Sadelhjälp

Lite svårt att se på bilderna men vad är det för färg på koppjärnet som sitter i?
Sitsstorlek?

Ser 1-2 bomvidder för smal ut. Svårt att bilda sig en uppfattning i övrigt men ska du ha den som insittningssadel så kan den ju funka?
 
Tack! Det är 15" och det näst vidaste järnet. Har dock ett x-vid järn också.. kanske ska pröva att sätta i det då?
 
Tack för råd!
Men annars då? Tycker du den ser ok ut? Detta är typ 30:e sadeln jag prövar.. börjar bli smått manisk på detta;)
 
Om du vill att bilderna skall kunna ses så får du antingen betala en saftig summa till photobucket eller länka till bilderna från annan sajt.

mvh
 
Tack för råd!
Men annars då? Tycker du den ser ok ut? Detta är typ 30:e sadeln jag prövar.. börjar bli smått manisk på detta;)

Den ligger på tok för långt fram. Den ska bak en bra bit. Svårt se på bilderna men jag tror den blir för lång då. Kan du ta en bild rakt från sidan? Och sadla bakom bogbladet :)
 
Inget konto. Aldrig haft.
Jag får upp
1A9C16B1-A2BE-49A4-9690-29412DC90331_zpsf6vphpgr.jpg
 
Vad tråkigt att det strular med fotona..vet faktiskt inte hur jag ska åtgärda.. konstigt att vissa kan se då..

Visst har jag funderat på sadelutprovare men tänker mig kanske det när han är färdigväxt och man ska satsa på en permanent bättre sadel. Nu lär han ju ändra sig så mycket än..
Ser också att sadeln ligger lite långt fram, ska testa att byta järn och dra bak den lite.

Tack för svar:)
 
Jag kan inte heller se bilderna, men hade det varit jag så hade jag velat ha en sadel som passar redan från början (och byta när hästen vuxit ur den). Jag tänker att det kan ge hästen en ganska negativ första upplevelse av att ha sadel och ryttare med en sadel som inte passar, som kanske klämmer eller vickar när den går. Bara en tanke. :)
 
Absolut ska jag inte ha en sadel som trycker eller vickar.. det tror jag inte att denna gör heller fastän att passformen ej är den bästa.
Tror att många ponnymorsor med spolformade små ponnysar har detta problem...
j
 
Absolut ska jag inte ha en sadel som trycker eller vickar.. det tror jag inte att denna gör heller fastän att passformen ej är den bästa.
Tror att många ponnymorsor med spolformade små ponnysar har detta problem...
j

Eftersom bilderna inte är tillgängliga blir det svårt att kommentera specifikt, men vad är det som gör att du bedömer att "passformen ej är den bästa"? Det innebär ju att sadeln inte passar hästen. Vilket i sin tur gör det svårt för hästen att jobba korrekt. Vilket i sin tur gör att fel muskler får arbeta, och därmed kommer det bli väldigt mycket svårare att passa ut sadel nästa gång. Då börjar du inte på noll, utan på minus 2.
 
Absolut ska jag inte ha en sadel som trycker eller vickar.. det tror jag inte att denna gör heller fastän att passformen ej är den bästa.
Tror att många ponnymorsor med spolformade små ponnysar har detta problem...
j

Med en spolformad i stallet kan jag bara rekommendera dig ta hjälp av Utprovare. Det behövs RÄTT modell av sadel - OCH gjord. Och ofta svanskappa. Annars blir det just som dina bilder. Allt dras fram. Ofta av sadelgjorden!
 
Ja.. har även en shettis med samma problem, där har det dock slutat med en bättre variant av ponnyputa då INGET annat passat- på riktigt...
Har dock extremt få sadelutprovare i min närhet, sedan känns det som att där blir man väl presenterad för lite dyrare sadlar.. vill hålla mig runt 4-5000:- nu då jag ändå vet att jag får byta sen..
Jag har ju möjlighet att justera denna sadel- det var därför jag la ut bilder får att få tips;)
 
Jag håller med de som säger att den ligger för långt fram och ser ut att ligga bakvikt. Jag hade inte köpt denna sadel utan letat vidare. Finns inte Stubben Rex längre? De brukade funka på de flesta runda ponnyryggar!

Håller dessutom med @parfymflaska om att det är jätteviktigt med passande sadel även till unghästar! En unghäst som har en sadel som klämmer eller trycket kan lätt börja protestera och så har man en ovillig och t o m istadig häst att 'omskola'! Jag köpte en ny specialbeställd sadel till min helt spolformade PRE när hon var 4 och fick byta sadel när hon var 7 eftersom hon då fått mer manke och bättre sadelläge. Det är helt normalt och sådant man får ta när man har en unghäst. Man låter väl inte sina barn gå i samma skor flera år trots att de växer?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Lånade hem en sadel idag för att få ett hum om vad som passar herrn. Det är en 17", medium och hyfsat rak bom. Hon i affären tyckte iaf...
2
Svar
20
· Visningar
1 529
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp