Sadelkammartips!

AlinaT

Trådstartare
Finns ju en tråd om stall, men vad jag vet inget specifik om just sadelkammare, så skapar en ny.


Ska plocka ur allt så småningom ur vår sadelkammare och göra om från grunden! Sadelkammaren är på ca 12 kvadrat (4x3) och har ingång på ena kortsidan. Dock ett fönster på ena långsidan med element under.

Hur har ni löst det med era sadelkammare?
Det är ju ändå en hel drös med grejer som ska in, täcken till 5 hästar, träns, sadlar, schabrak, och massa annat!
Jag var och köpte en trådkorg för ett tag sen där jag förvarar bla benlindor & benskydd. Mkt bra!

In med olika tips på bra förvaringsmöjligheter men ändå en stilren och snygg sadelkammare!!
 
Sv: Sadelkammartips!

Det jag tycker är viktigt är ordentliga hyllor, tillräckligt djupa.
På en av väggarna i min sadelkammare har jag platsbygda, rejäla hyllor (60 cm djupa) där jag kan ha alla täcken, schabrak m.m snygt ihopvikta utan att behöva knöla till dem :laugh:
 
Sv: Sadelkammartips!

Såhär ser det ut hos mig än så länge.

CIMG1587.jpg


CIMG1851.jpg
 
Sv: Sadelkammartips!

Din sadelkammare är så fin! Tänker mkt på den sen jag såg bilderna i din tråd, kan ju säga att det är en del av det som inspirerat att göra att jag ivll göra något bra utav min egna, som väl egentligen inte är sådär värst pjåkig nu heller...

Hur många täckeshängare har du? Vad kostade dom? Hur bred är den väggen?
 
Sv: Sadelkammartips!

Det jag tycker är viktigt är ordentliga hyllor, tillräckligt djupa.
På en av väggarna i min sadelkammare har jag platsbygda, rejäla hyllor (60 cm djupa) där jag kan ha alla täcken, schabrak m.m snygt ihopvikta utan att behöva knöla till dem :laugh:

Ja, det känner jag å, i nuläget har jag ganska mkt hyllor, men detkänns som det är lite för många till och med. Jag ska ta o lägga ut kort när jag är hemma på min egna dator i veckan. Lite lättare o se o kunna ge råd o smaktips om man vet hur det ser ut...
 
Sv: Sadelkammartips!

Kan lägga ut en hemmagjord bild på hur det ser ut hos oss. Det finns 9 boxplatser så det blir lite grejer.



Det röda är gamla arkivskåp som är uppskruvade på väggen. Där kan man ställa flaskor och burkar av olika slag. De är tillräckligt stora för att man ska kunna få in två ryktlådor (ni vet såna där som inte har lock utan har ett handtag mitt på) på bredden.
Man kan lägga grejer ovanpå hyllorna och under är det tillräckligt utrymme för stallkistor, skor och stövlar eller vad man nu skulle vilja ha under. Trådkorgar kanske?

Det blå är sadelhängare. På kortsidan är det tre i höjd och de andra är två i höjd.

Pinnarna som sticker ut från väggen är rejäla rundstavar som är fästa i en bräda. Dessa tycker jag är otroligt bra då man får plats med mycket på dem. Vi använder dem till träns, longerlinor, selar osv.
Den bruna fyrkanten nere i hörnet är ett skåp.


Täcken har vi i ett separat rum.
 
Sv: Sadelkammartips!

stall och utetäcken tycker jag inte hör hemma i sadelkammaren, dom bor bäst i ett skåp ute i stallet. dom far ju inte illa av att lagras kallt, och det blir så enormt fullt om man ska ha dom inne i sadelkammaren. inte så snyggt heller.

tycker du ska tänka om ang hyllor! det är mkt mkt bättre med garderober, sakerna blir dammiga och fula om dom ligger öppet hela tiden. i hyllor kan du ha sånt du använder dagligen/ofta, allt annat bör vara instängd. det blir även mkt snyggare och mindre rörigt. jag har garderob till schabrak och hyllor på ena väggen, det tänker jag byta till en stor garderob+mindre hylla (till benskydd och sånt). resten av sadelkammaren ser ut så här:

DSC00048.jpg


DSC00052.jpg


DSC00054.jpg


här bor alla täcken som inte är fin/ridtäcken:
DSC00063.jpg


ska hänga upp gardiner men väntar tills kattungen blivit större och förhoppningsvis slutat klättra i allt.. :p golvet ska få terratex prestige 250 klinkergolv. skåpen tänkte jag antigen putsa och lacka om eller måla. har hängt upp en hel del flera tavlor sen bilden togs också.
 
Sv: Sadelkammartips!

mm den kostade 3000 i bara materialkostnad.... men till skillnad från alla ikea garderober så kommer den inte gå sönder efter ett år!
 
Sv: Sadelkammartips!

Det låter som våran ena sadelkammare.
Den är avlång, ca fyra meter och tre meter bred. Ingång på ena kortsidan och fönster på ena långsidan.
Vi har ena långsidan och kortsidan mittemot dörren med garderober, sammanlagt sju stycken.
Mellan dörren och fönstret får det plats 9 sadlar (får plats mer om man sätter några höga sadelhängare) och på kortsidan bredvid dörren (mot sadlarna) hänger det lite träns och många träns får plats under fönstret. Dock har vi inget element.

Skulle jag göra om sadelkammaren till fem hästar skulle jag behålla fem garderober på ena långsidan, ändra så alla sadlarna var på kortsidan och där sadlarna är nu, på långsidan bredvid fönstret hänga alla träns, och någon hylla över det där man kan ha saker som inte används dagligen.
Förmodligen en hylla under tränsen också (för att hindra att det droppar vatten från blöta bett osv) och under det lite hyllor med kanske trådkorgar osv.
 
Sv: Sadelkammartips!

oj,oj,oj! imponerande! våran sadelkammare är ine så mkt att skryta med men den är hyfsat praktiskt. ( synd bara att folk aldrig kan städa upp efter sig, jag tjatar och tjatar på lillsyrran! och själv hinner man aldrig göra RIKTIGT fint!)
 
Sv: Sadelkammartips!

Är det Ikeas byxhängare som du har till shabraken?
Isf. vilken bredd är det du har? Håller de sig raka eller ger stängerna efter ngt.
Har funderat på att köpa sådana till mina shabrak nu när deet ska fixas i sadel kammaren!:D
 
Sv: Sadelkammartips!

Har funderat en hel del hur jag ska lösa det, jag vill ju ha alla träns på en rad liksom, hängande bredvid varandra. Men ska de ha en egen vägg då tar de ju upp hela kortsidan längst in...Och man förlorar en hel vägg. Men kompisen kom med förslaget att eftersom jag vill ha alla sadlar hängandes relativt lågt, så kan man ju faktiskt hänga tränsen ovanför. Ska dessutom under sadlarna ha nån form av sak som sticker ut (antingen en nedfällbar sadelhängare, ni vet en sån där med bara ett rör änna som sticker ut, eller att man helt enkelt tar nåt sopkvastskaft och kapar av till lagom längd. Så kan jag hänga de schabrak som används för tillfället, och även hänga sadelgjorden. Vi kopplar loss allt ifrån sadeln, för att svetten inte ska gå upp i lädret, och jag vill heller inte hänga sadelgjord eller sånt ovanpå, det kan ge märken.

Sen vill vi ha kort på de hästar vi har och har haft, ansiktsbilder i en lagom storlek. Men det är väl kanske inte det vi prioriterar!
Har just nu mycket hyllor, och dom är väldigt praktiska, får plats med mängder av täcken osv, och det blir ju en del, har för tillfället 5 hästar, men väntar tillökning i vår och även nästkommande år förhoppningsvis, så det kommer ju bli ett par till, om inte de gamla stryker åt.
Vi är ju ensamma i sadelkammaren, de inhyrda har egna i de båda stallarna, så praktiskt är ju att det inte måste delas upp garderobsvis, utan allt innanför dörren tillhör ju oss liksom.
Så funderar på att jag vill ha hyllor kvar längs vänster långsida, de hänger 2 st på höjd, sen har jag 2 lådor under som även går att lägga saker ovanpå, så 3 hyllplatser på höjd blir det, ca 1.5 m breda är varje, och då kan man ju ha det längst in, och även efter fönstret, har så nu.

Vill också ha en smörjningsanordning inne i sadelkammaren, jag torkar av lädergrejerna varje dag efter användning, och det blir så kallt om fingrarna att göra det ute i det kalla stallet om vintern!! Den skulle man ju kunna ha där fönstret är, att man hänger upp en 3fingerskrok i taket och så har man någon liten hylla med plats för lädertvål o fett o sånt där...

Hmmm.. Ja.. vi får väl se!
 
Sv: Sadelkammartips!

Har funderat en hel del hur jag ska lösa det, jag vill ju ha alla träns på en rad liksom, hängande bredvid varandra. Men ska de ha en egen vägg då tar de ju upp hela kortsidan längst in...Och man förlorar en hel vägg.

Jag såg någonstans att de hade "karuseller" med plats för fyra träns på. Dessa var monterad så att de kom ut en bit från väggen och i sicksack i höjdled. På så vis fick man plats med fyra ggr så många träns på samma yta. Mkt smart enligt mig :)
 
Sv: Sadelkammartips!

Jag såg någonstans att de hade "karuseller" med plats för fyra träns på. Dessa var monterad så att de kom ut en bit från väggen och i sicksack i höjdled. På så vis fick man plats med fyra ggr så många träns på samma yta. Mkt smart enligt mig :)

Jag har just nu en sån karusell, tror min sån har plats för 6 träns eller så, men jag får ju inte plats med alla hästarnas träns på, och tykcer det blir prydligare med vanliga tränshängare bredvid varandra:)

Men annars är det ett mkt bra tips, det tar inte så mkt plats och det finns ju hängare åt ett par träns osv på dessa karuseller, helt klart!
 
Sv: Sadelkammartips!

Vet inte om det är möjligt att få plats med hos dig men ngt. som är fint enl. mig är att ha en "pelare" med sadlarna på typ som en del butiker har.
Går ju att tillverka själv, då de man köper troligen är hyffsat dyra, då får man ju en vägg fri där sadlarna annars skulle ha hängt.
 

Liknande trådar

Anläggning Är på väg att inreda ett litet stall för två hästar.Har hela tiden tänkt att jag lägger boxarna på ena långsidan men nu har jag tänkt...
Svar
19
· Visningar
2 559
Senast: finapina
·
Anläggning Ja det är ju fasen vad velig man kan vara. Håller på att bygga ett litet stall på 50 m2. Ingång genom stor skjutport belägen åt vänster...
Svar
17
· Visningar
2 490
Senast: Buck
·
Utrustning Ni som inte har egna stall, hur förvarar ni era schabrak? Är det något jag samlar på mig som en hamster är det just schabrak, och de tar...
2
Svar
20
· Visningar
6 913
Senast: Catrool
·
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 764
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp