Sadeln trygger ner min ponnys rygg😰

HÄller med om allt du skriver. Visst kan det kÀnnas trÄkigt att de inte fÄr Àta sÄ mycket av det goda grÀset som de vill, och att de konstant upplevs hungriga, men det Àr vÀrt det för att minska risken för sjukdomar som EMS och fÄng. FÄr de det kommer man behöva vara Ànnu striktare, om de ens överlever. Jag fick ocksÄ kÀmpa för att hÄlla min fd hÀst i lagom hull pÄ somrarna...
Samma hÀr. Min hÀst Àr ju vÀldans lÀttfödd och gÄr pÄ kortkort i icke beteshage (hade hon aldrig klarat! Hon Àr för fet som det Àr ÀndÄ ) och tyvÀrr Àr ju hon av den sorten som brutalbetar vilket syns pÄ framtÀnderna men jag vill ju undvika fÄng!!
 
Vad Ă€r skillnaden?😅 fri tillgĂ„ng antar jag, de e en vĂ€ldigt stor hage
FritillgÄng = fri tillgÄng pÄ hö
Bete = fri tillgÄng pÄ grÀs

PÄ dig lÄter det nÀstan som att hÀsten stÄr pÄ bete och ÀndÄ fÄr hö portionerat att Àta ute i hagen?
 
Vill bara tillĂ€gga att tandlĂ€karen tycker hennes tĂ€nder ser bra ut och hovslagaren ser inget fel pĂ„ hennes hovar, han tycker dem ser starka o bra ut😅 men som sagt kommer absolut ha inne henne oftare och börja konditionstrĂ€ning i minst 1 h (sĂ„klart ta det lugnare i början sĂ„ hon kommer in i det) tackar för hjĂ€lpen alla, jag Ă„terkommer om inget funkar eller situationen blir vĂ€rre. Nu Ă€r det endast pluggande o trĂ€na hĂ€sten som gĂ€ller, fĂ„r nog nĂ€stan slĂ€ppa mobilen helt đŸ€Ł mĂ„ste nog ocksĂ„ börja ta bussen till stallet, mina förĂ€ldrar kan inte skutsa mig hela tiden dem har ju jobb 👌
 
FritillgÄng = fri tillgÄng pÄ hö
Bete = fri tillgÄng pÄ grÀs

PÄ dig lÄter det nÀstan som att hÀsten stÄr pÄ bete och ÀndÄ fÄr hö portionerat att Àta ute i hagen?
Jaha nej, hon fÄr lite hö om hon stÄr inne under natten/dagen (0,5 kg) annars gÄr hon pÄ bete dÄ, sen blir det fri tillgÄng under vintern dÄ grÀset Àr borta.
 
Steg 1 Àr att alltid varenda sekund ha betesreducerare pÄ hÀsten nÀr hon gÄr pÄ grÀs. PÄ bara ett par timmar kan en hÀst Àta samma mÀngd grÀs som de annars gör pÄ ett dygn om betesreduceraren tas av och hÀsten fÄr gÄ utan i nÄgra timmar.
Steg 2 Àr en grushage. SkittrÄkigt men en sÄ överviktig hÀst hade jag aldrig vÄgat ha kvar i en grÀshage. Risken för fÄng Àr enorm och den kommer med stor sannolikhet fortsÀtta vara det resten av hÀstens liv om hon var sÄ överviktig nÀr du köpte henne som hon Àr nu. För varje gÄng en hÀst tillÄts bli överviktig ökar risken för fÄng och den ökar inte bara den hÀr sommaren utan Àven nÀsta Àven om hÀsten dÄ Àr slimmad. En hÀst som varit överviktig en lÀngre tid som din har löper mycket stor risk att för alltid ha en förhöjd risk för fÄng och ska hÄllas utefter det. Du mÄste ocksÄ rÀkna eller fÄ hjÀlp med att rÀkna ut en bra foderstat till din hÀst sÄ att hÀsten gÄr ner i ett lagom tempo. HÀsten ska inte svÀltas, det kan ocksÄ vara farligt men ner mÄste den. Med ett par timmars promenad varje dag och en vÀl utrÀknad foderstat kan det vara rimligt att hÀsten Àr i normalhull om ett Är.
Steg 3 Àr motion. GÄ lÄnga promenader. Börja med nÄgon timme i lugnt tempo och gÄ minst en timme dagligen, gÀrna mer. Efter ett tag ökar du farten sÄ att hÀsten gÄr pÄ i raskt tempo. En hÀst med förhöjd risk för fÄng ska ha minst 30 minuters pulshöjande motion varje dag för att minska risken för fÄng men din ska ju ocksÄ gÄ ner och behöver dÄ mer motion.

Att lÄta sin hÀst vara sÄ överviktig Àr att spela ryskroulette med hÀstens liv. Du kanske inte menar nÄgot med dina haha och glada smilies men du mÄste förstÄ att det hÀr Àr allvar.
 
Steg 1 Àr att alltid varenda sekund ha betesreducerare pÄ hÀsten nÀr hon gÄr pÄ grÀs. PÄ bara ett par timmar kan en hÀst Àta samma mÀngd grÀs som de annars gör pÄ ett dygn om betesreduceraren tas av och hÀsten fÄr gÄ utan i nÄgra timmar.
Steg 2 Àr en grushage. SkittrÄkigt men en sÄ överviktig hÀst hade jag aldrig vÄgat ha kvar i en grÀshage. Risken för fÄng Àr enorm och den kommer med stor sannolikhet fortsÀtta vara det resten av hÀstens liv om hon var sÄ överviktig nÀr du köpte henne som hon Àr nu. För varje gÄng en hÀst tillÄts bli överviktig ökar risken för fÄng och den ökar inte bara den hÀr sommaren utan Àven nÀsta Àven om hÀsten dÄ Àr slimmad. En hÀst som varit överviktig en lÀngre tid som din har löper mycket stor risk att för alltid ha en förhöjd risk för fÄng och ska hÄllas utefter det. Du mÄste ocksÄ rÀkna eller fÄ hjÀlp med att rÀkna ut en bra foderstat till din hÀst sÄ att hÀsten gÄr ner i ett lagom tempo. HÀsten ska inte svÀltas, det kan ocksÄ vara farligt men ner mÄste den. Med ett par timmars promenad varje dag och en vÀl utrÀknad foderstat kan det vara rimligt att hÀsten Àr i normalhull om ett Är.
Steg 3 Àr motion. GÄ lÄnga promenader. Börja med nÄgon timme i lugnt tempo och gÄ minst en timme dagligen, gÀrna mer. Efter ett tag ökar du farten sÄ att hÀsten gÄr pÄ i raskt tempo. En hÀst med förhöjd risk för fÄng ska ha minst 30 minuters pulshöjande motion varje dag för att minska risken för fÄng men din ska ju ocksÄ gÄ ner och behöver dÄ mer motion.

Att lÄta sin hÀst vara sÄ överviktig Àr att spela ryskroulette med hÀstens liv. Du kanske inte menar nÄgot med dina haha och glada smilies men du mÄste förstÄ att det hÀr Àr allvar.
Om man inte tar det pÄ alvar e man ju sjuk, jag kommer inte lÄta min hÀst dö okej? Om hon inte Àr bÀttre nÀsta Är flyttar jag henne finns flera andra stall i nÀrheten, jag e fan livrÀdd nu. Jag vill ju bara att allt ska bli bra o sÄ sÀger ni att hon kanske dör, och jag förstÄr det men det Àr den lÀskigaste kÀnslan i vÀrlden just nu. jag fattar att det Àr alvarligt, de kommer lösa sig för hon fÄr inte dö. Jag vill inte grÄta mer över detta, jag kommer göra allt för att de ska bli bra för jag Àlskar henne sÄ mycket. Ryskroulett stutsar runt i mitt huvud. Jag ska fixa detta.
 
(LÀgger in bilder lÀngst ner)
Har haft denna sadeln i ett Ă„r nu, vet inte exakt vad den heter men det Ă€r nĂ„gon lippo smart grej i fejklĂ€der (vi var pĂ„ en budgett kan man sĂ€ga) vĂ„ran sadelprovare sa till oss att den sadeln inte skulle trycka pĂ„ hennes rygg, sĂ„ jag tĂ€nker att min ponny kanske bara Ă€r kĂ€nslig? Hon kan ha börjat fĂ„ ont av den senaste tiden, men i sĂ„dana fall sĂ€ger hon inte till tydligt, i början nĂ€r vi fick sadeln var hon mycket mer överviktig sĂ„ det gjorde inte ont dĂ„ p.g.a fettet pĂ„ hennes rygg. Vi köpte Ă€ven en sadelpadd men den har blivit lika tillplattad som hennes rygg. Har tĂ€nkt shoppa efter en dressyrsadel till hösten, om ni kan nĂ„gra bra mĂ€rken sĂ„ skriv gĂ€rna dem, hĂ€lst vill jag ju ha en sadel som Ă€r skön för bĂ„de mig och hĂ€sten, den jag har nu gör lite ont o sitta i 😅 hennes rygg Ă€r föresten vĂ€ldigt platt, och hon har nĂ€stan ingen manke, hon har ocksĂ„ en hyfsat lĂ„ng rygg, tĂ€nk er att hon Ă€r lite som ett rĂ€tblock👍👍
Hur gÄr detta frÄn att jag frÄgar om sadlar till att jag kÀnner mig deprimerad? Ni kanske tycker att jag fÄr detta att bli om mig, det Àr det inte och jag vill inte att det ska vara det, jag önskar att jag visste hur man raderade inlÀggen för jag vill inte se mer jag vet redan vad jag ska göra. Jag vet att hon Àr fet jag behöver inte 20 mÀnniskor till som sÀger att hon Àr det, jag har fattat grejen nu.
 
Hur gÄr detta frÄn att jag frÄgar om sadlar till att jag kÀnner mig deprimerad? Ni kanske tycker att jag fÄr detta att bli om mig, det Àr det inte och jag vill inte att det ska vara det, jag önskar att jag visste hur man raderade inlÀggen för jag vill inte se mer jag vet redan vad jag ska göra. Jag vet att hon Àr fet jag behöver inte 20 mÀnniskor till som sÀger att hon Àr det, jag har fattat grejen nu.
Det Àr sÄ de blir nÀr man lÀgger ut bilder pÄ ohÀlsosamma djur pÄ ett internetforum. Du kan jÀmföra med om nÄgon lagt ut bilder pÄ en hÀst som Àr alldeles för smal - folk reagerar i all vÀlmening med omtanke för hÀsten oavsett vad frÄgan egentligen var. Att hÀstar Àr feta Àr vÀldigt farligt men tyvÀrr ser inte alla det sjÀlva förens det Àr försent och hÀsten dÄ blivit allvarligt sjuk.
Att gÄ pÄ bete eller ha fri tillgÄng pÄ hö passar lÄngt ifrÄn alla hÀstar och dÀrför mÄste uppstallningen anpassas efter det. Jordhage med hö i lagom portioner kan kÀnnas elakt nÀr grÀset vÀxer, men kan vara det bÀsta man kan göra för sin hÀst. SÄ mÄnga hÀstar blir sjuka pga vÄr okunskap.
 
@Carno Folk pÄ internet kan vara vÀldigt obarmhÀrtiga i synnerhet om man Àr ett barn, försök tÀnka att Àven om det inte framförts sÄ Àr det av vÀlvilja de flesta skriver. Din ponny Àr inte döende, dÄ hade din hovslagare eller tandlÀkare slagit larm, men börja banta den och lÄt det ta tid för det kommer det göra. Ta hand om bÄde dig och ponnyn!
 
Hur gÄr detta frÄn att jag frÄgar om sadlar till att jag kÀnner mig deprimerad? Ni kanske tycker att jag fÄr detta att bli om mig, det Àr det inte och jag vill inte att det ska vara det, jag önskar att jag visste hur man raderade inlÀggen för jag vill inte se mer jag vet redan vad jag ska göra. Jag vet att hon Àr fet jag behöver inte 20 mÀnniskor till som sÀger att hon Àr det, jag har fattat grejen nu.
Jag tror att mÄnga hÀr sjÀlva vet hur det kÀnns att fÄ hÄrda svar - tonen hÀr kan vara skoningslös och du Àr varken den första eller sista som vill radera inlÀgg. Jag tycker att det var bra att du frÄgade, bra att du la ut bilden och toppenbra att du tÀnker göra nÄgot Ät problemet. SlÀpp forumet ett tag, hÀng med din fina ponny och tÀnk att det hÀr Àr första dagen pÄ ett sundare liv för henne.
 
Om man inte tar det pÄ alvar e man ju sjuk, jag kommer inte lÄta min hÀst dö okej? Om hon inte Àr bÀttre nÀsta Är flyttar jag henne finns flera andra stall i nÀrheten, jag e fan livrÀdd nu. Jag vill ju bara att allt ska bli bra o sÄ sÀger ni att hon kanske dör, och jag förstÄr det men det Àr den lÀskigaste kÀnslan i vÀrlden just nu. jag fattar att det Àr alvarligt, de kommer lösa sig för hon fÄr inte dö. Jag vill inte grÄta mer över detta, jag kommer göra allt för att de ska bli bra för jag Àlskar henne sÄ mycket. Ryskroulett stutsar runt i mitt huvud. Jag ska fixa detta.
Bra att du tar det pĂ„ allvar. Ingen hĂ€r vill att du ska mĂ„ dĂ„ligt. Det Ă€r just dĂ€rför flera pĂ„pekar att din hĂ€st riskerar att bli allvarligt sjuk av den övervikt hon har nu. Inte för att du ska mĂ„ dĂ„ligt utan för att du och din hĂ€st ska kunna ha en massa kul tillsammans! Överviktiga hĂ€star Ă€r lĂ€skigt vanligt. Det Ă€r ocksĂ„ lĂ€skigt vanligt att mĂ€nniskor tror att fettdepĂ„erna Ă€r muskler. Det Ă€r ocksĂ„ vanligt att proffesionella som veterinĂ€rer och hovslagare rycker pĂ„ axlarna och inte sĂ€ger nĂ„got om en överviktig hĂ€st. Det Ă€r vĂ€ldigt lĂ€tt att bli hemmablind och inte se hur illa det Ă€r sĂ„ det var superbra att du skrev den hĂ€r trĂ„den sĂ„ att du fick upp ögonen för din hĂ€sts problem och kan ta tag i dem medans tid Ă€r.

Önskar dig och din hĂ€st all lycka till :heart
 
En annan sak som du kanske snart fÄr uppleva, nÀr din hÀst kommit ner i rÀtt vikt, Àr att folk kommer att sÀga att den Àr mager. Kom ihÄg att detta mÄste man bortse ifrÄn. Förutsatt att den inte Àr mager, sÄklart.

Vi har en hÀst som ser ganska kantig ut nÀr han Àr i rÀtt vikt. Han har lite lÀngre linjer Àn vissa fjordhÀstar vilket gör att hans muskler inte blir lika korta, eller ser ut att vara lika korta. Han har stor bröstkorg Ät sidorna (frÄn sidan inget alls) sÄ revbenen syns ganska tydligt nÀr han vÀnder i hagen eller drar en djup suck. Han Àr en fjordhÀst som gör sig bÀst pÄ utstÀllning med ca 75 kg övervikt men rör sig som allra bÀst och mÄr bÀst nÀr han har rÀtt vikt. Han blir piggare, mer samarbetsvillig och livet lyser i ögonen.

Vi fÄr stÀndigt höra att han ser ut att vara mager, kantig och i underhull dÄ tyvÀrr.

Jag gÄr efter denna film som hittills beskrivit allt pÄ ett jÀttebra sÀtt. Trots att jag haft hÀst hela mitt liv nÀstan sÄ gÄr jag stÀndigt tillbaka till denna och kollar av mina hÀstar varje mÄnad.

 
Är det ingen som reagerar pĂ„ att den stackars ponnyn fĂ„r 0.5 kg hö till natten nĂ€r den stĂ„r inne? 😳

Ponnyn Ă€r SMÄLLFET, men ger du den bara 0.5 kg hö över natten riskerar du en fortsatt fet ponny, fast med magsĂ„r som pricken över i:et.

Ta hÀsten frÄn betet. StÀll den i grushage och portionera ut hö 3-5 ggr per dag enligt 1.5 kg ts/100 kg hÀst, samtidigt som du ökar pÄ motionen. Inget kraftfoder eller godis.
 
Har du ingen som kan hjĂ€lpa dig med det hĂ€r? NĂ„gon som kan stötta och ge dig rĂ„d kring bĂ„de foder och motion? Det Ă€r jĂ€tteviktigt att du Ă€r försiktig nĂ€r du ökar pĂ„ motionen, sĂ„ att ponnyn inte gĂ„r sönder. Ännu viktigare nĂ€r den har mycket övervikt att bĂ€ra runt pĂ„.
 

Liknande trÄdar

Utrustning Hej! Jag har lÀst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trÄdar och har skaffat mig ett nÄgot sÄnÀr hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 616
Senast: Aureola
·
Utrustning Rak eller svÀngd rygg? *bilder* Hej! Letar ny dressyrsadel dÄ ponnyn musklat till sig rejÀlt pÄ det Äret vi Àgt han:) Han var...
Svar
6
· Visningar
2 389
Senast: Qosack
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Göra inlĂ€gg med mobilen
Tillbaka
Upp