Sadeln trygger ner min ponnys rygg😰

Är det ingen som reagerar pĂ„ att den stackars ponnyn fĂ„r 0.5 kg hö till natten nĂ€r den stĂ„r inne? 😳

Ponnyn Ă€r SMÄLLFET, men ger du den bara 0.5 kg hö över natten riskerar du en fortsatt fet ponny, fast med magsĂ„r som pricken över i:et.

Ta hÀsten frÄn betet. StÀll den i grushage och portionera ut hö 3-5 ggr per dag enligt 1.5 kg ts/100 kg hÀst, samtidigt som du ökar pÄ motionen. Inget kraftfoder eller godis.

Jag tÀnker att mÀngden i sig inte Àr ett problem om hÀsten Àter hela dagen. Det Àr timmarna den stÄr utan mat som spelar roll.

Men, det Àr ju bra att belysa problemet.
 
Jag tÀnker att mÀngden i sig inte Àr ett problem om hÀsten Àter hela dagen. Det Àr timmarna den stÄr utan mat som spelar roll.

Men, det Àr ju bra att belysa problemet.

Ja alltsÄ det Àr ju inte sjÀlva mÀngden jag reagerar pÄ utan precis det du sÀger angÄende timmarna den stÄr utan mat med tanke pÄ att hÀstar producerar magsyra kontinuerligt. 0.5 kg tar vadÄ, 20 min att Àta upp?
 
Ja alltsÄ det Àr ju inte sjÀlva mÀngden jag reagerar pÄ utan precis det du sÀger angÄende timmarna den stÄr utan mat med tanke pÄ att hÀstar producerar magsyra kontinuerligt. 0.5 kg tar vadÄ, 20 min att Àta upp?
Man kan ju som sysselsÀttning under natten om inte annat blanda de dÀr 0,5 kg höet med halm i ett grovmaskigt nÀt :).
 
Är det ingen som reagerar pĂ„ att den stackars ponnyn fĂ„r 0.5 kg hö till natten nĂ€r den stĂ„r inne? 😳

Ponnyn Ă€r SMÄLLFET, men ger du den bara 0.5 kg hö över natten riskerar du en fortsatt fet ponny, fast med magsĂ„r som pricken över i:et.

Ta hÀsten frÄn betet. StÀll den i grushage och portionera ut hö 3-5 ggr per dag enligt 1.5 kg ts/100 kg hÀst, samtidigt som du ökar pÄ motionen. Inget kraftfoder eller godis.
Fast det dÀr Àr inte korrekt, speciellt inte om man ska banta en ponny.
Du behöver kolla pÄ analysen av grovfodret och rÀkna, om man bara tar bort allt och ger sÄ lite hö som möjligt riskerar man nÀrings/vitamin brister och andra problem.
 
Fast det dÀr Àr inte korrekt, speciellt inte om man ska banta en ponny.
Du behöver kolla pÄ analysen av grovfodret och rÀkna, om man bara tar bort allt och ger sÄ lite hö som möjligt riskerar man nÀrings/vitamin brister och andra problem.

Vad Àr inkorrekt? Skulle du vilja ge sÄ mkt mindre Àn 1.5 kg/100 kg hÀst per dygn? GÄr man ner till 1 kg ts per 100 rekommenderas veterinÀrkontakt och de ska inte stÄ pÄ sÄ lite lÀngre perioder.

Givetvis bör en analys tas (hur ska man annars veta torrsubstansen?) och sjĂ€lvklart ska man komplettera med mineraler 👍
 
Vad Àr inkorrekt? Skulle du vilja ge sÄ mkt mindre Àn 1.5 kg/100 kg hÀst per dygn? GÄr man ner till 1 kg ts per 100 rekommenderas veterinÀrkontakt och de ska inte stÄ pÄ sÄ lite lÀngre perioder.

Givetvis bör en analys tas (hur ska man annars veta torrsubstansen?) och sjĂ€lvklart ska man komplettera med mineraler 👍
Jag har aldrig sagt att jag vill ge mindre? :confused:
Men att sÀga "ge hÀsten 1,5 ts/100 kg och inge annat" Àr fel.

Du mÄste ha en analys och rÀkna för att veta ang mineraler, vitaminer, att energi och protein hamnar rÀtt i förhÄllande till varandra, tex har höet vÀldigt högt energi och vÀldigt lÄgt protein kan man behöva ge extra protein Àven om hÀsten bantar för att hamna pÄ en bra foderstat. Och beroende pÄ mineraler och vitaminer i höet kan sÄnt ocksÄ behöva ges extra av.
 
Jag har aldrig sagt att jag vill ge mindre? :confused:
Men att sÀga "ge hÀsten 1,5 ts/100 kg och inge annat" Àr fel.

Du mÄste ha en analys och rÀkna för att veta ang mineraler, vitaminer, att energi och protein hamnar rÀtt i förhÄllande till varandra, tex har höet vÀldigt högt energi och vÀldigt lÄgt protein kan man behöva ge extra protein Àven om hÀsten bantar för att hamna pÄ en bra foderstat. Och beroende pÄ mineraler och vitaminer i höet kan sÄnt ocksÄ behöva ges extra av.

Jo okej, jag medger att jag kanske generaliserade lite vĂ€l mkt 🙈🙈🙈. HĂ„ller sjĂ€lvklart med dig i resonemanget!
 
Ja alltsÄ det Àr ju inte sjÀlva mÀngden jag reagerar pÄ utan precis det du sÀger angÄende timmarna den stÄr utan mat med tanke pÄ att hÀstar producerar magsyra kontinuerligt. 0.5 kg tar vadÄ, 20 min att Àta upp?
Pja, om hÀsten stÄr pÄ halm sÄ gör det ju inget alls om hÀsten inte fÄr nÄgot hö alls pÄ natten t ex.
 
Pja, om hÀsten stÄr pÄ halm sÄ gör det ju inget alls om hÀsten inte fÄr nÄgot hö alls pÄ natten t ex.

StÄr det nÄnstans att den stÄr pÄ halm?

Att endast fÄ 0.5 kg GROVFODER (oavsett form) över natten Àr allt annat Àn bra. StÄr den pÄ halm som Àr av Àtbart kvalitet sÄ Àr det sÄklart en annan femma.
 
StÄr det nÄnstans att den stÄr pÄ halm?

Att endast fÄ 0.5 kg GROVFODER (oavsett form) över natten Àr allt annat Àn bra. StÄr den pÄ halm som Àr av Àtbart kvalitet sÄ Àr det sÄklart en annan femma.
Det stĂ„r inte att den inte gör det vad jag kan se. Hur som helst Ă€r ts nu medveten om problemet och fĂ„r tips och rĂ„d angĂ„ende det. Är det inte bĂ€ttre att komma med rĂ„d till ts utan att köra över henne som en bulldoser?
 
Ponnyn behöver fĂ„ tlllrĂ€ckligt med grovfoder för att tillfredsstĂ€lla sitt tuggbehov och grovfodret mĂ„ste i sin tur vara av rĂ€tt slag och kompletteras m mineraler. TS mĂ„ste analysera grovfodret och kan inte ha samma hösilage som t ex till en vĂ€xande unghĂ€st. Jag har lĂ€ttfödda hĂ€star och Ă€r glad över mitt hösilage med lĂ„ga vĂ€rden. Det hade dock varit urdĂ„ligt om jag haft sto m föl 
.
Sedan behöver hĂ€sten lĂ„ggradig motion varje dag - bĂ„de för att banta och minska risken för fĂ„ng. LĂ„nga rundor med mkt skritt och trav Ă€r dĂ„ bĂ€ttre Ă€n korta rundor i högt tempo. HĂ€sten kan sannolikt mycket vĂ€l gĂ„ pĂ„ grĂ€s - men i rĂ€tt sorts hage, dvs en stor hage dĂ€r den mĂ„ste vandra för att hitta bete och dĂ€r betet Ă€r inte Ă€r sĂ„ kraftigt. Har sjĂ€lv dĂ„liga erfarenheter av bĂ„de sowfeedingnĂ€t och betereducerare. Min smarta och lĂ€ttfödda hĂ€st lĂ€rde sig pĂ„ nolltid att hitta tekniken för att Ă€ta 100% effektivt ur nĂ€tet, drog och bet sĂ„ det dessutom gick sönder - Ă€ven sĂ„ med betesreduceraren. Den senare gjorde dessutom henne omöjlig att sĂ€tta grimma pĂ„ 
..
Om det Àr TS egen hÀst kan ett stallbyte vara nödvÀndigt för att fÄ rÀtt villkor för hÀsten.
 
Jag skulle gissa pĂ„ att det Ă€r sadeln som har fĂ„tt fettet att hamna dĂ€rđŸ€”
Jag skulle gissa att det Àr en grop som matchar undersidan av bossorna lÀngst bak. Och en hÄrdare muskel som kan vara stum och öm i lÀnden bakom sadeln pÄ ena eller bÄda sidor.
kÀnn efter med handen och tala om hur det kÀnns.

hittar du nÄgot av ovan problem = 100% sadelrelaterat och behöver sadelutprovare för hjÀlp.
 

Liknande trÄdar

Utrustning Hej! Jag har lÀst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trÄdar och har skaffat mig ett nÄgot sÄnÀr hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 619
Senast: Aureola
·
Utrustning Rak eller svÀngd rygg? *bilder* Hej! Letar ny dressyrsadel dÄ ponnyn musklat till sig rejÀlt pÄ det Äret vi Àgt han:) Han var...
Svar
6
· Visningar
2 396
Senast: Qosack
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp