Sadelproblem. För stor eller andra problem?

Pontevecchio

Trådstartare
Jag har en hoppsadel som utprovades till hästen för två år sen. Nu efter jag ridit i den är pälsen under rufsig. Något jag har lärt mig inte är bra.

Behöver hjälp med vad som kan vara fel?

*hästen var muskulösare när den provades ut, har därför haft padd. Sitter problemet där?

* sadeln stoppades om i våras, har inte ridit så mycket i den sen dess. Är det stoppningen som bråkar?

* I brist på martingal har jag istället haft en förbygel. Kan den ha stört sadeln?

Eller måste jag ge upp sadeln?
 
När sadlen stoppades om gjordes det då av någon som var ute och tittade hur hästen såg ut för tillfället? Varför har du förbygel?
 
har du schabrak när du rider? Ofta kan det vara så lätt som att det är schabraket som rufsar upp pälsen. Prova att rida utan schabrak om du inte gör det redan, kvarstår problemet, så kan man börja fundera vidare.
 
Om inte din sadel kasar bakot när du rider skall du inte använda förbygel, då känner sig hästen bara med låst. Och utan schabrak tycket inte jag du skall rida med prova isåfall att byta schabraket. Du kan ju även prova att rida med gelepad för det fördelar ut trycket. :eek:
 
Tack för alla tips!

Nej, sadlen lämnades bara in för omstoppning utan koll. Det är ju meningen att hon ska se ut som när den passades ut. (vi är på väg dit)

Ang förbygeln så är det en kombinerad förbygel/martingal och jag använder den eftersom jag behöver martingalen.
Trodde inte den skulle påverka om det inte är så att sadeln åker bak..

Schabraket? Har jag inte tänkt på... har ju bara använt sadeln lite efter omstoppning och har inte junnit prova olika..
 
Skippa padden. En sadel bör provas ut så att den klarar små avvikelser i musklerna, eller har hästen tappat jättemycket jämfört med när sadeln provades ut? Isf skulle jag jobba hästen mycket från backen tills mer muskler satts, för målet är ju som du säger att hästen ska se likadan ut som förr.
Gelpad tycker jag inte du ska ha. Min sadelutprovare sa att gelen ligger inte still, prova att trycka med 60-80kg på padden och du ska se att gelen "skingrar" sig för trycket. Då åker gelen in i hålutrymmena istället såsom i tunneln vid ryggraden -inte bra.

Kan du inte ringa din gamle sadelutprovare och diskutera lite med denne? :)

Vart det en auktoriseras sadelmakare som stoppade om sadeln?

Inte ska du behöva förbygel och padd till en bra sadel.

Lycka till!
 
Schabrak och vojlockar har man enbart för att skydda sadeln från smuts. När jag rider i mina syntetsadlar och när jag tävlar har jag sådana. Dels för att det är ursvårt att få bort hästhår från mina syntetsadlar, dels för att det är snyggt med färgmatchning när man tävlar. Men har jag mina lädersadlar använder jag absolut inte sådana. Utan då får man ta fram sadeltvål och göra rent efter varje ridtur. Titta på islandsryttarna inte har dom något under sadeln. Jo, vissa har det men dom har oftast börja rida andra hästar och tagit med sej vissa ovanor därifrån. Likadant är det med nosgrimmor. Har du rätt bettsling behöver du ingen nosgrimma för att stänga till hästens mun. Själv använder jag en löst spänd utan aachenrem, bara för att bryta den fula huvudlinje som min stora häst har. Pröva med att rida några gånger utan något under sadeln. Sitter "skiten" efteråt ojämt fördelat under sadeln, skulle jag genast sluta använda den tills den blivit åtgärdad. Men sitter "skiten" jämt fördelat kan det nog vara schabraket eller vojlocken som spökar. För en rätt avpassad förbygel, med eller utan martingal stör inte hästen. Gör den det, är den inte rätt avpassad.
 
Gelpaden har vi redan dumpat, tyckte den bara var jobbig.

Det var en auktoriserad sadelmakare som stoppade om sadeln men det var förra ägaren som lämnade in den. Dealen vid köp var att sadeln skulle vara nyomstoppad.
(jag har precis köpt hästen efter att ha haft den på foder 1år)

Skippa padden säger du? Jag fick rådet att ha den ett tag tills nya stoppningen satt sig. (obs!det var inte sadelmakarn som sa det)

Hur pass allvarligt är det att sadeln rör på sig på detta sätt?
 
Utan schabrak vill jag inte vara, tycker det sliter onödigt mycket på sadeln.

Ang nosgrimman har man den inte för att snöra ihop hästens mun utanför att hålla tränset stabilt och lägga bettet rätt.
 
Det låter som du behöver få sadeln kollad så att den ligger/passar din häst, Att lämna in sadeln för omstoppning utan att den som gör det vet hur hästen ser ut, om det behövs och efter omstoppning provar sadeln på hästen är ett ganska vanligt problem.
Tag ut en sadelmakare/utprovare (som inte vill sälja sadlar) och kolla din sadel :)
 
Kan en omstpooning göra så stor skillnad alltså?

Får väl bli en utprovare då..

/pontevecchio som köpte sadeln för två veckor sen. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 036
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 679
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 391
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 292
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp