Sadelpad med kanal för ryggraden

Rimfaxe

Trådstartare
Till min bomfria FreeForm sadel letar jag efter en sadelpad att ha mellan schabrak och sadel för att lyfta sadeln från ryggraden. Jag har letat på nätet men inte hittat något riktigt bra. Det bästa jag hittade var en pad från Hilason i USA, men med frakt och tull på det så blir det en ganska dyr historia.

Har sett att Mattes har paddar med kanal för ryggraden, men så har de också en uppvikt kant fram och ibland bak.

Finns det lite tjockare sadelpaddar med kanal för ryggraden? Gärna också antislipmaterial, men det är inte nödvändigt. Padden ska helst vara 55 cm lång.

Jag väntar ju på en specialbeställd Griffin Cob Dressage WWX från Hööks, men tills dess får jag försöka hitta på en annan lösning till min nuvarande sadel...

Sv: Sadelpad med kanal för ryggraden

Har du kollat på Torsion, Stall Vrå och dem?
De har ju några olika fast kanske ingen som är tillräckligt bra?
Tycker själv inte Grandeur eller HAF är så lockande, tycker TN är en mkt bra padd men den kanske inte går att fästa i en FreeForm sadel?

Jag har sytt ett eget fodral av en gammal handduk :D :o Har ett par TN ilägg i den och sen har jag ett liknande sådant här schabrak under: http://kaupreridsport.e-butik.se/KaupreRidsport/images/shop/kavalkade top gul schab li.jpg

Har alltså både TN och denna gel-schabrak och det funkar bra :)

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju bara hela "vojlockar" eller "schabrak" som Torsion, Stall Vrå m. fl erbjuder, tyvärr. :( Jag vill ha en liten pad, ej helt formad efter sadelns konturer, som lyfter sadeln från ryggraden, annars blir det så tjockt mot hästens sidor.

Såg att jag skrev fel ovan, vidden på sadeln ska ju vara XXW, för den som undrar. ;)

Hur mycket orkar du fixa?

Du kan köpa ilägg från Torsion, skära till dem så det blir mindre ner mot sidorna (för dina ben s a s). Klä in dem med något neutralt tyg och fäst dem på undersidan av dina vanliga vojlockar med t ex kardborre.

En vanlig padd med kanal (fårskinn) räcker INTE för att få ryggradsfrihet. Det behövs styvare material till det.

Jag har en HAF pad till min Freeform som jag är jättenöjd med. God mankfrihet, ligger still och har antiglidundersida. Tydlig torr rand längs med ryggraden efter ridning.

Däremot är det flera här på buke som varit missnöjda med inläggens tjocklek men det är väldigt lätt att komplettera upp tycker jag. Jag har köpt ett liggunderlag och klippt till extra skivor att ha vid manken när min häst har en smalperiod t ex. Man kan ju även lyxa till det och köpa SKITO inlägg till från USA eller köpa och klippa till inläggen från Torsion

Ah, var hittar man en sådan nånstans?
Undrar om man skulle kunna klippa paden längs de sydda konturerna typ mitt i, så att den blir lite mindre...?

Spinner vidare på din egen fråga, kan du inte köpa två ilägg från Torsion, skära till som du önskar dem, sy in dem i en liten "vojlock" som sammanbinder dem över ryggraden, men bara innesluter dem. Klistra på antiglid (mattbutiker) på bägge sidor och lägg mellan vanlig vojlock/schabrak och sadel...

Det vore inte så tokig idé. Jag har funderat lite i de banorna själv, men tycker faktiskt att det är lite underligt att man inte kan köpa en sådan skapelse. I USA finns det sådana typ, men inte här som sagt.

En gammal vojlock har jag liggandes som kunde offras. På undersidan kunde man ju lämpligen sy dit fickor för iläggsmaterialet. Klistra dit mattunderlägg på ovansidan av vojlocken (vad ska man använda för lim förresten på tyg?).

Om du lägger ett schabrak under den avlastande padden så fyller du ut det utrymmer över ryggraden som ska avlasta.
Lägg hellre den avlastande padden underst och däröver schabraket.

Linda

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka