Sadellista distans

Lutten

Trådstartare
Ofta kommer det frågor om vad man ska ha för sadel till distansridning. Svaret är lika ofta -En skön sadel som passar hästen! Men jag är väldigt nyfiken på vad det är för sadlar som används, samtidigt funderar jag på en ny sadel då min är sliten. Dessutom är det ju kul om det händer lite här på distansforumet ;) Så därför tänkte jag starta en sadellista, skriv gärna vad ni har/har haft för sadlar, till typ av häst/rygg, för och nackdelar och gärna hur den är i sätet (många kvinnor som jag vill inte ha en bred midja)

Jag har en Free n´easy, dressyr eller distans modell (osäker, köpt begagnad). Passar alla mina 3 hästar, 2 halvblod och en halvblod/arab/newforest korsning. alla har ganska raka ryggar och mer eller mindre manke. Sadeln är en slags bladsadel med mycket justerbar bom (hela bommen justerbar, inte bara vid manken).
Fördelar: Höj och sänkbart bakvalv som gör att man kan passa in sitsen så den inte blir fram/baktung. Stor anläggningsyta, kan ju va negativt om kusen har kort rygg. Brett säte med smal midja gör den bekväm under långa timmar. Packringar. Bra läderkvalitét enligt "min" lädermakare. Nyare modeller har justerbara sadelgjordsstroppar.
Nackdelar: Tung (om man inte själv är en flugviktare som måste ha mer vikt vid t.ex mästerskap). Jag tycker knästöden är lite i vägen, skulle vilja ha mer framåtskurna kåpor. Vet inte hur gammal och använd min är men sömmarna börjar ge med sig på den. Nypris ganska högt, ca 1900 pund. Liten begagnat marknad.
 
Sportssaddle, bomlös.
Använd på en arab med kort rygg (se mitt foto). Igentligen för lång men har fungerat med stropparna i normalt läge. Provade att centerrigga den men då fick hästen ont på länden.
Grymt bred häst som har varit omöjlig med bomsadel, allt har tryckt på honom. SS är den enda som har fungerat.
Väldigt skön sadel om man fixar att sitta brett. Inget uppbyggt säte. Inga stöd för benen och stigläderfästet i knähöjd. Normalt westerngjordar men jag har bytt till stroppar o kan använda dressyrgjordar.
Köpt ny 1999 och används fortfarande.

Arabian Solstice. Engelsk typ.
En sadel av allroundmodell med bra benstöd. Väldigt skön. Ringar bak för packning.
Använd på arab med bred, ganska rak rygg, normal manke. Lång gjord.
 
Har nu slutat tävla aktivt i distansritt men red i vart fall aktivt mellan 2007 fram till vintern 2011. Började i en allroundsadel från Börjes, typ deras Pinto, men bytte sedan 2008 till min Globus Click CC. Tränat, tävlat både distan och hoppning i den sadeln. Fantastiskt skön hoppsadel med smal midja, bra knästöd och bakvalv. Har den fortfarande till mina uteritter och hoppningen. Hästen har en bra rygg där det mesta passar, jag är tvärt om kräsen och lite "prinsessan på ärten".
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 054
Senast: Aifos
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 687
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 701
Senast: tuaphua
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 374
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp