sadelom stoppning?

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Jag bara undrar hur ni gör när er sadel behöver stoppas om, tar ni med häst och allt till sadelmakaren eller hoppas ni att han ser på sadeln hur den ska vara? Min sadel behöver stoppas om, nu när veterinären äntligen sagt att jag kan rida med den igen (snart kan jag börja hoppa igen, jippie!!). Hur gör ni alltså? Tar ut en sadelmakare som tittar på häst och sadel, eller skickar ni bara in sadeln, eller åker ni dit? mvh/ Lavinia, med bra balans efter sex månaders barbackaridning..
 
Om sadeln ligger rakt på hästryggen behöver du inte ta med hästen.
Gör så här.
Rykta slarvigt, rid hästen svettig utan vojlock.
Var försiktig när du sadlar av, samt transortera sadeln direkt upp och ner till sadelmakaren.
Med hjälp av stövet som nu finns på bossorna kan sadelmakaren se hur sadeln legat an.

Vill du kosta på din sadel lite extra, byt ut all stoppning till ull, som formar sig bäst efter hästens rygg, samt dämpar bättre när ullen är ny.
 
Hej!

Detta var ett smart tips som tyvärr inte funkar, då jag inte får använda sadeln jag har förrän den är omstoppad, eftersom den är lite sned och pållan precis är färdigbehandlat av veterinär/akupunktör. Skadan kan komma tillbaka av en sån sak och hon får absolut inte gå och spänna sej i ryggen..mvh/ lavinia
 
Då rekommenderar jag dig verkligen till att byta ut all stoppning till ny ull.
En sned sadel tog jag förgivet att det INTE handlade om.
 
Hej!

ca 80% av alla sadlar som rids i dag är sneda i stoppningen.
Sned stoppning påverkar normalt inte bommen över huvud taget.
Detta för att alla eländes ryttare envisas med att hoppa upp på samma sida av hästen hela tiden. :devil:
Dessutom borde de använda pall, så sparar dom både sina egna knän och hästens rygg.

Anledningen till uppsittning från vänster sida av hästen är att man bar ett svärd på sin vänstra sida.
Det gör vi inte längre...........
Fast likt förbaskat så lär man folk att bara sitta upp från en sida. Korkat!

Angående sadeln i orginalinlägget:
Ta ut en sadelmakare!
Du har ju precis behandlat din häst för ryggproblem,
och du vill nog knappast göra det igen.
Det spelar ingen roll hur duktig en sadelmakare är på att stoppa sadlar, ifall h*n inte vet hur sadeln skall passas till för just din häst, så kan det bli fel i alla fall.

Att ta ut en sadelmakare på plats är en skitkostnad jämfört vad det kostar att behandla en dålig hästrygg.

Hug your horses!
/Mike :devil: - Hästsadelmakarna på Fredriksdal
 
Jag är ett undantag..... ;)
När min sadel skulle stoppas om efter :o5år :o undrade min sadelmakare varför. det var det rakaste hon någonsin sett. :bow:
Ja, hon är utbildad, men ville bara skryta lite över att jag fick beröm över att jag måste sitta så bra. Hon har kollat över samtliga sadar och ingen var snedbelastad. MALLIG! :D
 
Hej Mike!

Vill bara säja att jag alltid har hoppat upp från pall eftersom jag har en höftskada som gör att jag inte kan hoppa från marken, plus att jag växlar sida för att inte belasta höfterna på samma sida och heller inte pållan, så det är inte orsaken i detta fall.. Men jag ska definitivt leta reda på en bra sadelmakare som får komma ut och fixa det. Nån som har nåt tips??/ Lavinia
 

Liknande trådar

Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 451
Senast: caballus
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
806
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 189
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp