Sadelmakare!!

Tessanium

Trådstartare
Jag har alltid varit intresserad av att bli sadelmakare, men tar man upp det för arbetsförmedlingen så är det "inget dom kan hjälpa till med"(som vanligt), nu jobbar jag som hästskötare men tycker jag skulle kunna kombinera det med studierna imed jag jobbar halvtid.
Vet att det finns en skola i Tärnsjö men där är 3 års väntetid och min ansökan har dom inte ens svarat på.
Och flytten dit skulle innebära att jag står utan jobb.
Vet någon hur man ska kunna få hjälp med detta så vore jag mycket tacksam??????
 
hej

jag har också alltid velat bli sadelmakare, varit i kontakt med arbetsförmedlingen och syo, men tyvärr finns det inte så mkt att göra för tillfället. I Malmö finns nån utbildning som din hemkommun måste bekosta (brukar vara det stora problemet).

SKulle vi kanske kunna ha lite kontakt för att ev. hjälpa varandra med lite tips mm.

anna_olofsson@telia.com
 
hej. jag vet ingenting om hur man blir sadelmakare, men stå på dig och fortsätt sök, för flera sadelmakare behövs! Lycka till!
/P
 
Det finns en hanterkshögskola (tror jag det var :o) i skåne...minns inte var det var någonstans just nu :crazy:. Har själv pratat med dem, ska se om jag hittar nummret dit till dig!
 
Du kan inte börja som lärling? Vet inte riktigt hur det funkar men du kan ju fråga närmaste sadelmakare.

/emma
 
Jag är också intresserad, men inte säker om jag vill satsa på det. Jag tror det lönar sig att stå i kö till Tärnsjö så länge. Om du har ett ärligt intresse så bör de märka det om du kallas till intervju... men de lär ha många sökande...

Det finns en kortare kurs i Norrland, Övertorneå. Jag har en gammal adress, kolla om den funkar: info@utbnord.se , tel: 0927 75100 Man kanske måste ha en utbildning (skomakare el dyl) i botten för att få gå den.

Lärling är också ett bra förslag, värt att kollas upp. Kolla upp aktiva sadelmakare nära dig!!

Kanske du kan hitta andra utbildningar eller kurser som ger dig mera grund att stå på först, så kanske du lättare kan bli lärling eller komma in i Tärnsjö? Typ trä o metallslöjd, läderarbeten...

Lycka till!
 
Det är väldigt lång väntetid till Tärnsjö, men det kan det vara värt. Jag har varit där på studiebesök för några veckor sedan. Du får verkligen en fin utbildning, och har tillgång till praktiskt taget vilket material som helst.
Jag funderar själv på att söka dit. men som sagt, väntetiden är ganska avskräckande...
 
Är du inte fastanställd?
Har du en fast anställning/tillsvidareanställning har du rätt till tjänstledighet under studietid förutsatt att du anmält detta till arbetsgivaren i god tid, 6 månader har jag för mig att det är.
 
Hej!
Vänte tiden nu ligger på 2-3 år till tärnsjö

Fick nyss beskedet att jag kommer in till hösten och jag är så lycklig :banana: :bump:
 
Fick mina papper från tärnsjö idag! :) Åkte du in dit på intervjuv eller gjorde du arbetsprover eller så?
 
Hjääälp!!!
Nu har jag jätteproblem!!
jag har också tänkt bli sadelmakare men har absolut inte räknat med att det är så lång väntetid! Vem är det som har lämnat de uppgifterna?
Min pappa har ett sadelmakeri och jag har som mål att ta över den när han går i pension om 2½år men det blir ju lite svårt när det är en väntetid på 3år.
Var på Nordiska Museet förra veckan och pratade med en sadelmakare och han sa att om man får tag på en sadelmakare som har tid att ta emot en så finns det en kursplan att gå efter.
Men jag vill inte vara hos min pappa så nu vet jag inte hur jag ska göra, fyyyy!!!
 
Vem som lämnat de uppgifterna :confused:

Skolan såklart. dvs sadelmakeriskolan i Tärnsjö

Pop-eye: Jag gjorde ingetdera.
 
Jag står i kö fortfarande, har stått 1½ år nu, men kommer troligtvis in till hösten då jag är bland de första som står i kö.

Man kan komma in tidigare beroende på kunskap osv

En negativ sak: Kön har vuxit än mer sedan jag ställde mig, då var det 2 år, idag mer mot 3 år

en obekräftad uppgift jag fått är att väntetiden om man söker nu kan bli än längre, mellan 3-4 år
Har ej frågat skolan om detta, utan hörde det på omvägar.

Så sök, och var beredd på minst ett års väntan.

mvh/ Anita
 
Det finns en utbildning i Skåne också. Jag är inte helt säker men jag tror det är Lernia som är med och organiserar den. Kolla med dem! Där är nog ingen väntetid iallafall.
//L
 
Kan man inte gå som lärling istället?? Min granne går två år som lärling hos en sadelmakarmästare (www.sadelmakeriet.com tror jag), hon är från Norge, men det verkar ha gått hur fort och enkelt som helst att få börja...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ok. Efter en cancerresa har jag, såklart, börjat klura på vad jag Verkligen vill göra med resten av livet (hur kort/långt det nu blir)...
2
Svar
24
· Visningar
1 577
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 442
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 152
Senast: Enya
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 182
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp