sadeljakt...

Daimie

Trådstartare
Har en bomlös sadel som jag trivs med(förutom att den glider fram lite) men vill väldigt gärna ha en sadel till att varva med. Min arab är kort, bred och inte mycket manke. Ingen kan givetvi hitta en sadel på den beskrivningen men ni kanske kan tipsa om lite märken och modeller passande liknande hästar. Är mest ute efter något som ger mycket bogfrihet ex islandssadel, dressyrsadel, bladsadel, ja åt det hållet. Prisklassen ska definitivt inte vara skyhög, det är ingen mening, fattig student:(

Sv: sadeljakt...

Om du tycker det är ok med syntet så finns Griffin. Frågan är om x-vid är bred nog till din häst? Det finns ju beg ibland, då har ju priset sjunkit en del.
Där sitter sadelstropparna ganska bra om man har problem med att sadeln kasar fram pga sadelgjordsläget.
PICT0061.jpg

Den främre kan vara långt fram och den bakre "åker" på ringen framåt utan att dra med sig hela sadeln (beror lite på givetvis).
Jag har ju en 17" xx-vid som är 46 cm i anläggningsyta. Den är ju inte lika vänlig mot min rumpa som min bomlösa men har man blivit bortskämd med en tv-fåtölj på hästens rygg så ......
// Linda

Sån har jag funderat på!! Antingen haflinger/cob eller islandsmodellen. Men det är ju lite långt till Hööks och jag vet inte om jag vågar skicka efter utan att ha känt på den innan...

Är de korta? Vet att det finns många bomvidder och det var det jag föll för, tror jag!! Men är de smala i bomvidderna?

Jag tyckte x-vid var ganska smal för att just kallas för x-vid. Provade först en sån på min häst och lämnade tillbaka den utan att ens ha provridit. Specialbeställde en xx-vid och den fungerar.
Speciellt korta är väl inte cob dressyr och islandsmodellen vet jag inget om.
PICT0060.jpg

Var den enda bilden jag har framifrån på min. Man ser inte exakt hur bred den är men den hjälper kanske lite.
// Linda

Tack!!:)

Bredderna verkar ju vara ok!! Min ligger just nu nånstans mellan rött och vitt koppjärn på Wintecen, är kass på grader och sånt... Har inte fått tag på nån gradskiva än.

Men kort är ju ett måste, tyvärr... och det är det för trådskaparen med. Får hålla utkik efter nån begagnad och klämma på!!

jag hade en arab innan och jag hade en wellington dressyr , de tyckte jag funkade bra

Det beror ju på hur kort, hur bred och om hästen har rak eller svankig rygg, överbyggd osv.

Min häst kan du se på min hemsida, och han har en bomlös (Torsion) och en Morris & Nolan hopp (som jag lyckades hitta begagnad). M&N passar som handen i handsken och den enda bomsadeln som har funkat på väldigt länge.
Hästen är 155 hög, har ett sadelläge på 44,5 cm, är ca 115 grader bred och som om det inte räckte behöver jag 18" på mina sadlar då jag är lång och har en stor rumpa.

Julle skrev:
Tack!!:)

Bredderna verkar ju vara ok!! Min ligger just nu nånstans mellan rött och vitt koppjärn på Wintecen, är kass på grader och sånt... Har inte fått tag på nån gradskiva än.

Men kort är ju ett måste, tyvärr... och det är det för trådskaparen med. Får hålla utkik efter nån begagnad och klämma på!!
Ev skulle en x-vid kunna passa din häst. Min arab var för bred för det vita järnet.
Griffin är ju ganska rak så det beror ju även på hur din hästs rygglinje ser ut.
// Linda

Min häst är inte direkt rak, hoppas kunna få upp lite mer ryggmuskler i den bomlösa. att jag frågar efter bomsadlar nu är att få lite perspektiv och inblick eftersom jag vet att det kommer att ta lång tid att hitta en bomsadel till min häst. Någon som har erfarenhet av bladsadlar?

Hon är ganska rak, och kommer troligtvis att bli ännu rakare under arbete eftersom hon kommer att sätta mer muskler. Så jag tror verkligen Griffin kan vara nåt om de bara är korta nog!!:)

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 241
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 330
Senast: Aifos
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 284
Senast: Lavinia
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 201
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka