Sadelmakare?

T

Tican

Jag tänkte kanske bli det. Är ganska händig av mig, tycker det verkar kul!
Min dröm är att ha ett eget sadelmakeri och butik och sälja egna träns, sadlar, och kanske ylletäcken, fårskinnsgrejer och tagelborstar. Naturliga saker, så att säga. Och ha ett shettisstuteri på fritiden! :love: :)

Är detta fysiskt möjligt?
Var utbildar man sig till sadelmakare?
Går ett sånt här projekt runt över huvud taget?
Tjänar man nåt, hur mycket?
Skulle du handla nåt på ett sånt ställe, eller föredrar du en billig syntetsadel? :smirk:

Jätte-tacksam för svar!
 
Jag vet själv inte så mycket, men min granne som har hästar hos oss håller på att bli sadelmakare. Hon går som lärling hos en sadelmakarmästare, i två år tror jag för hon är nog klar till sommaren. Hurvida det går runt just nu har jag ingen aning om, men hon säger att lärlingsplatsen har hur mycket jobb som helst, väntetiderna blir ofta lång pga mycket jobb så det verkar ju funka bra!
Självklart skulle jag handla där, i den utsträckning man har råd... för visst blir det ofta dyrt, men bra grejer!
Jag har själv funderat lite löst kring det efter att jag pratat med henne, men jag är inte så händig av mig så jag vet inte... Lycka till!
 
Det finns en skola som utbildar Sadelmakare. Tärnsjö Graveri. Det är en 2 årig grundutbildning, och sedan ett fördjupningsår har jag för mig. Har varit på studiebesök där och det verkade riktigt intressant. Har själv tänkt att söka dit nån gång i framtiden. Nackdelen är att det är lång väntetid till platserna.

Ta dig en titt på deras hemsida
http://www.sadelmakeriskolan.com/
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kom att läsa en bok om en man som råkat ut för en olycka och fått en ryggmärgsskada (”Smällen” av Kent Revedal). Boken var saklig...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
976
Senast: Fiachi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp