Sadellängd

aglaonema

Trådstartare
Åsikter om sadelns längd mottages tacksamt.
 

Bifogade filer

  • 5D2516C0-175F-421B-AE96-8EAEC16AFB9F.jpeg
    5D2516C0-175F-421B-AE96-8EAEC16AFB9F.jpeg
    188,8 KB · Visningar: 298
När ortspetsarna ligger så att bogbladet kan röra sig fritt ska inte bakersta delen av sadel ligga bakom sista revbensparet och belasta ländryggen. Om du följer "virveln" framåt uppåt mot ryggen hamnar du ungefär där.
 
Hästen står ju i en väldigt ofördelaktig position för att kunna bedöma hur sadeln ligger. En bild rakt från sidan där hästen står ordentligt på alla fyra benen skulle underlätta.
 
På de första bilderna ser det bättre ut. På den sista bilden utan schabrak ser hästen ut at vara fotad ur en konstig vinkel eller står ojämnt med benen.

Där set man också, utifrån svettmärkena vid sadelgjorden, att gjorden glidit framåt och det innebär oftast att även hela sadeln skjuts framåt och upp mot bogbladen.

Du behöver ta ut nån som klämmer på ekipaget på plats.
 
På de första bilderna ser det bättre ut. På den sista bilden utan schabrak ser hästen ut at vara fotad ur en konstig vinkel eller står ojämnt med benen.

Där set man också, utifrån svettmärkena vid sadelgjorden, att gjorden glidit framåt och det innebär oftast att även hela sadeln skjuts framåt och upp mot bogbladen.

Du behöver ta ut nån som klämmer på ekipaget på plats.
Sadeln kanske är lite lång men svårt att hitta sadel till kortryggad häst om man inte köper väldigt liten sitsstorlek, denna är 17,5
 
Sadeln kanske är lite lång men svårt att hitta sadel till kortryggad häst om man inte köper väldigt liten sitsstorlek, denna är 17,5
Det finns lösningar på det också - min mans häst har bara 44 cm anläggningsyta och han behöver 18 tum. Även min häst har rätt kort rygg om än inte lika extremt som makens. Nuförtiden finns det en hel del korta sadlar, många moderna hästar har kort anläggningsyta och stora och rörliga bogblad. Beställer man helt ny sadel kan man ha lösningar som att bossorna är 1/5 tum kortare än sätet, välja ett flatbacksäte även på en dressyrsadel (ger ryttaren mer plats) mm. Men det finns även en hel del sadlar, särskilt nyare, för hästar med kortare rygg. Det är jättesvårt att säga något om längden utifrån bilderna, det enklaste är att känna med handen var det bakersta revbenet fäster vid ryggraden, göra en markering där t ex med krita och se till att sadeln inte ligger bakom den punkten när den ligger bra.
 
Känn efter var hästens sista revben går tillförhållande till sadeln så vet du om den är för lång eller inte. Det går att ha 17,5 sadlar även på hästar med kort anläggningsyta. Är du osäker så ta ut en sadelprovare som kan hjälpa dig istället för att experimentera själv.
 
Känn efter var hästens sista revben går tillförhållande till sadeln så vet du om den är för lång eller inte. Det går att ha 17,5 sadlar även på hästar med kort anläggningsyta. Är du osäker så ta ut en sadelprovare som kan hjälpa dig istället för att experimentera själv.
Är det inte så att sadeln helst ska sluta nånstans innan sista revbenet? Så lång att den går ända dit är den nog inte.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu i UF tider så kollar jag och några vänner runt med idéen att börja tillverka framförallt läderprodukter och vi är intresserade av vad...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 458
Senast: Acer
·
Övr. Hund Inser att jag behöver köpa en riktigt bra trimmer till min blivande dvärgpudel. Jag har en till detaljer (nos och tassar), men behöver...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: ufot
·
Övr. Hund Söker ett smidigt ihopfällbart trimbord att använda både vid klippning och badning. Gärna höj och sänkbart. Tänkt att använda till...
2
Svar
21
· Visningar
880
Senast: ufot
·
Skola & Jobb Hej kära bukare, Jag vill utbilda mig vidare inom grafisk design efter sex år på universitetet. Jag har inget csn kvar på...
Svar
3
· Visningar
514
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp