Sadelmakare?

S

Spider84

Hur blir man egentligen det?
Finns det en utbildning eller får man jobba som lrling os någon?

Någon som är sadelmakare här inne? Hur är det i så fall att jobba som det?
 
Jag har sökt in till Tärnsjö.
Väntetiden är 3 år, så nästa år hoppas jag komma in.
Verkar jätteskoj, och eftersom jag nu genom mitt arbete jobbar med gamla seldon och sadlar så är det extra roligt att ev kunna ta del av nya/ gamla idéer

mvh/ Anita
 
Det finns ju också kurser utomlands - t.ex. en utanför Cambridge (p.g.a. alla galoppstall runt Newmarket tror jag) som är bra.
 
Tärnsjö är den enda utbildningen jag vet om i Sverige. Man kan ju som sagt åka utomlands, england har ju utbildningar.
Jag har varit på studiebesök på Tärnsjö, och jag fastnade direkt för utbildningen. Synd bara att det är så lång väntetid, men det kan det nog vara värt.
 
förutom det som har nämnts ovan så har vi en del folkhögskolor, studieförbund, eller som jag började en gång i tiden, en helgkurs i lädersömnad hos Stockholms avdelningen av Jordbrukar Ungdomens Förbund.
 
Jag är inte säker, men tror det ska finnas en utbildning i Ypäjä, Finland...
 
tärnsjö är den enda jag har hört talas om. det är väldigt lång väntetid.
 
Jag är sadelmakare!
Jag läste till det på Cordwainers College i London, det var då, ett av europas äldsta lärosäten för detta ädla yrke.
Den utbildningen är två-årig och väldigt lärorik. Man använder bara de gammla traditionella metoderna, men får under sista året lära sig använda moderna symaskiner.
Första året bygger man en sadel och gör en massa remarbeten, man har även möjlighet att avlägga hantverksprov på nivå 1. Andra året brukar man traditionellt välja sadelbygge alternativt seltillverkning och olika träns mm. Min klass var otroligt ambitiös och vi gjorde alltihop. Man har även här möjlighet att avlägga hanverksprov på nivå 1&2.
Utöver de praktiska ämnena har man bettkunskap, företagsekonomi, datakunskap, hästkunskap. I dessa ämnen har man skriftliga prov, hemtentor och uppsatser.

Under mitt sista år såldes utbildningen till Capel Manor College. Även det ligger i London. När vi hade flyttat dit hade vi även möjlighet att få körlektioner med skolans tunga arbetshästar samt ridlektioner.

Det finns ett par andra sadelmakeriskolor i england och en del sadelmakare/sadelmakerier som är villiga att ta sig ann lärlingar. Om du ska ha rekomendationer bör du kontakta The society of Master Saddlers. De har listor och kan hjälpa dig. De finns på nätet bara at googla fram dem :)

Jag var i kontakt med Tärnsjö, men valde att utbilda mig i England. Köerna till utbildningarna är inte lika långa och jag anser att kunnandet och kvalitén på mycket av arbetet är bättre. Men det är upp till var och en att avgöra.

MVH
Apo - eder ödmjuka sadelmakarinna
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag går lite i tankarna på att försöka mig komma in på någon utbildning som sadelmakare ifall jag inte kommer in på hovslagar...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: lillan222
·
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 610
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 450
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 538
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp