Sadelns rigida bom VS hästens flexibla kropp

T

tirnanog

Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag skickade detta som ett inlägg i en annan tråd som mer handlade om träning och träningstekniker m.m. Jag tycker detta berör området utrustning mycket mer och tror att jag kan få bra svar på min frågeställning i denna underkategori, så here we go...

Jag har en del funderingar om huruvida man egentligen KAN böja en häst när man rider i en westernsadel med solid/rigid bom UTAN att hästen påverkas negativt = tryck, begränsad rörelsefrihet.

Om ni kollar på sidor för flexsadlar diskuteras detta mycket. Även om sadelbommarna är olika formade för att passa olika hästryggar så är de ändå solida. När hästen böjer sig böjer inte bommen efter hästen. Alla vet vi ju hur lite det hjälper att ha 40 sockar i skorna när det hårda trycker på foten, det förmildrar bara. (Prinsessan-på-ärten-effekten:D)

Jag har funderat mycket över detta och läst på en del sidor om flexbommar. Många säger att en bladsadel bara passar hästen om den:
1. Står stilla.
2. Inte förändrar muskelmassan (tappar/bygger muskler)
3. Inte böjer sig.
4. mm mm

Tänk dig själv att bära en planka på ryggen, rör dig med den och det blir ganska obekvämt. Ännu värre blir det när du ska böja dig, än värre blir det när du har 20 kg sten fäst på plankan. Jag har här ordnat en liten illustration. På bilden syns det tydligt hur hästens yttersida längs och innersidan kortas vid böjning. Sadelns "båda bars" är fortfarande lika långa. Även om sadeln är flared out in front så är den ju tillpassad när hästen står stilla, när den böjer sig blir det inte mer "utrymme" för det, båda bogarna är ju fortfarande mellan sadeln.
Någon som fattar hur jag tänker? Å andra sidan rider man i sadeln och kollar svettmärkena, så den är ju inte enbart utpassad stillastående...hmmm

bjbuke2.jpg



MEN jag förstår hela syftet med bladsadlar, de fördelar ut trycket. Frågan är väl om det går att tillverka flexibla sadelbommar som BÅDE klarar av att fördela ut trycket OCH vara flexibla mot hästens former. Än så länge har jag inte sett något sådant. Bomlösa alternativ verkar vara byggda av spagetti TYCKER JAG.

Jag vet inte om American Flex är ngt på spåren. Där hittade jag bilden: http://www.american-flex.com/system discription.htm

Är min uppfattning felaktig när hört att: bladsadeln har tagits fram just för att man ska kunna rida 8 timmar om dagen, sadeln ska fördela ryttarens vikt så jämnt som möjligt över hästens rygg. En ranchhäst går i en mer avslappnad form , förhoppningsvis bär den sig själv av sig själv under arbetsdagen.
En ranchhäst gör i princip alla rörelser och böjningar någon gång men inte i samma utsträckning som tex. en reininghäst på hög nivå. En reininghäst arbetar väl under sig, ryggen är höjd men formen är ändå låg. Man brukar säga att hästen går lite som en "uppåtböjd bro" (alltså ingen hängbro:D )

Dessa rörelser utförs inte i 8 timmar i sträck, det varierar allt mellan endast 30 min till kanske max 1.5 timma om dagen, om det inte finns dom som tragglar ännu längre...

Min undran som ni kanske redan räknat ut, är hur 17 man egentligen kan tycka att en bladsadel med sin solida bom, skulle passa så ypperligt till att utföra westernridningens "höghastighetsdressyr" där hästen ska vara mjuk o fin arbetandes i korrekt form? Denna hästs form ser ingalunda ut som en ranchhästs (även om den också böjer sig) Vore det ändå inte bättre med någon typ av dressyrsadel liknande det akademikerna har eller "engelskryttarna"?

Avståndet mellan modern reining och traditionellt rancharbete är enormt mycket större idag än det var i begynnelsen när kopojkarna ville ut o visa upp vad deras hästar gick för. Reining på toppnivå innebär enormt snabba spins och djupa låååååånga stops, detta liknar de rörelser hästen utförde i rancharbetet men klyftan till igenkännelse blir större ju mer högpresterande våra QH blir. Kanske att ta i liiite för mycket men ni fattar vad jag menar? :angel: :cool:

Borde man inte då fundera lite på vad det är för "bjälklag" :rofl: man faktiskt sitter på? För det verkar vara det enda som inte har uppdaterats radikalt (tänker då på dagens 20m slidestop mot dåtidens typ... 0.5 om jag överdriver lite igen). Visst är förändringar gjorda, många efter dagens behov av en sadel som inte ska vara i vägen för dessa rörelser -allt för showen- men stommen är densamma.

Dessa tankar gäller inte bara reiningen, jag tog den som ett exempel eftersom den är mest "extrem" i sitt utförande jämfört med övriga grenar. I alla grenar arbetar hästen, trampar under sig, höjer ryggen mm mm.

Jag vill gärna ha era tankar och åsikter. Pga detta vet jag inte längre vilken sadel jag ska rida i, jag är totalt villrådig :( Visst är det så att detta aldrig kommer ändras (om det inte kommer någon ny smart bom) eftersom då skulle hela westernridningen försvinna, traditionen säger att vi ska rida i westernsadlar men idag presterar hästarna som aldrig förr, därför undrar jag hur detta går ihop?

Modern prestation... antik utrustning :crazy: :rofl:
 
Sv: Sadelns rigida bom VS hästens flexibla kropp

Jag håller med dej.. Jag tänker bara på min egen stackars kuse som dessutom har en för tillfället något illasittande sadel pga vila och har därför tappat massor med muskler..:crazy:

Visst jag kan padda upp åta h*lv*te men det känns inte bra det heller!

Jag har faktiskt gått och beställt en engelsk sadel åt min madam som hon ska få ha tills hon blir "normal" igen.
Jag tycker att det känns bättre att rida ut i en sådan som passar när man ska bygga upp muskler, klättra, osv. Och jag har inte lust att slänga ut 25papp på en ny w-sadel igen utan hon får helt enkelt muskla tillbaka sig!:smirk:

Men vad vet jag? Det finns säkert andra mkt bättre svar än vad jag har! (om nu mitt kan räknas som ett svar??)
 
Sv: Sadelns rigida bom VS hästens flexibla kropp

Det var ju ett bra svar :bump:

Det enda jag sett i bladsadelväg som verkar intressant är American Flex-sadlarna. De tillverkas i Tyskland, de har en bom som på något vis formar sig efter hästen men ändå inte är som någon spagettisadel. De kostar dock SKJORTAN rent ut sagt!!! 30000kr, det finns knappt en enda på begagnatmarknaden och det borde säga en del!

Tidigare har jag alltid köpt riktiga kvalitetswesternsadlar via usa, så jag har gett kanske ca 10-15000 för en Saddlesmith från USA, medan de kostat 25000 i sverige, så jag är inte van vid att punga ut med några 25000 så för mig är steget från 10000 till 30000 enormt :eek:

Medan jag funderar rider jag i lite av varje.

Kolla på denna sidan:
http://www.american-saddles.de/

jag har gått via www.babelfish.altavista.com och deras översättningmodul eftersom jag inte kan tyska, bara knappa in internetadressen och välj till/från i språkmenyn så översätts sidan till engelska.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadelns rigida bom VS hästens flexibla kropp

En tydlig bild över hur hästens kroppsform ändras från fritt gående till ridandes bärandes, rakställd till böjd...

dersattel_dieloesung1.gif
 
Sv: Sadelns rigida bom VS hästens flexibla kropp

En tydlig bild över hur hästens kroppsform ändras från fritt gående till ridandes bärandes, rakställd till böjd...

dersattel_dieloesung1.gif

1. Hade bommen legat på hästens ryggrade hade detta varit ett problem. Problemet är dock reellt för en mjuk "bom".

2. Vilken westernrörelse motsvarar bilden? Krökningen av ryggraden är i vekligheten inte så stor där sadeln ligger an som dom streckade linjerna på denna teckning antyder. Till och med tecknaren har haft svårt att framställa det h*n vill visa. Titta exempelvis på den bakre streckade linjen; går den verkligen rakt genom korset, eller har man friserat vinkeln lite för att passa syftet?
 
Sv: Sadelns rigida bom VS hästens flexibla kropp

Ett faktum är att hästens rygg, i den del av ryggen som bär upp sadeln, inte är så böjlig i sidled som bilderna visar, varför problemet med en rigid bom nästan är obefintligt i den ledden. Bara som ett inlägg för att hyfsa debatten! :angel:
 
Sv: Sadelns rigida bom VS hästens flexibla kropp

Tack :bow: Upplysningens tid är här :idea: Jag har inte tänkt på den bakre linjen! Men när hästen är böjd längs ju yttersidan, var är det den längs egentligen? Korset är ju alltid korset, där borde inte en längning kunna ske... därför borde den bakre linjen vara RAKT över korset. Längningen borde bli på hästens "mellangärde" och om man tittar på bilden så är den delen nästan lika lång på både ytter som inner sida. Hästen verkar mest ha längts ut i halsen?

Antagligen är det som du säger att böjningen hästen får i kroppen inte är tillräckligt stor för att ge en negativ effekt...
 
Sv: Sadelns rigida bom VS hästens flexibla kropp

Tack, mitt samvete känns mycket bättre.

Ursäkta om jag är helt efter i min tankeverksamhet idag men det är ju så att många har problem med tillpassning av sadlar, vore inte american flex-sadlarna en superbra lösning? Varför ser man inte dessa sadlar användas i en större utsträckning om de nu är så fantastiska?
 
Sv: Sadelns rigida bom VS hästens flexibla kropp

Det fantastiska med dom är kanske mer på det teoretiska planet ???? och hävdas naturligtvis mest av de som tillverkar och säljer dem, så man ska nog ta det som en partsinlaga . Annars skulle de ju dominera marknaden !!! Westernsadelbommen bygger på beprövad erfarenhet som sträcker sej flera hundra år bakåt i tiden. (Å kom nu inte o påstå att jag är en bakåtsträvare som är rädd för allt nytt !!!! :smirk: )

( sen som en kommentar till bilden på backpackern i Himalaya. Om man ska bära tung packning så duger endast en ryggsäck med en styv mes i längden. S k softpacks endast i reklamen! ( bara som en faktainfo utifrån personlig och beprövad erfarenhet) )
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadelns rigida bom VS hästens flexibla kropp

( sen som en kommentar till bilden på backpackern i Himalaya. Om man ska bära tung packning så duger endast en ryggsäck med en styv mes i längden. S k softpacks endast i reklamen! ( bara som en faktainfo utifrån personlig och beprövad erfarenhet) )

Softpacks är perfekta när man ska segla, paddla kanot eller bygga muskler*. Riktiga ryggsäckar med en ordentlig ram är till för låååånga promenader, eftersom de är stabila i sig.

(*=eftersom man hela tiden får kompensera för ryggsäckens instabilitet)
 
Sv: Sadelns rigida bom VS hästens flexibla kropp

tack för svaret, jag känner mig faktiskt bättre till mods nu :)

inom "ryggsäcksvärlden" finns det visst även där både bom och bomlös variant :rofl:
 
Sv: Sadelns rigida bom VS hästens flexibla kropp

tack för svaret, jag känner mig faktiskt bättre till mods nu :)

inom "ryggsäcksvärlden" finns det visst även där både bom och bomlös variant :rofl:

Kort fjälltur på några timmar= Kånken, lång fjälltur på en hel eller flera dar= Fjällrävenryggsäck med ram.....:D
 
Sv: Sadelns rigida bom VS hästens flexibla kropp

Det är lätt att lura sig av bilder (särskilt om dom är skapade av någon som vill sälja något).
konstigt.png

I. Om det skall bli tryck på dom två punkter som bild I. visar, måste man förutsätta två saker:
1: Hästen böjer sig med jämn krökning från nos till svans, med cirkelbågens mitt precis under sadeln.
2: Bomens blad har samma vinkel fram som bak (dvs. som två plankor).

II. Om det nu är tecknarens mening att den grå linjen skall visa ryggraden, är den då målad på rätt plats?

III. Hur kan den sida som trycks ihop (gul), bli tunnare än den som sträcks ut (grön)?

IV. Jag tog mig friheten att flytta ryggraden lite.

V. Den största böjningen borde ske i halskotorna och i ländkotorna, med en mindre böjning i bröstkotorna. Är inte detta då en mer rättvis bild?
 
Sv: Sadelns rigida bom VS hästens flexibla kropp

Oj vilket hästjobb du lagt ner!!! TACK!!! :bow:

Du har alldeles rätt! Dåligt av de att de inte gjort en ordentligt bild ens en gång, men det klart de vill ju sälja :mad: Mitt samvete mår mycket bättre nu och jag känner att jag kan satsa på en vanlig westernsadel igen och släppa tankarna på american-flex mm. Som Bill säger är det konstigt varför inte dessa så fantastiskt bra sadlar dominerar marknaden om de nu är så bra? Någon som representerar dessa sadlar kanske kan förklara detta?
 
Sv: Sadelns rigida bom VS hästens flexibla kropp

:bow::bow:

Bommen finns där för att fördela ryttarens vikt, dessutom, vad händer med den om det inte finns någon bom?
 
Sv: Sadelns rigida bom VS hästens flexibla kropp

För många år sen lanserades en cykel med plastram o den skulle revolutionera hela cykelvärlden. Har nån sett den ? :D
 
Sv: Sadelns rigida bom VS hästens flexibla kropp

För många år sen lanserades en cykel med plastram o den skulle revolutionera hela cykelvärlden. Har nån sett den ? :D



Faktum är att min granne har en sån:rofl::rofl: Det är något av det fulaste jag har sett, saken blir inte bättre av att h*n är en riktig kuf:D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver lite erfarenheter från allvetande buke här. Unghästen har explosionsväxt de senaste månaderna och sadeln är nu en katastrof...
Svar
6
· Visningar
2 870
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 766
Senast: caballus
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Behöver lite inspiration! Efter en lång vila så sitter inte sadeln tillfredställande på hästen, och jag funderar på vad som kan tänkas...
Svar
1
· Visningar
779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp