sadelkamar avgift

Y

yodi

om man får betala extra för sadelkamaren (dvs det ingår inte i boxhyran) inte någon större summa, ca 100-200 kr i månaden vad tycker ni är rimligt att man ska kunna kräva av sadelkamaren, hur många krokar, hyllor etc

och om sakerna blir förstörda kan jag begära ersätning då?
och då menar jag sånt som stallägaren vet om men inte åtgärdat, tex att det regnar in och att grejorna till slut blir förstörda för att det regnar på dom hela tiden.
 
Verkar helt sjukt att ta extra betalt för den tycker jag... :eek:
 
Det har jag aldrig hört talas om!
Därimot att man betalar extra för täckes service odyl men inte för sadelkammaren det är en självklarhet att det ska ingå i boxhyran
 
I mitt förra stall fick de som använde den "allmänna" sadelkammaren betala för det.
Helt puckat tycker jag! :eek:

Att jag som hade en egen vagn som sadelkammare fick betala för elen kändes ok, men att de andra skulle betala?! :eek:

Du kan inte ha några ersättningskrav om ngt stjäls även om du betalar hyra för sadelkammaren.
Om du ersätts för stölder beror på om stallägaren har en försäkring som täcker stöld av utrustning. Ett råd, KOLLA UPP DET!

Man kan försäkra sina hästsaker i sin egen hemförsäkring. Jag har gjort det. Vill minnas att det kostar ett par hundralappar per år.
Och då har jag försäkrat upp till 20.000:-.
Det är en försäkring som täcker sådant man äger men inte förvarar i sitt hem.

Att jag tog min extra beror på att stallet där jag förut stod hade en GIGANTISKT hög självrisk (6.000:-), och i min hemförsäkring är det ju bara runt 1.000:- i självrisk.
 
I min hemfösäkring ingår det saker för upp tom 35000kr (ex sadlar mm) jag behövde inte ta någon extra försäkring.
 
Jag har aldrig varit med om något stall som tar sadelkammar avgift... vad är det för påhitt?!
 
Om det är en riktig sadelkammare så är det väl självklart att den kostar pengar. Hur man bygger gratis sadelkammare vet jag inte. Om vissa inte använder sadelkammaren så är det väl bra att de inte heller betalar för den. Av praktiska skäl och då alla använder sadelkammaren är det dock enklast att baka in kostnaden i hyran.

Jag förstår faktiskt inte folk som säger: Det vill jag kunna använda men jag vill inte betala för det. Fast om du nu betalar skall du ju få något för pengarna. Det skall ju inte regna in i en sadelkammare tex.
 
I höstas fick vi nybyggd sadelkammare i stallet där jag har pållan inhyrd. Den är underbart stooor, ljus, varm och fin. :love: Vi får i princip hur mkt plats vi vill, hyllor, krokar, sadelhängare osv.
Och det betalar vi inget extra för alls o dom har inte höjjt stallhyran heller. :) :)
Men antar att det är olika från stall till stall.
 
Jag skulle aldrig gå med på att man höjde hyra pga sadel kammare. Om det inte ingick i hyran skulle jag söka mig en annan stallplats. :bump:
 
Jag skulle aldrig gå med på att man höjde hyra pga sadel kammare.
Varför då? En uppvärmd sadelkammare kostar säkert mer än 1000:-/månad att värma upp på vintern. Varför skall det inte kosta olika i hyra om då om man har en varm sadelkammare mot om man har en kall sadelkammare? Det finns ju stall utan sadelkammare, där så hänger sadlarna ute i stallet. De stallplatserna borde ju kosta mindre än stallplatser med stor och varm sadelkammare?

Om man då bygger en sadelkammare i sitt stall och bara vissa vill använda den. Så får väl de som vill använda den betala fär den extra servicen av varm sadelkammare medan de andra som har sina saker ute i stallet betalar mindre.

Om det inte ingick i hyran skulle jag söka mig en annan stallplats.
Och vad skulle du uppnå av det? Den stallplatsen kostar säkert inte mindre än den gamla + sadelkammare.
 
Det jag menar är att jag aldrig stått i något stall där man tagit extra betalt för att man har uppvärmd sadelkammare och det har aldrig varit någon som inte velat använda den.
Och om frågan skulle komma på tal skulle det bli väldiga diss. Men det är väl olika på olika orter. :bump:
 
Har aldrig hört talas om att nån tar extra avgift för sadelkammaren! Det verkar ju helt sjukt! Det hade ju varit en sak om de inte haft plats i sadelkammaren så att man fick ha garderob eller nåt... Men det där var bara knäppt!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 736
Senast: fejko
·
Anläggning Nyfiken på hur ni har det i era inackorderingstall och hur ni löst dessa scenarion samt div frågor Är vissa hästar värda mer än andra...
Svar
19
· Visningar
3 288
Senast: Emine
·
Ekonomi & Juridik Vi har haft våra hästar uppstallade på samma gård i flera år. I kontraktet står en viss summa angiven för hyran, i vilken ingår hö och...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
16 434
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp