Sadelhjälp

Fast jag tänker om den ligger i bakvikt kanske det blir bättre med ett vidare järn i?
Värt att pröva iaf...
 
Först kunde jag bara se en bild, men nu kan jag se alla! Jag tycker inte att det verkar som om bomvidden är grundproblemet. Jag misstänker snarare att den inte följer hästens rygg samt att den ligger för långt fram! Jag tycker också hela sadeln är oproportionerlig med på tok för stora kåpor - ser ut som sadel m ponny och inte tvärt om. Tummen ned för denna - hade inte köpt!
 
Har du provat Stubben Rex? Ser ut som ett russ, eller? Jag hade ett gäng russ en gång i tiden och hade Stubben Rex till hels gänget! Borde gå att hitta begagnade.
 
Ja.. har även en shettis med samma problem, där har det dock slutat med en bättre variant av ponnyputa då INGET annat passat- på riktigt...
Har dock extremt få sadelutprovare i min närhet, sedan känns det som att där blir man väl presenterad för lite dyrare sadlar.. vill hålla mig runt 4-5000:- nu då jag ändå vet att jag får byta sen..
Jag har ju möjlighet att justera denna sadel- det var därför jag la ut bilder får att få tips;)

Jag vill fortfarande se bilder rakt från sidan och rakt bakifrån. Du har lite olyckliga vinklar på dina bilder för att säga så mkt mer än alldeles för långt fram och ser smal ut. Men man måste ha bättre bilder.

Du kan prova ut hos Utprovare och sen leta det som passar begagnat. Många gör så. Du behöver inte köpa en sadel på utprovningen.
 
Svårt att se på bild, men mitt intryck är att den klämmer vid vulstren och att bossarna inte ligger an ordentligt. Om det är så misstänker jag att det hänger ihop med att sadeln ligger för långt fram, vilket väl ofta blir fallet vid illa tillpassad, om inte annat som en följd av hårt åtdragen sadelgjord? Svanskappa kanske hjälper ja.

PS. Kan se alla bilder och följer gärna utvecklingen av detta DS.
 
Men vad snällt krokus:)
Min lille ponny har blivit lite krasslig så jag avvaktar sadelprovning lite, återkommer sen.
Jag har köpt sadeln trots allt och testar att modifiera om den, detta då jag fick den hyfsat billigt och tänker att jag säljer den vidare om det inte kommer funka....
 
Men vad snällt krokus:)
Min lille ponny har blivit lite krasslig så jag avvaktar sadelprovning lite, återkommer sen.
Jag har köpt sadeln trots allt och testar att modifiera om den, detta då jag fick den hyfsat billigt och tänker att jag säljer den vidare om det inte kommer funka....
Ok. Hoppas ponnyn kryar på sig fort, och att det blir bra med sadeln.
 

Liknande trådar

Utrustning Lånade hem en sadel idag för att få ett hum om vad som passar herrn. Det är en 17", medium och hyfsat rak bom. Hon i affären tyckte iaf...
2
Svar
20
· Visningar
1 526
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp