Sadeljakt del 2, hopp el allround

Linda_A

Trådstartare
Nu ska jag inte ropa hej förrän jag är över bäcken (eller möjligen bäckenet i mitt fall ;P) men jag verkar ha hittat en dressyrsadel som hästen gillar och som jag kanske kan rida i. Kan ju inte avgöra det direkt utan behöver rida i den ett tag, men det kan fungera.

Tyvärr var det värre ställt än jag trodde med hennes hoppsadel, den var alldeles för ostadig i bommen och har nog klämt framtill samt varit lite för lång. Vilket innebär att jag någorlunda snabbt behöver hitta en hopp eller allround mot hopp som hon kan gå med när hon går på ridskolan och när jag kommer igång med hoppningen igen (handlar inte om några höjder utan mindre skutt).

Dressyrsadeln som hon hittills har sagt ja tack till är en Spalding Britannica Finesse 17.5" med rundbossor (en specialmodell) och bomvidd 4. Hon har ganska markerad manke (men ingen jättemanke), breda bogbload, kort och något svängd rygg. Möjligen aningen överbyggd. Har kissing spines.

Jag behöver sitta väldigt smalt, både för höfterna och under låren. Inte en helt lätt kombination med den vidd som hon behöver. Men vad för märken och modeller skulle man kunna kika på som ligger åt det billigare hållet begagnat med tanke på att den ska användas som ridskolesadel (och då hon så klart fastnade för den dyraste dressyrsadeln av de 10 vi provade ... ;P).
 
Puffar på den här en gång eftersom jag fortfarande letar och lägger in bild på ryggen också. Har kikat en del på Stübben, men verkar väldigt svårt att hitta dessa begagnade i lite vidare format. Vågar man tänka sig en Wintec, hur är de i bommen? Hade först hoppats hitta något under 5000, men kan sträcka mig några tusen till om det behövs.
 

Bifogade filer

  • PXL_20201007_111510312 (1).jpg
    PXL_20201007_111510312 (1).jpg
    226,4 KB · Visningar: 33
Jag skulle sikta på en sadel som passar henne, och som hon kan använda på ridskolan. Sen när det är dags för er att skutta lite så ta tag i en för dig då - om der inte fungerar bara bygga upp sitsen lite eller skutta I dressyrsadeln då

Jag har för dålig koll numera för att rek sadel men av det du beskriver så kika på en hoppsadel med rundbossor (dvs stryk Wintec direkt). Harry Dabbs brukar gå att få billigt begagnat och vida, men om de passar hennes rygg i övrigt låter jag vara osagt. Men rundbossor absolut på en sådan häst tycker jag.
 
Jag skulle sikta på en sadel som passar henne, och som hon kan använda på ridskolan. Sen när det är dags för er att skutta lite så ta tag i en för dig då - om der inte fungerar bara bygga upp sitsen lite eller skutta I dressyrsadeln då

Jag har för dålig koll numera för att rek sadel men av det du beskriver så kika på en hoppsadel med rundbossor (dvs stryk Wintec direkt). Harry Dabbs brukar gå att få billigt begagnat och vida, men om de passar hennes rygg i övrigt låter jag vara osagt. Men rundbossor absolut på en sådan häst tycker jag.

Ja, det är mycket möjligt att det får bli så för att lösa det lite kvickare. Ska kika på Harry Dabbs om det dyker upp nån sån i närområdet, för provning är ju ett måste på henne.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp