Sadeln trycker mest framtill?

Rodluvan

Trådstartare
Hittar inte riktigt något svar på min fråga så får göra en egen tråd.

Jo, jag har nu börjat fundera på om min sadel verkligen ligger bra. Jag har inte haft ute någon som hjälpt mig att prova ut sadeln, utan jag tyckte att den låg bra när jag köpte den lite hastigt då sadeln jag fick med hästen låg och skavde mot manken.

Nu när jag har börjat rida hästen mer ordentligt så har jag upptäckt att hästen mest svettas vid manken/framtill. Vid ett lättare pass är det bara svettigt vid manken, men vid ett hårdare pass så är det även svettigt under resten av sadeln (dock mest vid manken).

Idag när jag provade sadeln utan schabrak för att kolla om det verkligen var rätt bomvidd på den (det är en Thorowgood med utbytbara koppjärn) så upptäckte jag dock att sadeln går att lyfta i bakvalvet, ganska så mycket (med spänd sadelgjord).. Det är inget tryck alls där bak där bossorna börjar synas eller hur man ska förklara. Och vad jag vet så ska väl sadeln inte kunna vicka varken framåt eller bakåt för då är den för svängd? Hästen är ganska rak i ryggen och vad jag vet så är väl Thorowgood en ganska rak sadel, MEN hästen är också rätt vid så jag är tvungen att ha vid mot x-vid i koppjärnet. Och är det inte så att bommen blir mer svängd desto vidare koppjärn man har i? Har inte märkt något glappande vid ridning dock, men den trycker väl antagligen mer vid manken och mindre där bak med tanke på svettavtrycken.

Så nu är jag i alla fall helt inne på att sälja sadeln och ta hit någon som kan prova ut en korrekt liggande sadel till pållen, men vill bara veta att jag gör rätt och tänker rätt. Är alltid bra att få mera kunskap kring sadlar då det tyvärr verkar som man inte kan lita på alla sadelutprovare heller :(
 
Sadeln kan vara för svängd, men det kan också handla om att den är för vid (precis som den hamnar i bakvikt när den är för smal hamnar den i framvikt när den är för vid). Innan du säljer den hade jag tagit ut en duktig sadelutprovare för att se hur den ligger, kanske räcker det med att byta koppjärn :)
 
Sadeln kan vara för svängd, men det kan också handla om att den är för vid (precis som den hamnar i bakvikt när den är för smal hamnar den i framvikt när den är för vid). Innan du säljer den hade jag tagit ut en duktig sadelutprovare för att se hur den ligger, kanske räcker det med att byta koppjärn :)

Tack för ditt svar :) Jo, jag funderade också på om den var för vid, men igår satte jag i det normala järnet jag har (alltså "1½" storlek mindre). Då hamnar sadeln väldigt mycket i bakvikt, men det går fortfarande att lyfta bakvalvet en hel del. Så den måste väl helt enkelt vara för svängd då? :confused:
 
Tack för ditt svar :) Jo, jag funderade också på om den var för vid, men igår satte jag i det normala järnet jag har (alltså "1½" storlek mindre). Då hamnar sadeln väldigt mycket i bakvikt, men det går fortfarande att lyfta bakvalvet en hel del. Så den måste väl helt enkelt vara för svängd då? :confused:

Jag vågar inte svara på det utan att ha klämt och känt i verkligheten. Grejen är att när sadeln är för svängd så brukar den vanligtvis inte bara gå att "gunga" åt ena hållet utan åt båda, med en för svängd sadel så hamnar mest tryck mitt under sadeln och man kan alltså vicka den fram och tillbaka (mer eller mindre, beroende på hur svängd den är). Jag hade oavsett tagit ut någon kunnig att titta på den innan jag säljer såvida jag är nöjd med sadeln i övrigt :) Är det som du tror att den helt enkelt inte passar och det inte går att rädda så kan du åtminstone få tips på vad du ska kika efter.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
300
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 721
Senast: Mogge
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 875
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp