Sadelgjordstunnel får eller syntet?

Buck

Trådstartare
Hästen får ruggad päls av bröstan nu när hon börjat fälla så funderar på att skaffa en tunnel till henne :), men funderar på om det kan räcka med en syntet eller om jag ska lägga de extra hundralapparna på en i fårskinn :/.
Har inte haft ngn häst med skav innan och har ingen koll på hur bra fuskfår är mot skav.
 
Fårskinn är ingen hit mot skav. Det skapar skav eftersom det bränner vid friktion. Behövs det så skaffa renskinn. Det hjälper mot skav och bränner inte så som fårskinn gör vid friktion.
Syntetludd bränner också vid friktion så det är inte heller något alternativ.
 
Jag är nästan alltid för naturmaterial men just skydd vid sadelgjordar, bröstor och annat där hästen ofta blir ordentligt svettig och smutsig så föredrar jag nåt som är lätt att tvätta och tål att tvättas ofta så där använder jag syntet eller poly pad-varianten till bröstselen. Det enda jag har upplevt kan ”bränna” vid normal friktion på en känslig häst är neopren så det kan man behöva vara lite försiktig med.
 
Konstigt att man marknadsför fårskinn och teddy som bra mot skav om det nu bränner
Ännu mer på hästen :o.
Har inte sett några tunnlar av polypadd varianten, bara däckelunderlag. Och vill helst ha en tunnel om det skulle hamna snett eller om ngn kardborre skulle släppa.
 
Jag har en väldigt skavkänslig häst själv och en på jobbet, där är tunnel i äkta fårskinn det enda som funkar.
Jag har varit med en gång om att fårskinn har brännt. Det var när jag hade min första häst (ganska många år sedan), en kompis skulle rida henne åt mig och hon på eget bevåg la fårskinnspadden under sadeln. Nu i efterhand vet jag att hennes sadel inte låg spec bra, och jag vet många andra som har padden under sadeln utan problem.
 
Konstigt att man marknadsför fårskinn och teddy som bra mot skav om det nu bränner
Ännu mer på hästen :o.
Har inte sett några tunnlar av polypadd varianten, bara däckelunderlag. Och vill helst ha en tunnel om det skulle hamna snett eller om ngn kardborre skulle släppa.

Det är väl inte konstigare än att allt möjligt säljs/marknadsförs utifrån det mesta ?

Fårskinn och syntet brukar funka fint förebyggande.
Om hästen redan har skav är dessa material inte optimala om man samtidigt vill fortsätta använda utrustningen som gett skav.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
226
Senast: sweep
·
Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 052
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 255
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp