Sadeln glider bakåt

Alexandra_W

Trådstartare
Bomlös med läderbom.

Av någon anledning jag inte riktigt lyckats räkna ut varför glider den bakåt under ridning. Hästen verkar inte misstycka alls, men jag blir lite "störd" då saker och ting brukar ligga stilla på honom annars. Problemet har kommit sista veckorna.

Frågan är om man ska vara nöjd med att hästen är nöjd, och låta den ligga där även om det känns för långt bak, eller om man ska försöka fixa till det på något vis. Jag blir lite osäker själv på om det är okej att den ligger som den hamnar?

(Jag slängde på förbygel idag men det blev kajko, hästen är riden med halsrem som livförsäkring för matte i alla år, och lärt sig bromsa för halsremmen så han lägger i bromsen när förbygeln sträcks)

Dåliga bilder, kan ta bättre imorgon

1505289_551902381572406_269342126_n.jpg


1601233_551902511572393_1212059778_n.jpg


1560714_551894771573167_711089315_n.jpg
 
Sv: Sadeln glider bakåt

sadeln ligger extremt långt bak ja....

har den börjat glida bakåt nu på sistånde eller vad är anledningen till din tråd?

om den glider bakåt och tidigare legat bra i sig så självklart kan det i sig inte åtgärdas av en brösta/ förbygel utan att det i sig påverkar hästen .
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeln glider bakåt

sadeln ligger extremt långt bak ja....

har den börjat glida bakåt nu på sistånde eller vad är anledningen till din tråd?

om den glider bakåt och tidigare legat bra i sig så självklart kan det i sig inte åtgärdas av en brösta/ förbygel utan att det i sig påverkar hästen .

Den har börjat glida nu ja. Samtidigt så innan hade den ju inte satt sig efter hästen, så lite svårt säga något rent så om det är sadel eller häst som är orsaken.

Dock så är jag inte säker på att det inte är en synvilla, alltså inte att den glider bak men att den verkligen ligger så långt bak som jag tycker när den lagt sig där den vill.

Jag satte mig nämligen och studerade bilder med andra sadlar, han har sitt sadelläge (och sadelgjordsläge) ganska långt bak, och stora bogblad. Tittade på bilder och jo nog ligger den här längre bak tycker jag. Tills jag drog streck på bilder och jämförde. Sen blev jag inte klok alls på om det är en synvilla iom hur sadeln är skuren eller ej? (Glider gör den ju, men sadlar jag för långt fram sett tills hans sadelläge är det ju inte så konstigt)

Han är ju i olika hull, och den bomlösa ligger mer "ovanpå" än den övre sadeln med bom. Men hans virvel borde inte ha förändrats av hull osv, och om man drar streck och kollar avståndet så.. som sagt, jag blir inte klok på om det är en synvilla eller ej?

Det blir ju aldrig exakt med bilder, men..

1604499_551966904899287_811950251_n.jpg


Det som gör mig förbryllad är att HÄSTEN är fullt nöjd, och han brukar vara mer än lovligt pipig om något inte passar sadelmässigt.
 
Sv: Sadeln glider bakåt

Omg var med anledning av stiglädrena ;)

Sen tycker jag nog att sadeln ligger bättre, mer i våg, på den nedre bilden.

Har du någon bild på ryggen naken ?
 
Sv: Sadeln glider bakåt

Omg var med anledning av stiglädrena ;)

Sen tycker jag nog att sadeln ligger bättre, mer i våg, på den nedre bilden.

Har du någon bild på ryggen naken ?

Det är två olika sadlar på bilderna, och tagna helt olika år. Är bara för att jämföra hur långt bak de ligger/når.

Vetesjutton om jag har någon nytagen ryggbild, ska kolla. Tveksamt. Men får ta en annars.

Det här är nyaste jag har, men den är inte dagsfärsk och den är inte så himla bra heller
1017548_552036748225636_1353292398_n.jpg


Tillägg: jag har bytt sadelgjord, men tycker inte den ska ge sig ut på vift för det sadeln.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeln glider bakåt

Den långa manken gör att sadelGJORDsläget ligger längre bak än vad man normalt kan tro.

Läget ligger i höjd med där du ser sprayflaskan under magen.
Inte framför det läget, kanske t.o.m. lite bakom. ...

Fick fram Lippans sadelgjordsläge genom att kolla var manken slutade och lägga sadelgjorden rakt ner från det stället.
Och då först slutade sadeln åka iväg utan låg helt stilla och hennes sadelgjordsfobi försvann efter 3e sadlingen....

Får samma resultat med min gamla ponny. ..
 
Sv: Sadeln glider bakåt

Jo som jag skrev, han har både sadelläge och sadelgjordsläge långt bak. (Och stropparna på den bomlösa sitter inte idealiskt). Dessutom har den bomlösa kåpan nästan bakåtskuren. Så jag blir inte klok på om den inte alla ligger för långt bak/längre bak än något annat utan det bara är en illusion?

Allt annat har legat still, alltid. Men om jag pga optisk synvilla lägger den bomlösa för långt fram så är det ju inget konstigt att den glider bak till där den ska ligga
 
Sv: Sadeln glider bakåt

Jag tror det är en synvilla och att du lägger sadeln lite för långt fram så den glider lite bakåt för att hamna där den ska.

Lita på hästens reaktioner :bow: ;)
 
Sv: Sadeln glider bakåt

Han är ju inte alltid pålitlig, därav nojan ;) Med sadlar brukar han dock vara det. Därav grubbleriet och fundering på om bara synvilla. Med tanke på vilken resa jag fick i en soffkuddebomlös har jag svårt tro han skulle acceptera en sadel för långt bak... Han är lite för glad i hatten över snön för att jag ska kunna checka småsakerna som brukar skvallra om att han inte är helt nöjd med sadeln dock. Å andra sidan har han gillat den här sen dag ett, när den låg i bakvikt iom ej satt sig över manken än. Så vem vet.

Får ta fler och bättre bilder imorgon.

När han är igång (vilket han inte var på bilden naken) får han helt rak buklinje btw. Mycket tacksam så, sadelgjorden ligger där man spänt den.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadeln glider bakåt

Nytt försök, bytt tillbaka din den gamla (men eg förkorta) sadelgjorden. Slopade schabraket med.

Innan ridning:
1520799_552912814804696_439804681_n.jpg


1521304_552912818138029_1574093150_n.jpg


1524983_552912811471363_1199275894_n.jpg


Där mitt finger är under padden är bogbladskanten
1560683_552912824804695_1163835617_n.jpg
 
Sv: Sadeln glider bakåt

När jag såg dom 1a bilderna tänkte jag skriva att sadeln såg ut att ligga ca 5-8 cm för långt fram.

Vilket är nästan lika mycket den åkte bak till du ridit färdigt. ...

Enligt mitt sätt att se på det hela = DÄR ska sadeln ligga från början.

Har du testat med att låta den läggas där från början ?
 
Sv: Sadeln glider bakåt

När jag såg dom 1a bilderna tänkte jag skriva att sadeln såg ut att ligga ca 5-8 cm för långt fram.

Vilket är nästan lika mycket den åkte bak till du ridit färdigt. ...

Enligt mitt sätt att se på det hela = DÄR ska sadeln ligga från början.

Har du testat med att låta den läggas där från början ?

Fast den gled inte idag ju! =)

Enda som hände, och ska hända, är att den sjunker i framvalvet (och kåpan vinklas om och blir lite mer "bakåt").
 
Sv: Sadeln glider bakåt

Hmmmm....

Kan det vara så att sadeln inte har format sej efter hästen tillräckligt för att behålla den formen när den tagits bort från hästen.
Vilket den kommer göra tids nog.
 
Sv: Sadeln glider bakåt

jag tycker att det ser ut som att den sjunkit ner i framvalvet och att sadelgjorden kasat bak. bakvalvet ser ut att vara på samma plats som innan.

din häst har ju fina prickar att gå efter :p och ser man på de nytagna bilderna så är det en vit prick som är nära padden och det är samma avstånd före och efter ridning. men du kan ju rita med krita eller ngt sånt framför gjorden och framför sadeln samt bakom sadeln så du ser om sadeln flyttat sig.
 
Sv: Sadeln glider bakåt

jag tycker att det ser ut som att den sjunkit ner i framvalvet och att sadelgjorden kasat bak. bakvalvet ser ut att vara på samma plats som innan.

din häst har ju fina prickar att gå efter :p och ser man på de nytagna bilderna så är det en vit prick som är nära padden och det är samma avstånd före och efter ridning. men du kan ju rita med krita eller ngt sånt framför gjorden och framför sadeln samt bakom sadeln så du ser om sadeln flyttat sig.

Smart där med krita. Nu mätte jag avståndet till virveln för att hålla koll. Samt jämförde var "lilla vita lappen" på padden var före vs efter (i förhållande till prickarna)

Men stämmer ju som du säger med prickarna vid padden med. Och ja, framvalvet har sjunkit (och ska ju det) men den har inte rört sig.

Hmm, sadelgjorden flyttat sig, inget jag tänkte på men det kanske den gjort ja?
 
Sv: Sadeln glider bakåt

Hmmmm....

Kan det vara så att sadeln inte har format sej efter hästen tillräckligt för att behålla den formen när den tagits bort från hästen.
Vilket den kommer göra tids nog.

Vad gäller framvalvet - japps. Dels går det tillbaka lite när den är av, dels ska det vidgas ut lite mer, det ligger lite för högt även när det satt sig.
 

Liknande trådar

Utrustning Alla mina andra hästar har haft sadlar som glider fram, och även denna borde ha det tycker jag, men icke! Sadeln glider istället bak...
Svar
19
· Visningar
2 331
Senast: TinyWiny
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 342
Senast: Fiorano
·
Utrustning Min Islandshäst har svårt sadelläge. Superkort rygg, överbyggd och obefintlig manke. Jag har en Ghost sadel till henne som egentligen...
Svar
5
· Visningar
850
Senast: Buck
·
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
1 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp