Sadelkammarfunderingar

H

hallontuss

JAg har börjat sakna sadelkammare på transporten. Har nu en vv och är nöjd med den. Ni som har vv med sadelkammare, tycker ni att den funkar bra? Eller är det bara krångligt att baxa sadlarna ut och in, och lättare att lägga in dom i bakluckan på bilen?

Helst skulle jag vilja ha släp med sadelkammaren integrerad och dörr på utsidan. Men det finns inte utrymme för ett dyrare släp, vårat är värt ca 40 000 kr. Dessutom lastar jag precis på gränsen nu så ett tyngre släp går inte heller.
 
Sv: Sadelkammarfunderingar

Om du lastar på gränsen nu, har du verkligen viktmässigt råd med ett sadelskåp? De väger ju en del...

F ö behöver inte sadelkammarsläp vara så dyra,mitt dubbelaxlade, rymliga Brenderup kostar 35 000 kr nu när vi säljer det. Och är invägt 1410 kg, så det kanske ändå kan vara lönt att titta på marknaden igen...
 
Sv: Sadelkammarfunderingar

jag valde till sadelkammare när jag köpte nytt släp nu i vår, det kostade 5000 kr extra o det tkr jag inte är farligt! nu är detta ett star, men vv borde ligga däromkring.
tänk bara på att sadelkammaren kan väga lite, IFALL du skulle bli stoppad av konstapel för vägning, så det är nog inte så bra om du utnyttjar hela lastvikten redan nu.
men jag är jättenöjd med sadelkammaren, nu är det bara som ett litet "skåp" på min (de släpen där det är en dörr direkt på utsidan till sadelkammaren är ofta rymligare) men jag tkr jag får plats med rätt mkt ändå.
sen är det bra i mitt fall för jag lånar brorsans bil när jag ska dra hästsläpen, o då är det skönt att slippa ha grejerna i bilen (han är en sån där som mest tkr hästar luktar illa.... haha).
dessutom kan man ha såna saker som lina, extra grimma, havrehink osv i släpet ständigt, slipper lasta i o ur sånt i bilen varje gång man ska ut o åka!
 
Sv: Sadelkammarfunderingar

Jag har funderat på en brenderup, men de väger nog för mycket. JAg måste ju ha ett släp som väger så lite som möjligt. VV´s sadelkammare är ju bara ett plastskåp så det borde väl inte bli så mkt tyngre?
 
Sv: Sadelkammarfunderingar

Lastar på gränsen hurdå menar du? Du drar på gränsen för vad bilen får dra, eller du lastar i släpet på gränsen för vad du får lasta? Om det är det senare är risken att du redan nu är över gränsen utan att veta det, MÅNGA släp väger mer än det står på regbeviset, och lastar således motsvarande mindre.

Mitt VV (enkelaxlat, årsmod 2003) väger UTAN mellanvägg 50 kg mer än det står i regbeviset, dvs jag har 50 kg mindre lastvikt än regbeviset säger. Nu gör det inte mig något, för jag är mer än 100 kg under verkliga gränsen.

Sen, med en sadelkammare blir släpet tyngre, dvs du sänker din lastvikt. Minns inte vad sadelskåpen i sig väger, men ska du ha sadelskåp med sadel etc i så får du nog dra av 100 kg minst.. Men det är en gissning utefter vad jag minns de vägde, och kan ha fel, så kolla upp..

Om du nu sätter sadelkammare på din VV vill jag förresten rekommendera att du sätter in takfönster på samma gång om du inte har några nu, iom att du täcker lilla fönstret fram i släpet då, och VV blir väldigt mörkt då. (Takfönstren gör STOR skillnad dock, även med lilla fönstret icke-övertäckt)

Jag har valt bort sadelkammare pga vikten, och känner personligen att det går lika bra att lägga sadlarna i bilen, vill man kan man ju skaffa en sådan där 'sadelvagn' från t ex Hööks. Men smaken är ju olika.

Sen, ska du sätta
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 398
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 382
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 797
Senast: _Taggis_
·
Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 391
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp