Sadelproblem här också!

B

breccia

:(
När jag köpte Urban så hade vi ut en sadelmakare som passade ut en Kieffer sadel (smal bom) till honom, det var den enda sadel som han kunde ha utan padd och som inte åkte fram + att han rörde sig bättre i den.
Nu har han musklat på sig och sadeln åker fram, hemma rider jag med svanskappa men det funkar ju inte på tävlingar tyvärr.
Har provat att rida med våra andra sadlar men de åker fram och han blir öm i ryggen av dem.
För tillfället kan vi inte köpa någon ny sadel.
Men vad gör man? :crazy: Han har både musklat på sig på ryggen och gått ner lite i vikt.
Ska försöka få ut en sadelmakare som kan titta och säga vad man kan göra och jag hoppas det finns någon begagnad sadel som man kan byta in min sadel mot utan att det blir dyrare.
Men om det inte finns, vad gör man då? :crazy:
 
Kanske du kan byta sadel med nån? :confused: Eller sälja din, och hitta nån brukt som kanske passar? Låter ju som om bommen är för smal, det går inte att vidga den, har för mig att Kieffers bommar går att värma om.....
 
Lät som om du har flera sadlar? sälj de och köp en bra istället.

Visst är padd förskräckligt men just vid sådan här tillfällen kan det vara en idé att köpa lite för stor sadel att växa i. (padden får fylla ut så länge)
 
För smal är den ja. Men jag tar ut en sadelmakare från Hästbiten (eller sadelmakare o sadelmakare, hon kan mkt om sadlar iaf) och har hon en sadel som passar så kan jag byta in min till dem för att få en ny. Att sälja en sadel privat är inte ett dugg lätt, har försökt med 3 sadlar nu utan framgång alls. Har ingen som har en sådan sadel som jag vill ha (dvs en dressyrsadel med bra knästöd) alla jag känner verkar ha allround sadlar :crazy:
 
Vi har två hästar och 3 sadlar, de "behövs" så att säga. Vi har försökt att sälja en av dem men ingen som nappar, den har varit på annons i ca 4 månader.
Vi provade en sadel som han skulle ha att växa i med padd, men trots padden så låg bakdelen av sadeln och guppade på ryggen på honom. Han har lite taskigt sadelläge, som det kanske framgår, så det är inte lätt. Tack för tipset :)
 
Det kanske går med en sadel som har mycket stoppning, som går att ta ut när hästen musklat på sig mer...? Eftersom det inte funkar med pad..? Min kompis köpte en sadel så, av en sadelutprovare... Lycka till iaf!
 
Okej, lycka till iaf! Jag letade sadel i över att år innan jag hittade en som verkligen passade (Prestige)

Har du provat en sådan förresten? :confused: De brukar ligga bra på massa olika ryggar, även på min kompis gamla irländare, som är svankig och mkt kraftig, skulle inte tro att NÅN sadel skulle kunne passa honom... :D
 
Japp, Venusen och Top Dressagen provade vi, tyvärr låg de inte stilla med padd heller :( Jag trivdes väldigt bra i den sadeln, passar min kropp och mina ben så att säga, jag sitter stilla i dem. Men icke sa nicke, han hade noll ryggmuskler. Beroende på hur mycket pengar vi kan få ut för min Kieffer OM vi byter in den kanske vi kan prova dem igen, vilket jag hoppas på.
 
Ja, det kan ju hände att dom passar nu! Jag har en 37a på min häst, egt så skulle jag nog kunne haft 36 nu, eftersom han har bantat :D Men den ligger ju bra fortfarande.

Det går ju att ta ut en del av fyllningen på dom också, för att få sadeln att ligga perfekt.
 
Om sadeln passade din häst!, varför inte värma om den till en vidare strl....
 
Du vet att lillhästen i stav säljer sadlar åt en va? De tar iofs 20% av försäljningspriset men det är ju en chans att få den såld iaf.

Du kan väl pm:a mig lite info om din "utprovare". Har letat lite sådär men inte hittat någon.
 
Kieffers bommar är ställbara. Blir billigare att värma om bommen efter hästen än att byta sadel.
Om erkänd sadelmakare anser att det blir en bra lösning för din häst vs.

Det finns många ändringsbarabommar numer men få vet om´att de äger en sådan sadel utan håller istället på och byter fram och tillbaka!
 
Om du tar med dig hästen, så finns det ju ett ställe norr om Sthlm där du kan prova ut sadlar eller justera den du har. Dom har både begagnat och nytt!!
 
Mustang har vi försökt att ta kontakt med men dom verkar inte seriösa eftersom de aldrig går att få tag i dem så vi har skippat dem.
 
Som ägare till både en Kieffer dressyrsadel och en Passier hoppsadel, kan jag tala om att dessa sadlar inte går att ändra någon bom på. Dessutom ligger dom perfekt på mina hästar. Men det gör iof dom gamla Wintec sadlarna också. Och dom har heller inte utbytbara koppjärn.
 
Har ingen svarat när ni har ringt? Du vet att dom har öppet 12-19 på vardagar (utom fredag tror jag då dom stänger 18)?
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 633
Senast: Mogge
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 349
Senast: Robina
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 241
Senast: Lixiigirl
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 428
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp