Sadellängd

Dessutom vill sadelutprovare sälja till dig dyraste sadeln i sortimentet som sedan visar sig passa hästen sämre än den du hade från början så ända sättet är att lära sig själv faktiskt.
Det är inte alls min erfarenhet faktiskt.
Men en början kan ju vara att du mäter hästens möjliga anläggningsyta för att sen kunna mäta sadlar så de inte är för långa. Men det är ju många andra saker som ska stämma också. Men genom att ta några mått på hästen kan man göra en grovsortering innan man börjar prova i alla fall. Att spana efter rundbossor är också smart, och jag upplever dessutom att de flesta bättre sadelmärken har börjat ta fram dressyrsadlar som passar kortare ryggar och rörliga bogblad eftersom fler och fler hästar ser ut så. Men oavsett om du har kunskap att prova själv eller tar hjälp av proffs kommer du troligen behöva prova ett antal sadlar innan du hittar rätt.
 
Behöver inte vara så nej men ja dom KAN göra så.
Ta hjälp av ditt nätverk och hör dig för vilka i området de föredrar/har erfarenhet av. Att du provar själv i blindo och hoppas på att främlingar på nätet både har kompetens och kan avgöra passform i 3d på ett foto KOMMER komma med bakslag och dyra läropengar det med. I bästa fall för att du köpt fel sadel bara, i värsta fall blir hästen halt/ryggöm och kräver behandling och vila.
 
Jo
Ta hjälp av ditt nätverk och hör dig för vilka i området de föredrar/har erfarenhet av. Att du provar själv i blindo och hoppas på att främlingar på nätet både har kompetens och kan avgöra passform i 3d på ett foto KOMMER komma med bakslag och dyra läropengar det med. I bästa fall för att du köpt fel sadel bara, i värsta fall blir hästen halt/ryggöm och kräver behandling och vila.
Nä jag hoppas inte några främlingar ska kunna avgöra passande sadel men eftersom detta är ett diskussionsforum där man kan ställa frågor är det ju inget som skadar iallafall.
 
Är det inte så att sadeln helst ska sluta nånstans innan sista revbenet? Så lång att den går ända dit är den nog inte.
Som ngn annan skrev så ska det inte gå bakom sista revbenet. Jag vill personligen inte ha mot sista revbenet heller. Har du ingen möjlighet att ta ut en provare som kan hjälpa dig eller ngn i din närhet som kan känna och kolla? På tex youtube finns det guider där du kan tex lära dig att mäta hästen osv. På min ena häst med kort anläggningsyta fungerade sadlar som albion, amerigo, vissa prestige men ibland kan det vara svårt att se själv om sadeln är optimal.
 
Jag har en mycket undrande fråga, var nånstans hittar man olika sadlars anläggningsyta verkar ju inte stå utskrivet?!
 
Behöver inte vara så nej men ja dom KAN göra så.
Man har ju inte köpkrav bara för att en sadelutprovare gjort en utprovning.

Du sätter gränsen för din budget. Sadelutprovaren kan prova sadlar inom budgeten men ibland också låta dig prova en sadel över budget för att du ska få en referens till hur saker ska kännas när drt är riktigt bra.

En del får hjälp av utprovare att mäta rygg och få tips på sadlar att leta begagnat. Det finns ett värde att ta hjälp av en utprovare om man själv inte vet hur man ska mäta.

Jag kan ge dig tips på sadlar men då behöver jag veta hur många cm bred kanal, vilken typ av profil, vilken typ av bom, hur lång, hur bogfri eller inte, hur är hästen musklad och hur ser sadelgjordsläget ut? Det går inte att gissa utifrån en bild längre när man tittar på moderna sporthästryggar, de är för knepigt byggda.

Får man tipsa om att leta fram Saddlefit4Life video på Youtube hur man skissar upp och mäter ryggen?
Med lite mått så kanske det även går att få råd av en sadelutprovare som säljer sadlar på distans?
 
Nej, man måste mäta sadeln och uppskatta var den släpper ryggen. Det brukar gå tillräckligt bra så man får ett ungefärligt mått och vet vad som sedan är värt att prova. Jag har ibland bett säljare mäta en sadel åt mig.
Ja det gör ju inte det hela lättare direkt även om man har hästens mått måste man ha sadeln hos sig för att kunna mäta den, suck.
 
Ja det gör ju inte det hela lättare direkt även om man har hästens mått måste man ha sadeln hos sig för att kunna mäta den, suck.
Ja, du måste ju ha sadeln för att prova den också. Men de flesta säljare har nog ett hum om hur lång den är och det brukar som sagt gå att få ett mått för att veta om det är värt att prova eller inte. Men det är ju många andra saker än längden som måste passa också, så att se sadeln live och prova den är ju tämligen nödvändigt oavsett.
 
Det här är globus syntetsadel. Ska inte det vara ett av dom kortaste märken som finns på marknaden? Själv tycker jag inte den ser speciellt kort ut, åtminstone inte på den här hästen.
 

Bifogade filer

  • 8C112AC6-488F-41E1-891C-AC23AE728367.jpeg
    8C112AC6-488F-41E1-891C-AC23AE728367.jpeg
    211,1 KB · Visningar: 121
Det här är globus syntetsadel. Ska inte det vara ett av dom kortaste märken som finns på marknaden? Själv tycker jag inte den ser speciellt kort ut, åtminstone inte på den här hästen.
Ser inte överdrivet lång ut heller, eftersom den har korta bossor som släpper tidigt. Däremot ligger den väldigt lågt vid manken vilket får mig att tänka att den är för vid i bomvidd?

Vet faktiskt inte mycket alls om Globus syntetsadlar.
Deras lädersadlar är väldigt korta, ja.
 
Den ligger i princip på manken. Vet inte om det hjälper att byta till smalare järn ens eller om man behöver byta till flera vidder smalare och den då blir för smal.
 
Fråga, ligger denna för långt fram?
 

Bifogade filer

  • BE8DC767-92B7-4D0E-BD3A-9B815C50896F.png
    BE8DC767-92B7-4D0E-BD3A-9B815C50896F.png
    223,3 KB · Visningar: 74
Den ligger i princip på manken. Vet inte om det hjälper att byta till smalare järn ens eller om man behöver byta till flera vidder smalare och den då blir för smal.
Du ska bara använda de koppjärn som är kompatibla.

ligger den på manken så är den klart för vid. Hur många vidder du behöver justera är svårt att gissa. beror också på hur hästen är musklad i sadelläget.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu i UF tider så kollar jag och några vänner runt med idéen att börja tillverka framförallt läderprodukter och vi är intresserade av vad...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 458
Senast: Acer
·
Övr. Hund Inser att jag behöver köpa en riktigt bra trimmer till min blivande dvärgpudel. Jag har en till detaljer (nos och tassar), men behöver...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: ufot
·
Övr. Hund Söker ett smidigt ihopfällbart trimbord att använda både vid klippning och badning. Gärna höj och sänkbart. Tänkt att använda till...
2
Svar
21
· Visningar
880
Senast: ufot
·
Skola & Jobb Hej kära bukare, Jag vill utbilda mig vidare inom grafisk design efter sex år på universitetet. Jag har inget csn kvar på...
Svar
3
· Visningar
513
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp