Sadellängd

Finns det ens sadlar som är kortare än 47 cm i 17,5 efter att ha kollat längder verkar det inte riktigt så?
 
Vilka märken är det?
Några olika Equipe, en Erreplus, en Kieffer hopp, en Stübben Juventus hopp, en Passier optimum, ett par olika Röösli, en Amerigo och så några jag inte minns längre. Om din häst har en anläggningsyta på 47 bör du inte alls ha problem med att hitta tillräcjligt korta sadlar om du letar bland rundbossade och någorlunda moderna sadlar (även om t ex Röösli är rätt omodern och kort, och det finns även andra äldre märkessadlar med rundbossor som är rätt korta) 47 cm är inte jättekort, tror en av Rööslisadlarna vi hade var ca 41-42.
 
Har provat en annan sadel som ska vara kort men det ser inte riktigt bra ut, vad är fel?
 

Bifogade filer

  • DA35571E-129D-4AC0-A7EF-FC779F66D0BA.jpeg
    DA35571E-129D-4AC0-A7EF-FC779F66D0BA.jpeg
    209,3 KB · Visningar: 46
Det knepiga är att hästen inte ska bara ha en mycket kort sadel utan också mer utrymme för manken än de flesta sadlar har plus rätt böjning på bommen.
 
Det knepiga är att hästen inte ska bara ha en mycket kort sadel utan också mer utrymme för manken än de flesta sadlar har plus rätt böjning på bommen.

Och just av denna anledningen så har du större chans att finna en lämplig sadel med hjälp av en sadelutprovare än att försöka själv. Enklare typer av ryggar kan man lyckas hitta en sadel åt som en påläst amatör - även om det i vissa fall visar sig svårt (och dyrt!) i alla fall. Med knepiga ryggar så är det bäst att överlåta saken åt proffsen. Helst såna som är märkesoberoende.
 
Det knepiga är att hästen inte ska bara ha en mycket kort sadel utan också mer utrymme för manken än de flesta sadlar har plus rätt böjning på bommen.
Vilket en välrenommerad sadelutprovare kan hjälpa dig med.
Sadeln på bilden upplever jag hamnar lite i bakvikt. Men det är omöjligt att säga vad det beror på utifrån en bild.
Dessutom kan sadeln ligga helt annars när hästen rör sig och arbetar korrekt jämfört med hur den ligger i stallgången. Därför behöver man någon som kan hjälpa till att se sadeln under ryttare och i arbete också.
 
Håller med de som skriver att ta hjälp av sadelutprovare.
Du behöver inte ta ut en som bara säljer ett visst märke o du behöver ju inte köpa en sadel alls av denna person.
Ni kan prova ut en ny så kan du börja leta efter samma fast begagnad. Det gjorde jag
 
Nu visade det sig att denna sadeln också låg för nära manken efter en stunds ridning. Jag kan faktiskt inte förstå varför man inte tillverkar fler sadlar med utrymme för manke. Det är ju ganska allmänt känt att speciellt halvblod har höga mankar, jag har till och med sett en häst som inte ens kunde ha prestigesadlar, dom låg på manken.
 
Nu visade det sig att denna sadeln också låg för nära manken efter en stunds ridning. Jag kan faktiskt inte förstå varför man inte tillverkar fler sadlar med utrymme för manke. Det är ju ganska allmänt känt att speciellt halvblod har höga mankar, jag har till och med sett en häst som inte ens kunde ha prestigesadlar, dom låg på manken.

Prestige är ju inte särskilt förlåtande för höga mankar.

Vill man ha det så tycker jag att det är lättast att titta på de Engelska/Brittiska märkena, gjorda för hästar med högt fullblodsinslag. Tex Harry Dobbs, Frank Baines mfl
 
Samtliga sadlar ligger inte i balans. Det kan tex bero på att den är för trång eller vid, fel bomform eller att sittpunkten inte stämmer överens med hästens. Omöjligt att bedöma utifrån en bild.

Det viktigaste som många glömmer är att det spelar ingen roll hur bra en sadel ligger på en stillastående häst. Man måste också ta hänsyn till hur hästens rygg förändras under arbete.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu i UF tider så kollar jag och några vänner runt med idéen att börja tillverka framförallt läderprodukter och vi är intresserade av vad...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 458
Senast: Acer
·
Övr. Hund Inser att jag behöver köpa en riktigt bra trimmer till min blivande dvärgpudel. Jag har en till detaljer (nos och tassar), men behöver...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: ufot
·
Övr. Hund Söker ett smidigt ihopfällbart trimbord att använda både vid klippning och badning. Gärna höj och sänkbart. Tänkt att använda till...
2
Svar
21
· Visningar
880
Senast: ufot
·
Skola & Jobb Hej kära bukare, Jag vill utbilda mig vidare inom grafisk design efter sex år på universitetet. Jag har inget csn kvar på...
Svar
3
· Visningar
513
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp