Sadelöverdrag

lil-sis

Trådstartare
Använder ni sadelövedrag?

I vilket material i så fall?

Om inte, varför inte?

Har fått hem ett ljusblått i fleece till Patsys ponnysadel :D
 
Använder det inte, ser ingen mening med det till min syntet.
Men när jag får hem min nya dressyrsadel så får jag ett i tyg med sadeln :banana:
Man vill ju vara rädd om sin nya sadel :D
 
Jag använder ett brunt skydd i något skumt galon-material.

Har lärt mig att alltid ha skydd efter att ha jobbat i ett stall där alla sadlarna utan skydd blev sönderrivna av stallkatterna :crazy:.
 
Jag använder det!Och jag har ett i tyg!Jag har blivit rekomenderad att _inte_ använda galonöverdrag pga att det stänger in fukt i mellan sadel och skyddet vilket inte är bra för stoppningen eller lädret.Läder behöver andas för att må bra. :)
 
Använder mina sadelöverdrag som jag fick till sadeln. De är gjorda i bomull. Varför? Känns som de håller sig fräschare, inget damm eller hårstrån som ramlarn ner på den från sadlarna som hänger ovanför.
 
Jag har fler sadelöverdrag än vad jag har sadlar kvar jag... :crazy:
Alla utom ett är svarta i samma slags tyg, vet inte vad det är för tyg, (nödvändigt med flera likadana, jag vet... :p) och ett är grönt med guldtryck på.
 
Svarar som quodrofenia (stavas det så? :confused: ). Sadelmakaren rekommenderade ett överdrag i bomull, eftersom galonöverdrag stänger in fukten och sadeln kan bli förstörd.

Jag använder alltid sadelöverdrag eftersom vi har katter i stallet....

Immer
 
Jag använder sadelöverdrag på mina sadlar för att skydda sadeln mot dam och smuts. Även för att skydda den mot katterna vi har ute i stallet.

Alla sadelöverdrag jag har är i bomull. Jag funderar på att köpa ett i fleece. Någon som har ett sådant?? Bra eller dåligt?
 
Jag har i svart galon till allround o dreesyrsadel, men till Fitformen har jag ej hittat nåt som passar. Har ett ländtäcke över nu... :smirk:

Har du köpt det ljusblåa från Börjes... :confused: :D
 
jag har ett i bomull... använder det för att det känns som om sadlen håller sig bättre och för att det ser proffsigare ut.. :o :angel: heh nej men det håller sadeln bättre än att hänga in den utan :rofl:
 
Använder ett i bomull som följde med sadeln.
Varför: Skyddar sadeln från damm och katterna i stallet.
 
Ja, det gör jag. Använder det i bommul som följde med sadeln när jag köpte den. Överdraget skyddar mot smuts och damm, samt klös-sugna katter
 
Jag fick ett sadelöverdrag i fleece till min Bates Caprilli dressyrsadel nu när jag köpte den, så det använder jag.
Jag har oxså hört att man inte ska använda galonöverdrag bara för det andas inte så bra som bomull- fleece tyg.
M vH Mannis
 
jag an vänder sadelöverdrag till båda mina sadlar, då det känns som om dom håller sig frächare, sen dammar allt så fort hos oss så det håller dem fria från damm med.
 
Ja, när jag kommer ihåg att sätta på det... :o

Tyg, ett med Looney tunes figurer på och ett från prestige... :)
 
glömde mitt sadelöverdrag i gamla (hmm, nya) stallet förut. Nu hittar jag det inte. Det var i bomull.
Det är väl dags att skaffa nya överdrag nu.. Men i fleece skulle jag inte vilja ha, det måste ju bli skitigt fort??
 
Jag har också sadelöverdrag på min sadel.
Det har jag till största delen för att sadeln inte ska bli dammig när den hänger i sadelkammaren. Katter som kan klösa finns inte i det stallet jag har pållen i nu, men på förra stället var där.
Mitt överdrag är i bomullstyg. Gjorde det själv för ett antal år sedan. Tog en vojlock och ritade ca 1,5 dm utanför den och sen sydde jag en kanal och i med resår där. Enkelt.
 

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 041
Senast: Ise
·
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 440
Senast: Buongusto
·
Kläder & Bli fin Testar en efterlysning, och tänker att kanske fler går i samma funderingar :) I så fall go ahead — frågan är fri! Jag har vid några...
Svar
18
· Visningar
1 121
Senast: Eurydome
·
  • Artikel
Dagbok Väderleksprognosen för de kommande tio dagarna visar sol, sol och mer sol. Och så plusgrader på det. Så jäkla najs! Men det är nog ändå...
Svar
3
· Visningar
480
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp