Sadelhjälp (aka jag är hopplöst vilse)

Helt ärligt hade jag försökt lägga på ett par tusen till (om det går)för att komma upp till de riktigt bra märkena, för de sadlarna ligger extremt mkt bättre på hästarna. Tex de äldre amerigo cc hopp och classic dressyr för fullblodsliknande hästar finns en hel del begagnat runt 8000 kr.

Om budgeten ändå fanns för det just nu :( Ska försöka dra på det lite och rida igång honom lite i dressyrsadeln och igår tömkördes han för första gången. Av någon anledning trodde sadelmakaren att han skulle kunna passa i en stubben edelweiss med c-bom, rundbossorna till trots. Ska iaf få pröva en sådan i dagarna så får vi se.
 
@EZMK klokt om den är tunn och ur form att avvakta lite med sadelpassning.

Håller ”tyvärr” dock med @fio att det lönar sig att kunna gå upp lite i pris.
 
@EZMK klokt om den är tunn och ur form att avvakta lite med sadelpassning.

Håller ”tyvärr” dock med @fio att det lönar sig att kunna gå upp lite i pris.
Jag gjorde som ni rekommenderar. Jag provade t ex Amerigo. Men ändå letar jag efter en Celine idag, för den är fortfarande den sadel som känts bäst. Så ja, det kan löna sig att leta dyrare, men ibland passar billigare bättre.
 
Jag gjorde som ni rekommenderar. Jag provade t ex Amerigo. Men ändå letar jag efter en Celine idag, för den är fortfarande den sadel som känts bäst. Så ja, det kan löna sig att leta dyrare, men ibland passar billigare bättre.

Eh ja ? 😳 självklart är det inte så att det alltid är så 😳
 
Är det en sadelmakare eller en sadelutprovare du har haft ute? I mina ögon är det milsvid skillnad, även om man kan vara både och. Tycker bara det är konstigt att en sadelmakare inte kan var mer exakt i vad du bör leta efter.
Sen kanske jag läst slarvigt, men hur gammal är hästen? Du skriver att han vidgat sig fram, en äldre är har annorlunda manke än en yngre, om nåt skulle jag säga att den runda unghästen är har mindre utvecklad manke än den äldre.
 
Senast ändrad:
Jag gjorde som ni rekommenderar. Jag provade t ex Amerigo. Men ändå letar jag efter en Celine idag, för den är fortfarande den sadel som känts bäst. Så ja, det kan löna sig att leta dyrare, men ibland passar billigare bättre.

Celine ? Vad är det 🤔
 
Är det en sadelmakare eller en sadelutprovare du har haft ute? I mina ögon är det milsvid skillnad, även om man kan vara både och. Tycker bara det är konstigt att en sadelmakare inte kan var mer exakt i vad du bör leta efter.
Sen kanske jag läst slarvigt, men hur gammal är hästen? Du skriver att han vidgat sig fram, en äldre är har annorlunda manke än en yngre, om nåt skulle jag säga att den runda unghästen är har mindre utvecklad manke än den äldre.

Hen är sadelmakare som även har sadelutprovningar tillsammans med en annan utprovare. Lite invecklat.
Jag tyckte faktiskt också att hennes råd var väldigt konstiga, kändes mer som att hon droppade märken som hon generellt visste om. Skumt eftersom hon har goda lovord. Jag ska nog boka in en annan sadelprovare i slutet av månaden som har fler sadlar på lager som vi aktivt kan pröva.

Hästen är 5, blir 6 år detta året. Håller på att skolas om från galoppen, men nu när kylan slog till och gräset försvann så tappade han väldigt snabbt så han har i det sista fått maxad högiva (fritt i den mån det går) samt mer lucerne, olja osv. Så förhoppningsvis tar han sig bättre i veckorna och jag kan få en mer rättvis idé om vilka sadlar han skulle kunna ha, tror tappet har gjort en del med att sadeln glider bak bara det. Blir en del arbete för hand och så tillsvidare.
 
Hen är sadelmakare som även har sadelutprovningar tillsammans med en annan utprovare. Lite invecklat.
Jag tyckte faktiskt också att hennes råd var väldigt konstiga, kändes mer som att hon droppade märken som hon generellt visste om. Skumt eftersom hon har goda lovord. Jag ska nog boka in en annan sadelprovare i slutet av månaden som har fler sadlar på lager som vi aktivt kan pröva.

Hästen är 5, blir 6 år detta året. Håller på att skolas om från galoppen, men nu när kylan slog till och gräset försvann så tappade han väldigt snabbt så han har i det sista fått maxad högiva (fritt i den mån det går) samt mer lucerne, olja osv. Så förhoppningsvis tar han sig bättre i veckorna och jag kan få en mer rättvis idé om vilka sadlar han skulle kunna ha, tror tappet har gjort en del med att sadeln glider bak bara det. Blir en del arbete för hand och så tillsvidare.
Som sagt, är den sex i år så borde den ha mer utvecklad manke, inte mindre. Att den sen har ryggmuskler är ju bra, men de sitter ju inte på manken. Sen hur tex bogblad ser ut, påverkas lite hur musklad hästen är, vinkeln på bogen är ju lite "as is". Jag har en häst som är lika gamma och har precis skickat iväg min halvårsgamla sadel på korrigering. Höjning fram, samt ett plus i bossan på höger sida. Hon är också mer musklad och rundare, men manken är "större".
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 966
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 345
Senast: ylvalill
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
889
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 329
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp