Sadellängd

Är det inte så att sadeln helst ska sluta nånstans innan sista revbenet? Så lång att den går ända dit är den nog inte.

Sadeln får inte gå bakom sista revbenet. För ett hitta var själva bärande ytan slutar måste du följa det sista revbenet upp mot ryggen - observera att det inte går rakt upp utan svänger upp i en båge (åt huvudet till).

Man kan titta lite var hårens riktningar möts för att få ett hum om var det torde vara, om det är svårt att känna. Nu kollade jag bara på mobilen så ta inte mina streck som sanning utan guidning.

Tjockare blå streck för att påvisa hår som möts, tunnare streck för riktning och väldigt ungefärlig placering av var det sista revbenet kan ha sin fästpunkt.
 

Bifogade filer

  • FE43CD0C-F6A6-4877-9AE1-C06874C8F1B1.jpeg
    FE43CD0C-F6A6-4877-9AE1-C06874C8F1B1.jpeg
    107,8 KB · Visningar: 105
Sadeln får inte gå bakom sista revbenet. För ett hitta var själva bärande ytan slutar måste du följa det sista revbenet upp mot ryggen - observera att det inte går rakt upp utan svänger upp i en båge (åt huvudet till).

Man kan titta lite var hårens riktningar möts för att få ett hum om var det torde vara, om det är svårt att känna. Nu kollade jag bara på mobilen så ta inte mina streck som sanning utan guidning.

Tjockare blå streck för att påvisa hår som möts, tunnare streck för riktning och väldigt ungefärlig placering av var det sista revbenet kan ha sin fästpunkt.
Problemet är ju kan jag tycka att veta hur brant bågen svänger efter sista revbenet upp mot ryggen.
 
Du menar alltså att sadeln isåfall är ett par cm för lång för hästen?
Om sadeln ska bära vikt bakom sista revbenet så är den för lång.
Problemet med korta ryggar är att de behöver korta bossor, rundbossor eller bossor som släpper tidigt.
Standardkilbossorna brukar tyvärr bli alldeles för långa för såna ryggar, för att göra det enklare -om vi bara pratar längd- så titta på modeller med rundbossa.
 
Om sadeln ska bära vikt bakom sista revbenet så är den för lång.
Problemet med korta ryggar är att de behöver korta bossor, rundbossor eller bossor som släpper tidigt.
Standardkilbossorna brukar tyvärr bli alldeles för långa för såna ryggar, för att göra det enklare -om vi bara pratar längd- så titta på modeller med rundbossa.
Detta är pfiff vad jag vet är dom sadlarna ganska korta.
 
Den vi hade på ridskolan var inte särskilt kort så det kan säkert skilja. Oavsett spelar det ju ingen roll om den är förhållandevis lång eller kort om längden inte passar din häst.
Jag tror jag mätt den nån gång att den skulle vara nån cm kortare än min wintec och dom är ju ganska långa så jättekort är den inte.
 
Jag har kollat var det sista revbenet ligger, kom till att sadeln ligger ganska exakt på det sista revbenet. Den ligger nog lite långt fram men det går inte att dra bak den för den placerar sig själv långt fram, drar man bak den blir framvalvet så högt och konstigt nån som vet vad detta kan bero på?
 
Jag har kollat var det sista revbenet ligger, kom till att sadeln ligger ganska exakt på det sista revbenet. Den ligger nog lite långt fram men det går inte att dra bak den för den placerar sig själv långt fram, drar man bak den blir framvalvet så högt och konstigt nån som vet vad detta kan bero på?
Gissar på att sadeln då blir för smal fram, den kommer inte ner över hästen och då glider den fram för att den inte passar hästen. Ta ut en sadelprovare som kan hjälpa dig på plats att hitta en sadel till din häst.
 
Detta är pfiff vad jag vet är dom sadlarna ganska korta.
Vad som är kort och inte kort varierar också på vilken rygg de sitter. Hade det varit en sadel med rundbossa eller kortare bossa så ja, både kortare och släpper tidigare.
Pfiff/Kentaur är inte jättelånga men heller inte jättekorta.
 
Dessutom vill sadelutprovare sälja till dig dyraste sadeln i sortimentet som sedan visar sig passa hästen sämre än den du hade från början så ända sättet är att lära sig själv faktiskt.
 
Dessutom vill sadelutprovare sälja till dig dyraste sadeln i sortimentet som sedan visar sig passa hästen sämre än den du hade från början så ända sättet är att lära sig själv faktiskt.
Det här är inte nödvändigtvis sant. Jag har erfarenhet av sadelutprovare som INTE provat ut/sålt sadeln min häst har men okejar den ändå och vill inte sälja på mig något.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu i UF tider så kollar jag och några vänner runt med idéen att börja tillverka framförallt läderprodukter och vi är intresserade av vad...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 458
Senast: Acer
·
Övr. Hund Inser att jag behöver köpa en riktigt bra trimmer till min blivande dvärgpudel. Jag har en till detaljer (nos och tassar), men behöver...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: ufot
·
Övr. Hund Söker ett smidigt ihopfällbart trimbord att använda både vid klippning och badning. Gärna höj och sänkbart. Tänkt att använda till...
2
Svar
21
· Visningar
880
Senast: ufot
·
Skola & Jobb Hej kära bukare, Jag vill utbilda mig vidare inom grafisk design efter sex år på universitetet. Jag har inget csn kvar på...
Svar
3
· Visningar
513
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp