Sadelgjordsskav

Seabaz

Trådstartare
Vi har en ny häst som har visat sig få skav av sadelgjorden SÅÅ LÄTT. Aldrig sett nåt liknande.

Vi har westernsadlar med repgjordar men innan någon ojar sig så kan jag säga att hästen har en väl utprovad sadel, inget svårt sadelläge men är typiskt "fölsto-rund" om magen så gjorden hasar nog något vid ridning. (Måste ju, eftersom hon får skav)

Men. Vi har seriöst provat rida henne med sadel "utan gjord", eller alltså att gjorden slackar ca 2 CM under magen. Detta är ju knappast något vi kan göra om vi sätter kunder på henne (vilket är varför vi inte gör det än).

Så tankarna går ju till, hur vi hittar en gjord som inte ger skav = vi tänker på fårskinn.

Så min fråga är således, hur sköter man en fårskinnsgjord på bästa sätt då vår ridning är ungefär:

På våg till stranden rider vi genom ett parti med vatten och lera som stänker upp.

På stranden sadlar vi av och rider sedan barbacka i havet (saltvatten).

Väl tillbaka på stranden sadlar vi igen, är noga och kollar att där inte är sand på hästen eller sadelgjorden men 100% koll är omöjlig.

Vi rider hem, genom lervällingen igen. Väl hemma får de en dusch i vanligt vatten.


Tilläggas bör att detta är i Australien så det är varm och hästarna svettas mycket också.


Så hur bör jag sköta fårskinnsgjorden och eller hur många behöver jag för ombyte om ni tycker jag bör tvätta mellan varje ridtur. Torktid? Skötselråd? Ja ni hajar :)

Optimalt gör vi denna tripp 2 ggr om dagen.
 
Jag vet att en vän till mig har en islänning som fick skav vad man än hade för gjord. Hon löste det genom att sätta sporrskydd under gjorden.
 
Spontant låter inte fårskinn som någonting optimalt för den behandlingen. Då tror jag mer på att få tag i två/tre gjordskydd av renskinn eller annat djur med liknande päls som är lite mer vattenavstötande och torkar snabbare och som man kan ha att byta mellan. Speciellt sand är hopplöst att få bort från fårskinn och jag har bara kunnat använda fårskinn vintertid på min skavkänsliga häst just pga att hon behöver material som är lättare att göra rent ordentligt på sommaren. På westernsadeln har jag en ordentligt bred roping-gjord av filt som fungerar jättebra till min häst och som hon aldrig fått skav av. Får en känlsa av att den bredare mittdelen gör att gjorden ligger lite mer stilla.
 
Jag tror att det viktigaste är att hitta en gjord som ligger still. Om gjordläget är långt fram så borde en svängd gjord göra susen och det måste väl finnas även till westernsadel? Jag rider engelskt själv.

När jag jobbade på ponnyridläger där tjockisarna fick skav i hudvecken mellan armbåge och mage så tog vi två frigolitbitar och sydde fast på insidan av gjorden så att gjorden hölls ut från huden precis i problemområdet. Detta funkar ju dock bara om det är en specifik punkt som blir sårig, inte om hela hästen är känslig.
 
Gammel man (Arthur) får skav bara man tittar på honom... den enda som funkat är en fårskinnsgjord, det har inte funkat med fårskinnstunnel som man trär på sadelgjorden.
se bild,
a3.jpg
 
Jag köpte en gjord i fårskinn, Mattes. Blev impad över hur lätt den var att hålla ren. Och framför allt tillräckligt ren för att inte ge skav. Den gav aldrig skav, hjälpte direkt. För situationerna du beskriver alltså, terräng är ju inte så renligt 😁 så jag hade vågat testa.

Ev att man borde ha en i vettig kvalité, detta ullet känns väldigt rejält, drar liksom inte åt sig så mycket skit sas. Torkade till dagen efter och då borstade jag bara av ullet med handen och gjorden som vanligt med en kortborstad plast rotviska jag har till schabrak o skydd osv att borsta av.

Viktigt kanske att tänka på att hela kanten om gjorden är klädd. Ifall det är kant/utsida som också skapar problem. Så man inte bara tänker på insidan och så är det snålt med ull så att kanten ändå kommer störa.
 
Har ni testat att ha flera repgjordar som tvättas efter varje tur?
Vid skav så är det ju följsam och ren gjord det viktigaste och få gjordar är så följsamma som repgjordar.
Var är det sen hästen får skav? En längre gjord så att spännerna hamnar högre upp och lämnar armbågarna fria kan också fungera.
 
När jag jobbade på ridläger såg vi till att sätta extra vaddering av bomull och sen lindade vi med gaslinda på. Bytte Linda nästan varje dag för att hålla det fräscht. A och o är att hålla det rent och dra i frambenen efter att man spänt så att inte huden är veckad under gjorden.
 
Vad är det för repgjordar? Vissa är ju jämna över hela gjorden, andra av "ropingmodell" blir tjockare på mitten och smalare på sidorna. Upplever att de ligger bättre.
Sedan håller jag med tidigare, prova byta gjordarna regelbundet och spola av så att ni får bort sand och saltvatten.
 
På min häst var det en extra lång neoprengjord som funkade bäst (till en dressyrsadel). Då försvann skavet. Jag kör den i tvättmaskinen vid behov och den torkar ju snabbt.
 
Tack för alla tips, har verkligen fått mig att tänka på att införskaffa ett par fårskinnsgjordar, helst formade. Renskinn lät bra men nog svårt att hitta här i Aus. Möjligtvis hjortskinn?

Bra tips med att inte köpa tunnel utan gå på "riktig gjord" istället.

Neoprengjordar som några nämnt fungerar inte i vårt klimat (vi har provat). Tyvärr ger det mer friktion.

Hästen får skav på samma ställe hela tiden, vi har bytt gjord mellan varje ritt och vi har alla möjliga varianter av repgjordar och tyvärr ingen fungerat hittills.
(Vi tvättar gjordarna ofta och har byte till alla hästar ca en gång i veckan eller oftare vid behov).

Men vi har ingen fårskinnsgjord än, skriver upp på listan.

Skavet sitter väldigt långt fram jämfört med var vi sadlar från början men även när vi kommer till stranden och får tillfälle att kolla så ligger inte gjorden emot. Det är så märkligt.
Det är som att hennes eget skinn på "armbågarna" ( ?? ) skaver henne framför sadelgjordsläget. Är detta ens möjligt? (Jag vill ju ändå tro att det ÄR gjorden på nåt vis så vi kan hitta en lösning)
 
@Seabaz Precis sådär får min också skav! Han får det lyckligtvis enbart under fällningsperioderna (våren är visserligen flera månader för honom...) eller om han är klippt. Fårskinnsgjorden från Mattes verkar hjälpa helt på honom men han går ju såklart inte sådana pass som ni. Men har aldrig sett minsta antydan ens efter worst case dagar med terräng I lera osv. Så hoppas det kan hjälpa!
 
Min kan få skav på det sätt du beskriver i vissa perioder, alltså typ av sitt eget skinn. Det som funkar på honom är att smörja ordentligt med mjölkfritt/vitt vaselin, svårt att säga hur det funkar i ert klimat bara @Seabaz
 
Min kan få skav på det sätt du beskriver i vissa perioder, alltså typ av sitt eget skinn. Det som funkar på honom är att smörja ordentligt med mjölkfritt/vitt vaselin, svårt att säga hur det funkar i ert klimat bara @Seabaz

Det kan ju vara värt att prova. Vi kan även ta med vasselin och smörja på igen på stranden. Värt att prova, prova sig fram
 
Det kan ju vara värt att prova. Vi kan även ta med vasselin och smörja på igen på stranden. Värt att prova, prova sig fram
Jag tänker mig att den typen av skav som du beskriver blir när huden väckar sig mellan gjord och armbåge, alltså som om hästen klämmer sig? Jag vet dock inte hur det kan undvikas.
 
Numera finns jättefina gjordar med fuskludd som sitter fast med kardborre. Man kan alltså byta ludd så ofta man behöver och de tål att köras i tvättmaskin. Märket Kentucky har fin kvalitet, vet dock inte om de finns till westernsadlar.
 
Har nu googlat fram och det bästa jag hittat är dessa. Är lite förälskad nu och önskar vi hade råd med 20 st så alla hästar kan få en!

Men vi har åtminstone den jag nämnt här samt 2 till med knepigt sadelläge som jag tror skulle må bra av dessa

20190602_063319.jpg


Dom är från NZ och kostar motsvarande ca 2000kr
Men det är ju pengar som en skavfri häst får in på enbart 3 ritter så... värt att prova
 
Här sitter dock skinnet (lamm, filt eller neoprene) med kraftig kardborre och kan tas av och tvättas vid behov. Frågan är hur länge kardborren håller om man nu tar på och av "ofta". Jag har själv haft gjord med liknande för flera år sedan. Den höll bra men det var ju min privata på hobbyhäst som reds nån timme 4-5 dagar/vecka

Inte 4h / dag, 5-6 dagar/v
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 767
Senast: Cilla
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 998
Senast: MiniLi
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 440
Senast: Hedinn
·
Utrustning Det här är förmodligen en skitdum fråga, men lite tips och råd kan man kanske få ändå här :) Jag har en sadelgjord som är 110 cm...
Svar
3
· Visningar
656
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp