Sadelhjälp (aka jag är hopplöst vilse)

EZMK

Trådstartare
Då min häst byggt på sig fram så började gamla allround/hoppsadeln tryckas längre bak. Letade runt efter beg sadel eftersom jag tyckte denna var för stor för mig och rumpan ändå. Sagt och gjort, fick hem en Thorowgood T6 showjumper på lån men blir inte riktigt klok eftersom jag är mindre bra på sadlar. Jätteskön och bred kanal som låg fint. Hade de smala inläggen i men hoppade av och la i de tjocka eftersom jag tyckte den tryckte sig neråt mot manken. Rider en stund, tar något lågt hinder och hoppar av och kollar hur allt ligger. Tycker den kasar bak, är den för smal då? Lite moment 22 med denna ryggen känns det som.

Hästen i fråga är ett fullblod med lång manke och bogblad, lite insjunken precis vid/bakom manken. Relativt rak häst. Tanken är att ta ut sadelprovare i nya året men eftersom ekonomin är som den är så lånar jag sadlar och kollar runt på beg-sidor tillsvidare, något ni hade tipsat om? Bild efter ridning.
IMG_20181229_160454.jpg
 
Ser inte alldeles för farligt ut men känns det fel är det antagligen också fel, men angående att hitta sadel på budget så går det jättebra att ha ut sadelprovare och sen hitta ngt passande efter hens rekommendationer.
Har bara köpt en sadel av sadelprovare och det var för att den var helt perfekt och lite unik ^_^. Du kan ju ta fram mobilen och jämföra priser och se om de sadlar som ligger bra finns i bättre prisklass beg, då är det ju bara att köpa ngt av dom istället.
 
Tack för svar :) Ja alltså den känna ju "rätt" i vidd när jag lägger på den och rider, sen hoppar jag av och tycker den har glidit. Kruxet är att han byggt sig mycket fram och bak i det senaste men "på mitten" går det långsammare och därför verkar sadeln tryckas bakåt lättare, vilket känns som att vilken hoppsadel som helst kommer göra samma. Ska se om det ändrar sig nämnvärt om jag breddar vidd och istället paddar upp med mattespadden för att skydda manken som vissa sadelpassare verkar förespråka.
 
@EZMK
Hästen har en rätt vanlig modell och form så utifrån det är det inte så svårt att hitta passande sadlar 😄

Däremot att prova och gissa själv kan bli svårt - hur en sadel passar handlar inte bara om bredd och ryggvinkel utan många mer variabler att ”bedöma och mäta”.

Jag hade i ditt läge helt klart anlitat någon ang provning av sadel. Det betyder inte att du måste köpa sadel av denne person alls .
Mycket billigare totalt än att köpa sadlar , om än billiga, som sen inte passar, hästen funkar inte, sadlarna är svåra att sälja osv.
 
Tack för svar :) Ja alltså den känna ju "rätt" i vidd när jag lägger på den och rider, sen hoppar jag av och tycker den har glidit. Kruxet är att han byggt sig mycket fram och bak i det senaste men "på mitten" går det långsammare och därför verkar sadeln tryckas bakåt lättare, vilket känns som att vilken hoppsadel som helst kommer göra samma. Ska se om det ändrar sig nämnvärt om jag breddar vidd och istället paddar upp med mattespadden för att skydda manken som vissa sadelpassare verkar förespråka.
Padden skyddar inte maken öht, den lyfter sadeln och fyller ut en halv bomvidd vanligtvis. Men ligger sadeln emot manken minsta lilla så är det inte rätt sadel för hästen även med padd.

Men ligger sadeln stilla vid ridning? Inget glapp vid lättridning osv? Kan lägga en hand mellan sadel och schabrak när du rider och se om den ligger still eller för sig upp/ner. Testa både under bak och framvalvet.

Att sadeln kasar bak ett par cm är inget jag bryr mig om så länge den fortsätter att ligga still och i balans. Många hästar har sadelläget aningens längre bak än där man sadlar. Stora bogblad brukar också knuffa bak sadlar ngt. På bilden ser den inte ut att ligga längre bak än sista revbenen och då är det ok. Ser också ut att ligga i balans.
 
Padden skyddar inte maken öht, den lyfter sadeln och fyller ut en halv bomvidd vanligtvis. Men ligger sadeln emot manken minsta lilla så är det inte rätt sadel för hästen även med padd.

Men ligger sadeln stilla vid ridning? Inget glapp vid lättridning osv? Kan lägga en hand mellan sadel och schabrak när du rider och se om den ligger still eller för sig upp/ner. Testa både under bak och framvalvet.

Att sadeln kasar bak ett par cm är inget jag bryr mig om så länge den fortsätter att ligga still och i balans. Många hästar har sadelläget aningens längre bak än där man sadlar. Stora bogblad brukar också knuffa bak sadlar ngt. På bilden ser den inte ut att ligga längre bak än sista revbenen och då är det ok. Ser också ut att ligga i balans.

Jag håller inte med om något alls här.

Det krävs som sagt lite mer att bedöma hur sadlar passar och funkar på resp häst inkl då ryttare .
 
Ska kolla efter imorgon vid ridning och kollar efter sadelutprovare i området också. Det jag är lite fundersam över är om det är själva framskurna modeller som hoppsadlar som by default kommer tryckas bak av bogbladen eftersom han är smalar baktill (timglassform 😂), dressyrsadeln ligger helt ok vad jag kan känna och se. Han kändes väldigt fin när vi red i sadeln idag, kanske jag som blir lite blind av sadelläget? är ju vanligt att man vill ha den längre fram än den ska vara
 
ET som är duktig på sadlar/bett också kunde komma ut imorgon och kolla sadel och häst imorgon. Skönt med perspektiv om inget annat :)
 
ET som är duktig på sadlar/bett också kunde komma ut imorgon och kolla sadel och häst imorgon. Skönt med perspektiv om inget annat :)

Kom fram till att det blir svårt att hitta en riktigt bra sadel i uppbyggnadsfasen. Att jag helt enkelt får hitta sadel som ligger böst möjligt och padda upp hans lilla "hålrum" bakom manken.
 
Kom fram till att det blir svårt att hitta en riktigt bra sadel i uppbyggnadsfasen. Att jag helt enkelt får hitta sadel som ligger böst möjligt och padda upp hans lilla "hålrum" bakom manken.
De där hålrummen ställer till det, man får mäta vinkeln på rygg/bogblad istället och fylla på mer stoppning i bossan och korrigera senare, eller kompromissa med ullpadd. De flesta i uppbyggnadsfas brukar ändå gilla det extra tryckfördelande fluffet. Och ja, en padd snor utrymme i kanalen, men en tunn häst och 4-fingrarskanal brukar gå bra ändå.
 
De där hålrummen ställer till det, man får mäta vinkeln på rygg/bogblad istället och fylla på mer stoppning i bossan och korrigera senare, eller kompromissa med ullpadd. De flesta i uppbyggnadsfas brukar ändå gilla det extra tryckfördelande fluffet. Och ja, en padd snor utrymme i kanalen, men en tunn häst och 4-fingrarskanal brukar gå bra ändå.

Tack för svar! Jag ska få hem en kortare sadel och pröva idag (16,5'') Santa cruz jean luc. Har en mattes pad som jag kan bygga upp med tillsvidare, ET tycker han bygger upp sig mycket nu när han får gott om protein och stärkande träning med ridande i hav och skog, det är bara hålrummet som ska hinna ifatt nu. Blir barbacka med mattespadden på träning i veckan och tillsvidare om inte den kortare sadeln passar med utfyllnaden.
Det är som när man själv ska hitta jeans, sitter de bra upptill är de för långa nertill :laugh:
 
SC Jean luc var alldeles för smal i vidd och kanal. Nu tog jag ett mer kritiskt öga på dressyrsadeln också och den ryker med... för smal i kanalen tycker jag bl.a. Barbacka it is tills sadelutprovaren kommer nästa vecka 👌
IMG_20190102_185013.jpg
 
SC Jean luc var alldeles för smal i vidd och kanal. Nu tog jag ett mer kritiskt öga på dressyrsadeln också och den ryker med... för smal i kanalen tycker jag bl.a. Barbacka it is tills sadelutprovaren kommer nästa vecka 👌Visa bifogad fil 23446

Välkommen till en värld där man börjar se mer och med fel på alla sadlar man möter och inget någonsin ligger tillräckligt bra ;).
(Mvh hon som bytte till körning istället och är än igen glatt ovetandes ^_^). Har haft en enda sadel som passade perfekt på både hästen och mig, haft 6 hästar och 14sadlar.. sadlarna har legat tillräckligt bra men sällan sådär perfekt för båda.
 
Välkommen till en värld där man börjar se mer och med fel på alla sadlar man möter och inget någonsin ligger tillräckligt bra ;).
(Mvh hon som bytte till körning istället och är än igen glatt ovetandes ^_^). Har haft en enda sadel som passade perfekt på både hästen och mig, haft 6 hästar och 14sadlar.. sadlarna har legat tillräckligt bra men sällan sådär perfekt för båda.

Haha, tack antar jag :laugh: Får hem en M.toulous ställbar på prov över helgen och en begaganad Colbert brothers ligger på vägen så kanske att den får lånas hem också.
Screenshot_2019-01-04 Colbert Brothers säljes i Staffanstorp.png

Skrapad och vrakas till 2500 nästan. Man kan ju kolla bommen och klämma lite iaf även om den kanske blir lite för svängd. Så har jag lite urvalssadlar till sadelmakaren som kan kollas också.
 
Jo, verkligen jättekul att försöka hitta sadel. Speciellt när även sadelutprovare/-förmedlare kliar sig i hårbotten och rycker på axlarna.

Har just nu ingen egen sadel. Får låna en Santa Cruz Celine, tillfälligt. Hittade en annan Santa Cruz, men den modellen var smalare i fram, så då funkade inte den sadeln. (Det hade ju varit alldeles för smidigt!) Har även haft en Amerigo DJ, men med för smal bom. Och en Tekra dressyrsadel, men den kunde jag inte sitta i längre efter att fogarna/bäckenet ändrat sig efter förlossning.

Så just nu jobbar vi mest från marken.
 
Jo, verkligen jättekul att försöka hitta sadel. Speciellt när även sadelutprovare/-förmedlare kliar sig i hårbotten och rycker på axlarna.

Har just nu ingen egen sadel. Får låna en Santa Cruz Celine, tillfälligt. Hittade en annan Santa Cruz, men den modellen var smalare i fram, så då funkade inte den sadeln. (Det hade ju varit alldeles för smidigt!) Har även haft en Amerigo DJ, men med för smal bom. Och en Tekra dressyrsadel, men den kunde jag inte sitta i längre efter att fogarna/bäckenet ändrat sig efter förlossning.

Så just nu jobbar vi mest från marken.
Testat bates eller wintec? Jag gick också igenom dom sadlarna du nämner till min fux :), dominus dressyr var bäst av alla jag hade (amerigo kopia, samma fabrik) lippo var också hyffsat.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 966
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 338
Senast: ylvalill
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
889
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 329
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp