Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Sadelmärken

J

Jessica

Jag har en häst som Stübbensadeln passar väldigt bra till, men jag trivs mindre bra i en sådan sadel. Nu undrar jag om någon vet om det finns något annat märke som är byggt på ungefär samma sätt som en Stübbensadel.

Jag har provat Bates Caprilli och Appaloosa Prestige, den första var för rak i bossorna och den andra för rundad.

mvh Jessica

J

Jessica

Ja, Lemetexen fungerar också på honom, men jag vill inte ha en permanentstoppad sadel.

Hubertusen tycker jag inte om alls, jag har ingen särskild anledning, bara en känsla :o.

mvh Jessica

En Albion SL (dressyrsadel) kanske :). Jag har en sådan och den är urskön att sitta i. Inte alls så hård som Stübbensadlarna är. Annars så trivs jag väldigt bra i min Passier hoppsadel också.

Dessa sadlar brukar ligga bra på de flesta hästryggar...

S

Stallkatten

Prova passier.
Jag fick en med min pålle när jag köpte honom men sadeln var för stor för mig så jag köpte en stubben istället :D

J

Jessica

Albion och Passier hmmm

Tack för tipsen :D

Förresten, vet ni vilken storlek på Albion och Passier som motsvarar ca 31-32 i bomvidd på Stübben?

mvh Jessica

Albion SL finns ju i ganska många storlekar. På min pålla låg Stübben 31 bra, men var aaaaningens trång, medans 32 var för stor.

Den Albion SL som jag har är i storlek MM, vilket betyder Medium-Medium. Alltså normal bom. Stübbens 31 är ju också normal bom. Nästa storlek är MW = MediumWide, sedan kommer W=Wide. Finns även N=Narrow (smal) och NM=Narrow-Medium (Smal mot Normal). Du kan kolla in sadeln på http://www.albion-saddlemakers.co.uk klicka på Products och välj dressage. Deras dressyrsadel Albion SLK har samma bossor som SLK, men har ett högre bakvalv.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6477 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
1 266
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
413
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
2 150
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa golden
  • Hund bet familjemedlem hjälp

Hästrelaterat

• Annonsera mera VI