Bukefalos 28 år!

Druvan

Trådstartare
Snabb fråga: får man tävla annat än E-klasser i en sadel som har ett horn som denna?

sensation-demo2.jpg
 
Sv: Sadelhorn

Jag ser inget horn öht på den sadeln?
Är sadeln bomlös? Isf är det E-klass som gäller.
 
Sv: Sadelhorn

Sadlen har ingen horn, som andre har sagt.


Med hensyn til typen, sadler der ellers ligner western sadler, men ikke har horn, kan godt være bygget til distance/endurance ridning.
 
Sv: Sadelhorn

Det vet jag inget om - har inte koll eftersom jag själv inte har bomlös. Jag vet bara att E-klass är den enda klass där bomlöst är tillåtet öht.
 
Sv: Sadelhorn

Detta stämmer inte riktigt.

I WRAS regelbok och även AQUAs så står det specifikt att sadeln skall vara av westerntyp, det står alltså ingenting om huruvida den skall ha bom eller ej, utan det är krav på hornet som är det viktiga.

Det finns gott om bomlösa westernsadlar där inte en jäkel skulle kunna se att den var bomlös med blotta ögat.

Denna diskussion har varit tidigare ang just bomlösa sadlar. Men de är iaf godkända att rida med förutsatt att de SER UT som en westernsadel.

Sadeln på bilden är en sk endurance sadel och används inom distansritt så som sagts tidigare i tråden.
 
Sv: Sadelhorn

Tack för rättning. Det är vad jag fått veta, och eftersom jag själv inte tävlar western har jag inte pluggat regelboken själv. Då är det alltså samma regler som i (engelsk) dressyr.

Distans är däremot min gren :D
 

Liknande trådar

Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 569
Senast: fio
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 884
Senast: hhere
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 126
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 302
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp