Sadelkunniga- semiull stoppad??

Sparvoga

Trådstartare
Har nu mailat till olika sadelmakare och fått olika svar:confused: Har en globus clic cc som är semiull stoppad, min fråga är om dom går att stoppa om och justera?? Har mailat globus men inte fått nått svar, en sadelmakare har sagt att den går att stoppa om och en har sagt att den är permanent stoppad??????

Sv: Sadelkunniga- semiull stoppad??

Jag har mailat Globus igen i hopp på svar... blir ju lite brydd när man får olika svar

Jag har fått info från en återförsäljare, att semiullstoppad i detta fall betyder att det är paneler med ett lager ull runt om. Vad det betyder för omstoppning etc. vet jag inte. Men det känns definitivt som någon form av paneler i bossorna, de ex jag klämt på.

Det svaret har jag också fått från en sadelmakare, och han sa att den gick att stoppa om ändå...

Nu har jag fått svar från Globus:
Panelerna består av ett formgjutet skumplastskal, med 6-10mm tjocka väggar/botten. Invändigt stoppas detta skal med vanlig sadelstopparull. Genom sin form och material, blir alltid anliggningen mot hästen mjuk och slät. Den är alltså justerbar och omstoppningsbar, dock inte i samma utsträckning som ren ullstoppad sadel där du endast har läder/skinn mellan häst och ull. Men det är fortfarande av största vikt, att bomformen passar den häst som skall ha den. Vilken typ av panel man väljer, är en smaksak. Permanent- ull- eller semiullstoppning har liten betydelse. Men sadeln måste passa hästen samt du som ryttare skall skall hamna rätt samt trivas med sadeln.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 529
Senast: ildiko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
431
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka