slappnade av så vart gjorden för lång med den, men det går nog att lösa på något vis:)
Står och klappar väldigt mycket på honom över kroppen innan jag spänner osv, men har tyvärr inte upplevt någon förbättring av det.
Kan du inte ha gjordförlängare i början och sen ta bort den när hästen slsppnat av?
 
Jag gick över helt till gjord med platta när jag använde allroundsadel på min häst med tvång.
Det allra viktigaste med henne var att det var lugnt och att vi gjorde likadant var gång.

Jag la upp sadeln.
Gick och hämtade gjorden, fäste på ena sidan, sedan den andra.

Gjorde saker mellan hela tiden så att hon fick tid på sig och spände sakta, hål för hål.
Det sista hålet på var sida spändes efter en liten promenad ute innan jag satte upp.

Pausa mellan alla moment, passa på att klia lite och bara ta det lugnt. Stress är din fiende.
 
Om gjorden blir för lång när den går att fästa i yttersta hålen när sadeln läggs på borde det bli bättre om man byter till längre stroppar på sadeln
 
Men han blåser upp sig direkt när man försöker försiktigt tillslut spänna gjorden, han reagerar på en millisekund

Och vad gör du då? Jag tänker att i det läget måste du ge honom väldigt mycket tid och själv hålla dig lugn och positiv men bekräfta att du ser att han tycker det är jobbigt och inte forcera något. Beroende på vad du känner borde funka bäst så antingen ta bort och tillbaka gjorde igen när han är helt avslappnad efter att du tagit bort den. Eller behålla den helt mjukt emot honom och hjälpa honom att slappna av. Och sedan ta bort den helt igen och låta honom slappna av. Och börja om. Tills dess att du kan lägga den emot utan att han reagerar negativt. För då kan du börja fundera på att lägga på lite mer tryck.

Och kanske är det enklast att börja helt utan sadel och med något mjukare om hästen främst tycker trycket mot magen är det obehagliga jämfört med om det är gjorden i sadlingssituationen som är jobbig.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 332
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 233
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp