Sadeln glider fram, hjälp!

Maartinaaw

Trådstartare
Hejsan!

Jag har en D-ponny som sadeln glider fram på när jag rider. Sadeln ligger bra men hon är väldigt och då menar jag VÄLDIGT stor och rund över magen. Hennes mage kommer inte att försvinna eftersom hon har stor mage då hon har haft 5 föl.

Sadeln glider bla. fram när jag rider i högre hastigheter, hoppar och galopperar Sadelgjorden glider fram när vi rider så jag är jätterädd att den ska börja skava och det är även då sadeln glider fram.

Har ni några tips och idéer? Har börjat använda en gelépad som hjälper lite vad jag har märkt men inte tillräckligt.

Vi brukar oftast rida i skog och mark och vi springer gärna fort på åkrar. Hon är inte alls vild utan är väldigt lugn och bryr sig inte om någonting, så hon hoppar aldrig till eller busar.

Väldigt tacksam för svar, tips eller åsikter!
 
Vad har du för sadelgjord? Min medryttarhäst har lite samma problem, men jag har testat en sadelgjord som har som en rud platta under magen, och då hamnar inte sadeln lika långt fram. Finns ju "ergonomiska" varianter som är lite svängda. Det kanske vore något?
 
Vad har du för sadelgjord? Min medryttarhäst har lite samma problem, men jag har testat en sadelgjord som har som en rud platta under magen, och då hamnar inte sadeln lika långt fram. Finns ju "ergonomiska" varianter som är lite svängda. Det kanske vore något?
Jag har en sådan sadelgjord som ska hjälpa till lite och antar att den hjälper men inte tillräckligt.
Tror du en magplatta hade hjälpt till att hålla den fast. Har hört att den ska liksom suga sig fast på magen?
 

Bifogade filer

  • ADA8F406-C4EB-431F-9CE1-7BBE68408676.png
    ADA8F406-C4EB-431F-9CE1-7BBE68408676.png
    32,1 KB · Visningar: 7
Jag har en sådan sadelgjord som ska hjälpa till lite och antar att den hjälper men inte tillräckligt.
Tror du en magplatta hade hjälpt till att hålla den fast. Har hört att den ska liksom suga sig fast på magen?

Jag vet egentligen inte, är inte så kunnig sådär. Men det funkar mycket bättre med en magplatta på min medryttarhäst än med en vanlig rak.
 
På en jag red var sadelgjordsläget längre fram än sadelläget vilket gjorde att sadeln drogs fram. Att sadeln ligger bra på hästen och verkligen passar den blir superviktigt! Samt att man har rätt sadelgjord! Vi korsade även sadelgjordsstropparna vilket hjälper lite det också.
 
Jag vet egentligen inte, är inte så kunnig sådär. Men det funkar mycket bättre med en magplatta på min medryttarhäst än med en vanlig rak.
Tack så så mycket! Är inte häller så kunnig och har inte varit inne i hästvärlden så länge men ska kolla om jag kan hitta någon magplatta till ett rimligt pris och testa!
 
På en jag red var sadelgjordsläget längre fram än sadelläget vilket gjorde att sadeln drogs fram. Att sadeln ligger bra på hästen och verkligen passar den blir superviktigt! Samt att man har rätt sadelgjord! Vi korsade även sadelgjordsstropparna vilket hjälper lite det också.
Okej! Ska testa den tekniken nästa gång jag rider😁
 
svängd gjord, wintec har såna och bates, finns säkert fler också. Har en bates cair gjord till min tjockis och är helnöjd :)
 
Jag har en D-ponny som sadeln glider fram på när jag rider. Sadeln ligger bra men hon är väldigt och då menar jag VÄLDIGT stor och rund över magen. Hennes mage kommer inte att försvinna eftersom hon har stor mage då hon har haft 5 föl.
Jag förstår ditt problem.
Jag har själv haft en häst som hade sadelläget betydligt längre bak än sadelgjordsläget. På den gav jag upp försöken att hitta bättre passande sadel eller sadelgjord, eftersom det inte var där huvudproblemet låg, och köpte istället en förgjord som höll sadeln på plats. (min vän som är sadelutprovare var enig med min bedömning...)
(min förgjord är en lite mer exklusiv variant med bygel som ger frihet över manke och ryggrad osv, numera verkar det bara gå att hitta den enklare "stoppgjorden" som har en annan typ av konstruktion. Jag kan leta reda på min - är nog 10 år sen den användes senast... - och ta kort på den om någon önskar se den)

Men i ditt fall vill jag börja med att fråga dig om du är helt säker på att sadeln passar ryggen så bra det går? Du skriver i ett inlägg längre ner i tråden att du inte är så kunnig, så därför vill jag bara dubbelkolla att du är helt säker på att du kar rätt bomvidd och så?
Tack så så mycket! Är inte häller så kunnig och har inte varit inne i hästvärlden så länge men ska kolla om jag kan hitta någon magplatta till ett rimligt pris och testa!
Det vanligaste problemet med sadlar som åker fram är nämligen för smal bom på sadeln.
 
Fast en sadel som glider fram passar ju inte. Den är med största sannolikhet för smal.
Jag håller med dig, men som några nämnt så finns de fallen där sadelgjordsläget är betydligt längre fram än sadelläget. Då är det sadelgjorden som drar fram sadeln även om sadeln passar perfekt på ryggen.
Det är svårt att komma tillrätta med just det, om det är där problemet finns.
 

Liknande trådar

Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
547
Senast: Silje
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 885
Senast: valy
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 099
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp