Sadelinprovare

G

Grazia

Hejsan
Hur många finns det här som är diplomerade sadelinprovare och var har ni fått eran utbildning?
Vilken typ av utbildning har ni?
 
Jag är diplomerad sadelinprovare genom SBO-sadelmakarnas bransch organisation. Jag gick en tvådagarskurs i Katrineholm. Jag betalade kurs, resa och boende själv.
 
Jag :D! Kom hem från kursen på tisdagkväll. Har också gått SBO´s kurs i Katrineholm. :bow: mycket bra :bow:
 
När gick ni den utbildningen??
Kul att veta, jag har själv gått den nämligen :D
Praktiserar ni det ni har lärt er idag?
 
Kan ni inte berätta lite mer om kursen? Vilka typer av sadlar som man lär sig, vad det kostar, hur man får mer information (hittade inget på nätet) etc... *nyfiken*
 
Jag gick utbildningen i oktober 2003. Jag praktiserar det jag har lärt mig. Jag har haft hjälp av att jag är diplomerad hästfysioterapeut och arbetat med det innan. Det var dels därför jag gick denna kurs eftersom det är så mycket hästar man träffar som har problem med sadeln. Om man är intresserad av att gå utbildingen kan man ringa till någon i styrelsen på SBO eller maila och fråga när nästa kurs är. Kursen är bra men man bör ha lite kunskaper med sig i bagaget tycker jag. Det var framförallt "engelska" sadlar som gicks igenom. Vanliga bomsadlar alltså. Jag har nu samarbete med Granngården och hjälper dem med utprovning av sadlar till kunderna. Annars åker jag ut som vanligt och kollar sadlar och hästar.
 
Kan vem som helst gå kursen? Alltså för sin egen skull och kunna kontrollera sin egen sadel i framtiden. Vad är det för förkunskaper som du hänsvisar till? Räcker i sånt fall mångårig hästvana och dito sadelproblem?
Vad kostade det? Pm'a gärna om du inte vill sätta ut ett pris.
Mvh T
 
Ok. Letade på nätet men hittade ingen info om SBO. Hur får man tag på tfn/mailadress? PM:a gärna om du har tillgång till uppgifterna!

Tack!

Tiisa
 
Du menar alltså att man blir diplomerad sadelutprovare på en tvådagars kurs?!?!?!?
Jises, inte konstigt att det knappt finns nån sadelutprovare som vet vad den pysslar med.
 
Hejsan!

Nu har jag skickat PM till er båda ovan. Hoppas det hjälper er. Är det någon mer som vill har tel.nr och mailadresser så kan ni skicka ett PM så fixar jag det.
 
Också intresserad och vill ha lite info. Tack på förhand!
Vänligen Ewa ;)
 
Om de som du tagit ut vet vad de sysslar med eller inte får du själv avgöra. Jag tycker dock att man behöver kunna en del innan för att ha nytta av kursen. Det ingick både teoretiskt och praktiskt prov i kursen. Det kom dit hästägare med hästar som behövde sadlar och då fick kursdeltagarna prova ut sadlar på dessa. Det var både en veterinär, sadelmakarmästare och sadelmakare som var lärare. Det är förståss inte tänkt att man är "proffs" för att man har gått en tvådagars kurs. Man behöver träna och få mer erfarenhet. Det finns ju aldrig en sadel som passar på alla hästar. De är ju olika individer och ser olika ut. Man får prova sig fram. Men jag kan inte påstå att sadelmakare som jag haft ut är så mycket bättre även fast de är aktoriserade och gått en betydligt längre utbildning. Jag tycker att det är för dålig kvalite på de utbildningar som finns. Det fattas också mycket kunskaper i Sverige eller så lärs det inte ut. Sen kan jag inte påstå att man någonsin kommer att bli fullärd. Jag lär mig hela tiden nya saker och förundras av hur lite man igentligen kan. Det här med hästar är inte lätt. Man lär så länge man lever. Detta är mina åsikter. Är du inte nöjd med de sadelinprovare du tagit ut får du väl prova någon annan.
 
Du har fått bra svar av Hubinette. (Det finns ju även de som inte gått just den här kursen som kallar sig för sadelutprovare också!)
Kursen skapar ju även ett kontaktnät mellan människor med olika bakgrund och mycket erfarenheter utbyts. Samarbete mellan massörer o butiker inleds etc. Fortsättningskurs är också på gång. Och som sagt, utan förkunskaper alls blir du knappast godkänd........ :smirk:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja, som rubriken säger, finns det någon sådan utbildning i Sverige? Frågar åt en kollega som inte har tillräckligt med svenska ännu, men...
Svar
6
· Visningar
301
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Jag har vid ett tillfälle blivit nekad att komma till en löshoppning när jag hade en häst på inridning, det var sista gången innan 3-års...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 899
Senast: Grazing
·
Kläder & Bli fin Nu är panik! Jag har sökt in på en utbildning och är så glad när jag kom in på den! Utbildningen är 3 veckor. Sista veckan är det...
Svar
10
· Visningar
1 174
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp