Sadelhjälp

Tagliabue

Trådstartare
Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel (tror den hette så), hur som haver så låg ju inte den bra till slut heller. Ska försöka få ut en annan sadelutprovare så fort som möjligt men det är lite kris för tillfället då jag inte har något att rida i över huvudtaget nu.

Hästen ifråga är högmankad, dessvärre är manken lång med, ryggen är kort och rak och han är inte superbred vad jag lagt märke till. Han har även problem med att han skjuter bak alla sadlar, tar rejäla kliv och bogarna petar bak sadlarna. Funderat på att köpa en sadel med kortare säte men då är jag inte säker på att jag får plats, jag är smal men har inget arsle men däremot långa ben

Jag är främst ute efter en hopp/allroundsadel då det mest är temporidning, men en dressyr skulle kunna funka med då jag har en montésadel med för diverse intervaller osv.

Har under åren testat dessa sadlar :
Thorowgood t6
Wintec 500 cair (flång ny)
Albion style
Claridge house trevor flatback
Claridge house hoppsadel (finns på hööks fortfarande för ca 4_-5000 :- )

Den sistnämnda sadeln går han med nu, haft fårskinnspadd och gult järn men han har börjat konstra, så jag plockade bort fårskinnet och det gick bra första passet. Andra passet upptäckte jag att sadeln var för vid, släpper bak och trycker på manken=ännu hetare häst.
Testat en wintec isabell werth idag, satt som en gud i den och hästen verkade trivas, den tryckte inte på manken. Däremot märkte jag att han bara var svettig efter sadeln från fram till mitten på sadeln, alltså inte hela vägen bak. Tror inte jag kan klämma in honom i ett smalare järn, då jag drog med handen under sadeln bakom bogarna var det väldans trögt mitt på.

Vad har ni för tips på sadlar som gärna har cutback, korta och för raka ryggar?
 
Santa cruz merina kanske? Jag är långbent men hade inga problem att få plats i den:) tar mycket manke, är rak och har rundbossar så är kort. Min ponny har ganska breda bogar men fick plats bra i den, klämde inte bakom bogarna.
 
Varför tar du inte utan riktigt duktig sadelmakare?
Kan ju vara så enkelt att Albion en bara behöver stoppas om och justeras?
Inte helt ovanligt att det löser problemet.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Utrustning Då min häst byggt på sig fram så började gamla allround/hoppsadeln tryckas längre bak. Letade runt efter beg sadel eftersom jag tyckte...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 319
Utrustning Jag letar hoppsadel till min häst. Jag har mätt honom och han kräver en bom som motsvarar 105 grader. Han är hyfsat rak, kort sadelläge...
Svar
0
· Visningar
2 301
Senast: Andrii
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 412
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp