sadelhjälp igen snälla!!!

Messy

Trådstartare
sadelhistorien fortsätter...

köpte ju en bates caprilli som låg bra med svart järn... efter 2 månader låg den inte bra (men å andra sidan så var det ju först då hästen hade börjat träna när jag köpte sadeln)...
köpte blått järn, sadeln låg bra igen...
bates är ju ganska rak, men svänger mer å mer ju vidare den blir...

sen för ca 2 månader sen var min häst med på en sadelutprovningskurs som en sadelmakare hade (eller det är en liiiiten del i en annan kurs, inget "ååhhh nu kan ni prova ut sadlar)...
hur som helst, han tyckte att min sadel låg bra på hästen, men att den skulle kunna varit lite högre i bossorna (å det går ju inte i å med att det är luft)...
ja så för ca 3 veckor sen så kom tryckskadan som ett brev på posten... den trycker på ena sidan av manken... SUCK...
så fort jag började rida barbacka så gick ryggont + trycket över...

så fick jag låna en hoppsadel av en kompis, en Luc Childeric :love:
den är svindyr, så den kan pålle GLÖMMA att hon får, men självklart älskar häst-:devil: den dyra sadeln...

hästen har HÖG manke (är 160, ryggen kanske 152)... sen är hon liiiiite överbyggt bak, men det är LITE...
min teori är nu att hon har musklat länd å rygg så att bates höjs baktill å därför tippar fram på manken...
hon har ju ont bak i ryggen å sen trycket på manken...

så vilken sadel skulle kunna passa? hög manke, lite överbyggd bak, å förmodligen öven lite svängd?

hoppsadeln sitter ju mycket bättre, men jag har inte råd med den + att jag nog måste fortsätta dressyra ett bra tag till på min korsning mellan studsboll och raket innan vi försöker oss på hoppningen på riktigt :D

har inte några nya bilder, går inte å länka en bild heller från sidan...
här är "våren"
http://hem.bredband.net/okefenokee/913793C9-721B-4672-B725-BC35464E93D9.html
 
Sv: sadelhjälp igen snälla!!!

Du kan ju bygga på bossorna på bates sadeln. Varför gör du inte det??
 
Sv: sadelhjälp igen snälla!!!

kan man???

sadelmakaren (som tittade på kursen) sa att han kunde inte så mkt om luftstoppade sadlar, men att det vore en bra idé...

sen ringde jag Mustang, men de verkade rätt anti för att de säljer ju inte ens bates, å sa typ att det inte går å göra så mkt... suck...

men faktum kvarstår ju att den är lite för rak?
 
Sv: sadelhjälp igen snälla!!!

De nya Bates kan man både lägga in framtill och baktill på bossorna. Inläggen läggs närmst bommen så det påverkar inte luftkuddarna
 
Sv: sadelhjälp igen snälla!!!

fasiken var bra!!! Jag älskar min bates + att den har BRED kanal!!

vet du vem man går till? är det ull-stoppning eller nya luftstoppningar?

du råkar inte sitta på ett bra telefonnummer ;)
 
Sv: sadelhjälp igen snälla!!!

Låter som att din häst behöver en sadel som är mer böjd. Childeric är mer böjd än Bates och har rundbossor, kanske är det som hästen gillade. Prova Prestige, är rätt så lika Childeric i passform men kanske passar din plånbok lite bättre ;)
 
Sv: sadelhjälp igen snälla!!!

ah tack!
en i stallet har en prestige-hopp, ska fråga om jag får testa den...

asså min häst blir svullen mellan typ 9-10 kotan på ryggraden av childeric å INGET ligger emot.. jag blir GALEN på henne... men hon verkar inte ha ont å hon går som sagt j*t bra för dagen
 
Sv: sadelhjälp igen snälla!!!

fasiken var bra!!! Jag älskar min bates + att den har BRED kanal!!

vet du vem man går till? är det ull-stoppning eller nya luftstoppningar?

du råkar inte sitta på ett bra telefonnummer ;)

Man lägger in under luften du byter alltså ingen luftkudde. Vänd dig dit du köpte sadeln så hjälper de dig
 
Sv: sadelhjälp igen snälla!!!

köpt på gotland, jag bor i sthlm... har varit sånt j*a strul för de GLÖMDE å ge med garantibviset å nu är det typ borta... nu ska sadeln skickas till motala... bra service NOT...
har kvitto, men vad hjälper det....
 
Sv: sadelhjälp igen snälla!!!

Har du bild på hur det ser ut? För då låter det som att den trycker för mycket där (alltså är för böjd) men hon borde ju reagera lite då.....
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 067
Senast: Mabuse
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 030
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 356
Senast: Oknytt
·
Utrustning (Lägger in bilder längst ner) Har haft denna sadeln i ett år nu, vet inte exakt vad den heter men det är någon lippo smart grej i...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 700
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp