sadelkrångel

SusieQ

Trådstartare
Risk för att det blir en lång historia.

Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla papper stämmer. Säljaren och jag bestämde även att jag skulle köpa en sadel till hästen från Deuber och Partner, eftersom säljaren samarbetade med dem.
Eftersom jag inte är gjord av pengar tvekade jag, men bestämde mig tillslut för att köpa till en sadel. sagt och gjort Hr Deuber själv var och mätte hästens rygg och sadeln skulle sys efter hästens mått och mina önskemål (extra stöd bl.a.).
Hästsäljaren sa att hen skulle betala vid beställningen och jag ge hen pengar när jag skrapat ihop dem (2200 euro).
Jag beställde sadeln i december 2010, betalade hästsäljaren 2200 euro i april 2011 då det var tänkt att sadeln skulle vara färdig, hästsäljaren säger då att sadeln inte är färdig pga problem med råvaror till tillverkningen (lädret hade blivit stoppat i tullen ngnstans i Sydamerika så Hr Deuber själv hade blivit tvungen att åka dit själv och reda ut det).
Sadeln skulle bli klar senare. Får höra från hästsäljaren senare (juni) att hen varit och tittat i fabriken och att sadeln såg jättefin ut.
När jag senare träffar säljaren i augusti, får jag höra att sadeln ska skickas till mig i Sverige.
Den sadel jag haft hitintills blir även stulen i slutet av augusti någon gång.
Jag kontaktar hästsäljaren via mail och sms om att jag måste ha sadeln för jag kan inte rida min häst utan någon sadel (är handikappryttare).
Jag får inga svar, tillslut (sena september) ringer jag upp hästsäljaren som då ursäktar sig och säger att hen varit på väg att skriva till mig flera gånger men aldrig hunnit (skumt sätt att hantera sitt företags kunder tycker jag).

Hen säger att det inte finns någon sadel och säger att Hr deuber är "helt dum i huvudet" (vilket låter konstigt i mina öron då de hade ett SÅ bra samarbete innan), hen har även en massa andra personliga problem som rabblas upp för mig.
Jag är mest förtvivlad för att jag står med en häst jag betalat dyra pengar för (~10') och inte kan rida på för att sadeln jag betalat närmare 20000 för "inte finns" och lyssnar inte så noga på vad hen säger i luren.
Nästa gång jag träffar hen (är ET också, duktig sådan) får jag höra att sadeln visst finns bara att hen inte kan lösa ut den. Det visar sig då att hen hade legat minus på sitt konto och genom att jag betalade sadeln reglerades skulden (min sambo hade korsförhör med hen).

Men hen hade då inga pengar att betala till Deuber och plocka ut sadeln. Jag blir både besviken och chockad och känner mig oerhört naiv och lurad, som i god tro satte in pengarna innan jag fått sadeln. I förtvivlan kontaktar jag då hen och säger att hästen måste ju ridas, kan ju inte be stallägaren rida hela tiden, eller snylta på hennes sadel (hon hade en passande), eller longera/tömköra för att hästen ska få motion.
Hen säger då att jag ska få låna en sadel av hen. Sadeln ifråga visar sig vara en Star trekk Espaniola, visst en jättebra sadel, om man INTE är en handikappryttare med nedsatt balans, då är bomlöst uteslutet speciellt som att hästen rör sig mycket i ryggen.
Denna får jag i november, inser att jag kan skritta och trava i den men det känns inte säkert då ALLT rör sig och jag blir väldigt instabil och det finns inte mycket till stöd i Espaniolan alls.
Jag bestämmer mig för att hästen får vila eftersom det ändå inte känns lönt att rida när det är så ostadigt plus andra omständigheter som krånglade till det.
Halvt förbannad, men mest ledsen kontaktar jag säljaren igen och säger att detta inte funkar och vädjar till hästens bästa. Efter någon vecka får jag svar att hen ska "skrapa ihop" pengar till mig och att allt som blir över ska jag få.
Allt med en underton om att jag är en elak jävel som tar hens pengar och att hens personliga problem gör att det här bara är skithemskt gjort av mig.
Träffade hen i fredags igen då jag var lovad lite pengar (några tusen var det sagt), då får jag höra att jag skulle få dem av X efter helgen då hen haft alla ETkunder i området och blivit betald plus att hen skulle sälja ngr sadlar så att jag kunde få pengar, jag nämner även då att jag ska beställa en sadel, på avbetalning (min snälla sambo gör det åt mig). Nyss fick jag ett sms av hen att X ville köpa Espaniolan och skulle kontakta X om när hon kunde prova den och sedan köpa den. Jag talade om för säljaren att visst kan jag prata med henne om när hon kan låna sadeln, men säljer du den nu har jag ju ingenting att rida i förrens den nya sadeln kommer och det tar ju ett par månader. Till svar får jag då.
"Då blir det moment 22. Om den inte blir såld blir det dem pengarna mindre. :)"

Jag ger upp och säger att jag tar det med X (jag vet att jag kan resonera med henne iaf och vi kan säkert lösa det), får ett "Ok" till svar.

För det första finns det inget kontrakt på affären bara muntligt och via mail på Facebook (som jag inte har längre, men loggar jag in är allt som jag lämnade det, tror inte hen vet det).
För det andra är hen en duktig ET som jag gärna använder för hästens skull (jag har inte betalt de senaste 3 ggr pga allt detta).
För det tredje finns det flera personer som vet om och är någorlunda insatta i affären från början X t.ex.

Säljaren kan väl ändå inte som idag hota med att om hen inte kan sälja Espaniolan nu får jag mindre pengar tillbaks?
Summan hen är skyldig är och förblir väl ändå alltid 2200 euro (eller en ny sadel)?
Jag är en ärlig och snäll person och vill givetvis att det hela ska lösas på enklaste sätt. Säljaren är definitivt en mer luttrad person än både mig och min stöttande sambo (tack å lov för honom) tillsammans och jag är väldigt osäker på om jag ens har någon lag att luta mig på nu, men jag vet att muntliga avtal är bindande.

Om nu någon kommer på vem hästsäljaren är kanske ni inte behöver säga det, är ju en bukare eller fd iaf...

Vad ska/kan jag göra?
 
Sv: sadelkrångel

Jag skulle kontakta en jurist och be dem om hjälp.
Som jag fattar ditt inlägg har det gått över ett år? Känns inte som om du kommer få vare sig sadel el pengar av denna person.
Muntliga avtal gäller också, banken kan väl dra ut dina transaktioner ( el så kan du göra det själv), det är ett bevis i sig. Varför skulle du föra över 2200 euro till hennes konto om du inte skulle få något för det?

Sen tycker jag det är lite rörigt i din text, jag förstår inte, är personen från Tyskland el Sverige?
 
Sv: sadelkrångel

*tillägg*

Glömde nämna att hästsäljaren varit min ET i mer än 6års tid och det har aldrig varit några problem, tvärtom.
 
Sv: sadelkrångel

Jag skulle kontakta en jurist och be dem om hjälp.
Som jag fattar ditt inlägg har det gått över ett år? Känns inte som om du kommer få vare sig sadel el pengar av denna person.
Muntliga avtal gäller också, banken kan väl dra ut dina transaktioner ( el så kan du göra det själv), det är ett bevis i sig. Varför skulle du föra över 2200 euro till hennes konto om du inte skulle få något för det?

Sen tycker jag det är lite rörigt i din text, jag förstår inte, är personen från Tyskland el Sverige?

Personen är från Sverige men var bosatt i Tyskland en period. Ja nu har det gått över ett år.
Hoppades på att slippa dra in Jurist, men det är väl det jag blir tvungen att göra helt enkelt.
Tyvärr är jag inte heller helt säker på vart X står i det hela heller, hon är ju mkt god vän med säljaren å andra sidan har jag kännt X i 20 års tid.

Det blev nog lite rörigt, sitter ju gråtfärdig på jobbet och känner mig ganska maktlös...hoppas det går att förstå ändå
 
Sv: sadelkrångel

Vad står det på kvittot? Häst samt sadel? Har du kvitten på att du mottagit hästen? Där står det väl att du bara kvitterat hästen och inte sadeln?

Inte för att strö mer salt i såren, men varför betalade du hela summan på sadeln? Det allra vanligaste vid beställning av dyrare varor är att man betalar en viss summa vid beställningen, typ 25%, därefter betalar man 25% vid leveranstillfället och ytterligare 50% efter 10 eller 30 dagar netto, efter leveransdag.
Vore jag dig skulle jag lusläsa kvitto från hästen och utgå från det.
 
Sv: sadelkrångel

Vad står det på kvittot? Häst samt sadel? Har du kvitten på att du mottagit hästen? Där står det väl att du bara kvitterat hästen och inte sadeln?

Inte för att strö mer salt i såren, men varför betalade du hela summan på sadeln? Det allra vanligaste vid beställning av dyrare varor är att man betalar en viss summa vid beställningen, typ 25%, därefter betalar man 25% vid leveranstillfället och ytterligare 50% efter 10 eller 30 dagar netto, efter leveransdag.
Vore jag dig skulle jag lusläsa kvitto från hästen och utgå från det.

Jag har inget kvitto på hästen, fick bara hästpasset när jag betalade, tänkte tyvärr inte på det då, var mest bara glad för min nya häst (och fötvivlad över att precis avlivat min gamla) och kunde inte tänka mig att Säljaren skulle lura mig.

Vet inte varför jag betalade allt samtidigt, är väl naiv helt enkelt och hästaffären gick ju "smärtfritt" så jag trodde väl att jag kunde lita på hen (eller kan jag ju skylla på att jag faktiskt är hjärnskadad)...
 
Sv: sadelkrångel

ps: är hon näringidkare eller sålde hon hästen till dig som privatperson?

Hästen såldes genom företaget, blev dock instruerad att betala till hens privata konto, så det syntes väl aldrig på några papper hos företaget, vet ej varför, ju mer jag tänker tillbaks och rotar i det, ju större olustkänsla får jag.

Företaget finns inte längre heller, dock har ju hen andra företag kvar.
 
Senast ändrad:
Sv: sadelkrångel

Har du något kontoutdrag som visar att du har betalt pengar till den där filuren? Och har du varit i kontakt med Deuber & Partner för att se om sadeln är beställd? Har du tur kanske det finns något papper på att den är beställd i ditt namn eller åtminstone i hästens namn.

Du har betalat för en vara som du inte har fått, men du måste ju kunna styrka det med någon form av handlingar om du ska kunna kräva pengar. Där ligger ditt största problem.

Snyftarna om filurens personliga problem tycker jag att du ska strunta i, det verkar vara en manipulativ person som levt högt i många år på att snacka fint och leverera skit. Det är säkert synd om filuren i grund och botten, men hen kommer inte att bli en lyckligare människa av att hen tillåts fortsätta med såna där "affärer". Håll dig så långt bort du kan från denna filur när era affärer är avklarade.
 
Sv: sadelkrångel

Har du något kontoutdrag som visar att du har betalt pengar till den där filuren? Och har du varit i kontakt med Deuber & Partner för att se om sadeln är beställd? Har du tur kanske det finns något papper på att den är beställd i ditt namn eller åtminstone i hästens namn.

Du har betalat för en vara som du inte har fått, men du måste ju kunna styrka det med någon form av handlingar om du ska kunna kräva pengar. Där ligger ditt största problem.

Snyftarna om filurens personliga problem tycker jag att du ska strunta i, det verkar vara en manipulativ person som levt högt i många år på att snacka fint och leverera skit. Det är säkert synd om filuren i grund och botten, men hen kommer inte att bli en lyckligare människa av att hen tillåts fortsätta med såna där "affärer". Håll dig så långt bort du kan från denna filur när era affärer är avklarade.

Det är busenkelt för mig att gå in på min bank och skriva ut kontoutdrag på att jag för över summan för sadeln till hens tyska konto i april förra året. De enda handlingar jag har är ngr mail på Faceboook (som jag då måste återaktivera, vilket jag helst inte gör, hyser stora aversioner mot den sidan).

Hade faktiskt tänkt se mig om efter en ny ET när jag fått mina pengar, känner att jag fått nog nu och varit snällare än jag borde.
 
Sv: sadelkrångel

Har inte kommit i kontakt med Deuber & Partner så jag vet inte om sadeln faktiskt existerar, eller någonsin har gjort. den sadel jag nu ska beställa är också från Deuber men antagligen från en pålitligare mellanhand, där det dessutom gick att delbetala sadeln, annars hade jag aldrig haft råd att köpa någon sadel alls...
 
Senast ändrad:
Sv: sadelkrångel

Jag föreslår att du kontaktar Deuber direkt, gärna innan du beställer en annan sadel. Hör med dem om de fått in beställning från bedragaren (för det här är ju inget annat än rent bedrägeri och jag föreslår att du polisanmäler, troligen är det väl inte första anmälningen som kommer in och då kan det faktiskt bli kännbart straff - t ex fängelse) och om du och Deuber kanske kan reda ut historien på ett ekonomiskt bra sätt för dig.
 
Sv: sadelkrångel

Jag har inget kvitto på hästen, fick bara hästpasset när jag betalade, tänkte tyvärr inte på det då, var mest bara glad för min nya häst (och fötvivlad över att precis avlivat min gamla) och kunde inte tänka mig att Säljaren skulle lura mig.

Vet inte varför jag betalade allt samtidigt, är väl naiv helt enkelt och hästaffären gick ju "smärtfritt" så jag trodde väl att jag kunde lita på hen (eller kan jag ju skylla på att jag faktiskt är hjärnskadad)...

Med andra ord så kan du inte bevisa att hästen är din heller ? Att ha passet är ju inget ägarbevis.
Fast kanske hon inte är intresserad av hästen? Tänkte bara att hon ju inte verkar direkt pålitlig
 
Sv: sadelkrångel

Har inte kommit i kontakt med Deuber & Partner så jag vet inte om sadeln faktiskt existerar, eller någonsin har gjort. den sadel jag nu ska beställa är också från Deuber men antagligen från en pålitligare mellanhand, där det dessutom gick att delbetala sadeln, annars hade jag aldrig haft råd att köpa någon sadel alls...

ARN kan du också kontakta och få råd. Det gjorde en bekant som också köpt en sadel därifrån med massor av strul som följd.
 
Sv: sadelkrångel

Med andra ord så kan du inte bevisa att hästen är din heller ? Att ha passet är ju inget ägarbevis.
Fast kanske hon inte är intresserad av hästen? Tänkte bara att hon ju inte verkar direkt pålitlig

Nej, tyvärr, men jag är ganska säker på att hästen inte är av intresse.

Träffade människan igår och fick till det så att den Espaniolan jag lånar inte säljs förens jag fått min nya sadel, plus att jag lyckades snika till mig 2000, inte mycket men alltid en början. Får väl försöka komma på någon slags avbetalningsplan till hen om att jag ska ha minst en tusenlapp i månaden eller något, annars tror jag att det hela kommer att ta låååång tid.:crazy:
 
Sv: sadelkrångel

ARN kan du också kontakta och få råd. Det gjorde en bekant som också köpt en sadel därifrån med massor av strul som följd.

Nu är det ju inte Deuber som krånglar utan mellanhanden (som tydligen gjort liknande förut).
 
Sv: sadelkrångel

Det hoppas jag med, jag kommer att få pengarna, frågan är bara hur lång tid det kommer att ta...:confused:
 
Sv: sadelkrångel

Vet inte hur du ska lösa problemet med sadeln, men om jag vore du så skulle jag se till att jag fick ett kvitto skrivet i efterhand på hästen!

För din skull, så att du har papper på att du är rättmätig ägare till hästen... :bump:
 
Sv: sadelkrångel

Jag säger som Lovisaleonora. Ta kontakt med sadeltillverkaren och det så fort som möjligt. Om de har tillverkat din sadel så kommer det att vara det bästa, säkraste och enklaste sättet för dig att få en sadel. Som det är nu sitter de med en special sadel som de inte kan sälja och allt som de kan få in ekonomiskt är bättre än att den ta plats på ett lager.

Sedan ska du givetvis polisanmäla själva bedrägeriet. Även det så fort som möjligt helst innan fler blir lurade.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 967
Senast: mars
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 312
Senast: animalasia
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 415
Senast: verser
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp