Sadelhjälp!

norrbottenstjej

Trådstartare
Hej!

Rider en häst som är en okänd korsning, troligen arab i henne. Hon är gräns mellan D-ponny/häst.
Rider hoppning, engelskt, WE, western och barbacka med henne.
Hon har i dagsläget en bomlös westernsadel men jag tycker den sitter dåligt på henne och riggningen hamnar fel efter en stunds ridning. Jag vill prova hitta en ny sadel som sitter bra men jag är osäker på vad jag ska kika efter för sadel.. Försökte ta någon bild på hennes rygg igår så kanske ni kan hjälpa att bedöma vilken sorts rygg hon har?! vet inte om dessa hjälper..
20190123_185603.jpg
 
Min arab har liknande rygg och liknande problem. Jag har en crates arabian westernsadel (för rak rygg) modellnummer 2396, som jag hittade begagnad för 7000 kr, och det är den som sitter allra bäst på Galishimo, av alla sadlar han någonsin haft! Jag provade förut en crates arabian för lite böjd rygg (2391-4) och den satt inte lika bra, men denna var super!

Jag har även dressyrsadel i form av Lippo Azzario supreme pro. Han passar även till Lippo Leia (islandssadel) och hyfsat på Lippo Vanessa (dressyrsadel) om han inte är tjock, för då åker allt fram.

48421696_208153493422910_6275607510548217856_n.jpg
 
För engelsk/dressyr/hopp skulle jag kolla på Lovatt & ricketts, arabian som är just för breda hästar. Hyfsat pris på begagnatmarknaden och rejäla vidder över 110 grader i bom.
 
Min arab har liknande rygg och liknande problem. Jag har en crates arabian westernsadel (för rak rygg) modellnummer 2396, som jag hittade begagnad för 7000 kr, och det är den som sitter allra bäst på Galishimo, av alla sadlar han någonsin haft! Jag provade förut en crates arabian för lite böjd rygg (2391-4) och den satt inte lika bra, men denna var super!

Jag har även dressyrsadel i form av Lippo Azzario supreme pro. Han passar även till Lippo Leia (islandssadel) och hyfsat på Lippo Vanessa (dressyrsadel) om han inte är tjock, för då åker allt fram.

48421696_208153493422910_6275607510548217856_n.jpg
Hej!

Ja tack för tipset jag funderade tidigare på om en sådan skulle kunna passa! Gäller bara att hitta en :)
 
Hej!

Ja tack för tipset jag funderade tidigare på om en sådan skulle kunna passa! Gäller bara att hitta en :)

Jag hittade min på någon facebookgrupp som heter "Westernsadlar i Sverige" eller "Westernutrustning i norr" och fick vänta några månader, men jag letade väldigt halvdant. En kompis fick ta på en sådan på någon vecka bara, så det gäller att vara snabb om det väl är ute en annons. Jag betalade direkt för den osedd utan utprovning eller annat. Om din crates arabian inte passar din häst så är det åtminstone en tröst att de är lätta att sälja.

Det kluriga är ju att hästar av vår typ är rejält breda "bak" på ryggen och smalnar av fram mot bogen ("Sälform" :D), så hästen är ju inte så bred i storleken som man tror.

Man kan dock inte förvänta sig att westernsadeln ligger helt stilla på hästen under longering, som exempelvis engelska sadlar bör göra, utan du behöver någon som tittar på er när du rider. Det kan vara okej om de ser lätta ut bak, för din sits trycker ned sadeln något, när du rider.

49175732_957232054473783_2272959459695263744_n.jpg
 
@norrbottenstjej NU är det ute en Crates Westernsadel som suttit på en arabkorsning i gruppen "Westernsadlar i Sverige" på facebook! ;) Kolla upp om den tjejens arabkorsning har likadan rygg som din... :)
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 353
Senast: Lycan
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 728
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har problem med knän och fotleder, får en malande smärta runt knäskålen, och i bland även fotknölen. Har relativt långa stigläder...
Svar
15
· Visningar
1 697
Senast: WBanna
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp