Sadelkammaren *Bilder*

ZanMiguel

Trådstartare
Jag och sambon har precis köpt en liten gård med tillhörande stall och hagar:love:
Och har nu fått en relativt oinredd sadelkammare och vill nu ha massa smarta tips och trix för att den ska bli så bra som möjligt!
Kan vara allt från att en sån pryl underlättar hela din vardag i stallet eller rent estetiskt så ser det bra ut:) Alla tips och trix är välkomna! Och som sagt, gärna bilder också;)

Och även övriga smarta tips till stallet tas självklart emot gladeligen;)
 
Sv: Sadelkammaren *Bilder*

:D Fler krokar o sadelhängare än vad du räknat med, för det blir alltid för lite till slut :sneaky: undar varför....

När det kommer till höfodring i hagarna så har vi köpt en 2-hjulig skottkärra där gubben monterat på extra höga kanter av någon träskiva. Den fyller vi med hö och det räcker till att både ge frukost o lunch och vi slipper packa ikeapåsar med hö som man tappar o de flyger iväg. Hö-allergisk som man är så är det gott o slippa stå med näsan i höpåsar som dammar när de ska packas. Skottkärran var dyr (ca 2000 kr) att köpa in men den används ju hela tiden!
 
Sv: Sadelkammaren *Bilder*

Värmegolv och bra ventilation! Det är den bästa inrednings detaljen jag kan komma på. Slipper man ha element på väggen som tar plats, ingen fukt eller möjligt läder osv.

Sen är det bra att kunna stoppa undan utrustning som inte används i backar och hyllor, och bara ha sadel och träns framme, plus en hylla för rena täcken.
 
Sv: Sadelkammaren *Bilder*

Egentligen så kan du helt enkelt kika på tips för hur man inreder hallar, samma "regler" och tänk tycker jag att man ska använda i sadelkammare :).

Sadlar som hänger framme ser mycket prydligare ut om dom har enhetliga sadelöverdrag och om hängarna är nogrannt monterade i raka linjer.
Samma sak för tränsen, raka linjer på krokarna och ha bara framme det som används ofta.

Dölj så mycket som möjligt bakom stängda dörrar eller i lådor/plastbackar, och ha likadana lådor (eller likadana färger åtminstone). Småpryttlar, schabrak och täcken har ofta många olika färger och det blir väldigt grötigt för ögonen om dom ligger synliga.

Det finns en bukefalist som gjort en garderob för schabrak som jag är mycket imponerad av, med Ikeas byxhängare och tygdraperi. Mycket smart och snyggt!
 
Sv: Sadelkammaren *Bilder*

Ja! Var väl PAX garderob med tillhörande byxhängare :) Sen gardinstång upptill med gardin för. Var skitsnyggt!
 
Sv: Sadelkammaren *Bilder*

Garderober med dörrar/skynken!!

De slukar allt som man inte vill ska vara framme/synas och det bästa av allt är att det i värsta fall kan vara lite stökigt där bakom , det syns ju ändå inte.

I de stall jag stått inhyst i har varje box haft 1 garderob i sadelkammaren och hade jag haft stall hade jag också haft så till vardagsförvaringen..övrigt brukar få rymmas på annat stället tex loftet. Möjligen träns och sadlar framme på en vägg på något snyggt sätt..men man skulle inte få ha 10 träns framme ;).

Ytterligare en fördel med garderober är att man begränsar sin egen förmåga lite att samla på sig en massa onödigt som man sällan använder..
 
Sv: Sadelkammaren *Bilder*

kl
finns ju en gammal bildtråd också med sadelkammare, finns många fina knep där hur man bäst stuvar undan sakerna :p.

i min sadelkammare så har jag endast läder och borstar mer eller mindre, allt annat har jag i vedboden i backar osv(vedboden är ihopbyggd med stallet så är inte att man får springa så långt efter schabrak osv :p). men det är härligt att kunna ha smutsiga schabrak osv borta från sadelkammaren.
sen har vi klinker golv= lätt att städa(sen syns det också tyvärr när det är skitigt :p)
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 901
Senast: tanten
·
Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 094
Senast: Habina
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 526
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 769
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp